نیروهای اسرائیلی چطور سنوار را پیدا کردند و کشتند؟

به گزارش سرویس جهانی بی‌بی‌سی، نیروهای اسرائیلی بخشی از انگشت جسد فرد شبیه سنوار را جدا کردند و برای بررسی هویت به اسرائیل ارسال شد

نیروهای اسرائیلی بالای جسد یحیی سنوار-IDF

این گزارش حاوی جزئیاتی است که می‌تواند برای برخی آزار‌دهنده باشد.

اسرائیل پس از حمله هفتم اکتبر حماس همواره در پی کشتن یحیی سنوار، رهبر ارشد حماس و مغز متفکر این عملیات بود.

سنوار ۶۱ ساله در ماه‌های اخیر همواره در تونل‌های زیرزمینی در غزه پنهان بود اما روز پنجشنبه خبر رسید که او درحالی که تقریبا تنها بود، در آپارتمانی در جنوب غزه کشته شده است.

سرویس جهانی بی‌بی‌سی، جزئیاتی از نحوه عملیات نیروهای اسرائیل برای محدود کردن موقعیت مکانی یحیی سنوار و کشتن او را ارایه داده است.

براساس این گزارش، نیروهای اسرائیلی روز چهارشنبه در حال گشت‌زنی متداول در تل‌السلطان، منطقه‌ای در رفح در جنوب غزه بودند که سه شبه‌نظامی هنگام فرار از ساختمانی به ساختمان دیگر با آنها درگیر شدند. در جریان این درگیری، یکی از آنها که بعدا مشخص شد سنوار است، به‌ تنهایی وارد یکی از ساختمان‌ها شد. پهپاد اسرائیلی در جستجوی او وارد آپارتمان شد. در ویدیویی که از این صحنه منتشر شده است، سنوار مجروح شده دیده می‌شود که روی مبل نشسته و پس از مشاهده پهپاد، چوبی را به سمت آن پرتاب می‌کند. زمانی که هدف شناسایی شد، ساختمان با خمپاره هدف قرار گرفت. دو شبه‌نظامی دیگر هم در محل‌های دیگری کشته شدند.

نیروهای اسرائیلی تا روز پنجشنبه به محل بازنگشتند و سپس هنگام بازرسی اجساد، متوجه شباهت‌ یکی از آنها با رهبر حماس شدند.

به گزارش سرویس جهانی بی‌بی‌سی، بخشی از انگشت جسد فرد شبیه سنوار جدا شد و برای بررسی هویت به اسرائیل ارسال شد. در تصاویر منتشر شده از جسد، قطع شدگی بخشی از انگشت اشاره دست چپ نمایان است. بخشی از جمجمه و دست راست و زانوی او نیز به شدت مجروح است.

پس از بررسی و آزمایش نمونه، روشن شد او سنوار است و تا پنجشنبه شب، مرگ سنوار به‌طور رسمی اعلام شد. سپس جسد به اسرائیل منتقل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید که در زمان عملیات، نیروها نمی‌دانستند سنوار آنجاست.

هرچند سنوار در عملیات هدفمند اسرائیل کشته نشد، اما در محدوده‌ای کشته شد که ارتش اسرائیل با توجه به اطلاعاتی که درباره حضور او داشت، از هفته‌ها پیش دامنه عملیات را در آن تنگ‌تر کرده بود.

به گزارش سرویس جهانی بی‌بی‌سی، نیروهای اسرائیلی به تدریج موقعیت رهبر حماس را به منطقه‌ای در جنوب رفح محدود کردند و به تدریج در حال پیشروی برای به دام انداختن او بودند.

نخستین گزارش‌ها درباره احتمال مرگ سنوار پنجشنبه عصر منتشر شد و پس از آن تصاویری از جسد با آسیب‌دیدگی‌های فراوان در بین آوار، در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد. در همین زمان، دندانپزشکی که سنوار را در زندان اسرائیل معاینه کرده بود نیز تایید کرد که تصاویر منتشر شده از جسد که به شدت آسیب دیده و مجروح بود، سنوار است.

به گزارش سرویس جهانی بی‌بی‌سی، سنوار در زمان کشته شدن، گروگان‌هایی که همواره به عنوان سپر انسانی از آنها استفاده می‌کرد را به همراه نداشت. به گزارش سرویس جهانی بی‌بی‌سی، احتمالا این اقدام ناشی از آن بود که سنوار می‌خواست ناشناس حرکت کند یا اینکه خیلی از محافظانش را از دست داده بود. سنوار حدود یک سال بود که در موقعیت فرار و زندگی پنهانی به‌سر می‌برد و پس از کشته شدن محمد ضیف و اسماعیل هنیه فشار بیشتری احساس می‌کرد. 

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفت: «سنوار در حال فرار و نه مانند یک فرمانده کشته شد و این پیامی به دشمنان ما است.»