متخصصان درباره خطرات بازی کودکان با برگ‌های پاییزی هشدار می‌دهند

توده‌های برگ ممکن به‌ظاهر بی‌ضرر به نظر برسند اما هاگ‌های کپک که روی برگ‌های در حال تجزیه رشد می‌کنند یا برگ‌هایی که به دلیل باران یا شبنم مرطوب‌اند، می‌توانند به کانونی برای رشد کپک تبدیل شوند

عکس تزیینی‌ــ کودکی در حال بازی با برگ‌های پاییزی است‌ــ Canva 

بازی با انبوه برگ‌های پاییزی قرمز، زرد و نارنجی و قهوه‌ای برای کودکان یکی لذت‌های پاییزی است؛ اما آیا این کار‌ها ممکن است خطری هم داشته باشند؟ آیا نباید نگران حشرات، میکروب‌ها، کپک‌‌‌ها یا سایر چیزهای آلرژی‌زا روی برگ‌ها باشیم؟ آیا همچنان باید به بچه‌ها اجازه دهیم با انبوه برگ‌ها بازی کنند؟ 

چه نوع حشرات یا موجوداتی ممکن است در میان برگ‌ها پنهان‌ شده باشند؟

دانیل رستوچیا، مدیر بخش خدمات فنی اورکین (Orkin/ شرکتی معروف در زمینه کنترل آفات و حشرات)، به یاهو‌لایف می‌گوید: «در طول پاییز بسیاری از حشرات از جمله مورچه‌ها و گونه‌های مختلف سوسک‌ و هزارپا زیر برگ‌های افتاده پناهگاه پیدا می‌کنند. در این میان، کنه‌ها خطرناک‌ترین موجوداتی‌اند که در توده‌ برگ‌ها کمین می‌کنند، زیرا می‌توانند بیماری‌هایی مانند لایم را منتقل کنند که برای کودکان بسیار خطرناک‌اند و در صورتی که درمان نشود، مشکلات سلامت درازمدت را به همراه خواهند داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 در مورد آلرژی‌زا‌ها چقدر نگران باشیم؟

دکتر جیسون بلاک، رئیس بخش آلرژی و ایمنی‌شناسی مرکز آلرژی و آسم لاس‌‌وگاس، می‌گوید: «آلرژی داشتن به میوه‌های یک درخت، گرده آن یا گل‌ها می‌تواند هنگام بازی با برگ‌های همان درخت یا گیاه، هم باعث واکنش آلرژیک یا تشدید آسم شود. این به دلیل وجود آلرژن‌های واکنش متقاطع در بخش‌های مختلف گیاه است. برخی علائم واکنش آلرژیک به شکل تب یونجه، خس‌‌خس سینه، تشدید علائم آسم و درماتیت تماسی (نوعی التهاب پوست) بروز می‌کند.» 

البته این تنها چیزی نیست که باید مبتلایان به آلرژی را نگران کند. بلاک می‌افزاید: «کرم‌های ریز و سایر بندپایان مانند کنه قرمز هم ممکن است در توده‌های برگ وجود داشته باشند و شرایط آلرژیکی مانند آسم و رینیت (آبریزش بینی، احتقان، عطسه و خارش بینی) را تشدید کنند. البته کنه قرمز انسان را نیش نمی‌زند اما صرف بودن آن‌ها هم می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

در مورد کپک‌ها چطور؟

توده‌های برگ ممکن به‌ظاهر بی‌ضرر به نظر برسند اما هاگ‌های کپک که روی برگ‌های در حال تجزیه رشد می‌کنند یا برگ‌هایی که به دلیل باران یا شبنم مرطوب‌اند، می‌توانند به کانونی برای رشد کپک تبدیل شوند. بازی کردن، جمع کردن یا حتی راه رفتن میان برگ‌های کپک‌زده باعث می‌شود که این هاگ‌ها به هوا بلند شوند و واکنش آلرژیک یا علائم آلرژی را تحریک کنند.

آیا می‌توان از کودکان حین بازی در میان توده‌های برگ محافظت کرد؟

کارشناسان می‌گویند در صورت رعایت نکات ایمنی، می‌توان به کودکان اجازه داد از این فعالیت سرگرم‌کننده لذت ببرند. آن‌ها توصیه می‌کنند ضمن مشاوره با متخصص آلرژی و در دسترس داشتن داروهای موردنیاز، به کودکان هنگام بازی با برگ، لباس‌ آستین‌بلند، شلوار بلند، کفش‌ بسته و شاید حتی دستکش‌ها بپوشانید تا از پوست در برابر کنه‌ها محافظت شود. استفاده از اسپری دافع حشرات، نظارت و محدود کردن زمان بازی و شست‌وشوی فوری پس از بازی هم از پیشنهادهای دیگرند.

بیشتر از بهداشت و درمان