ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا با مداخله گسترده بانک مرکزی

سیاست جدید بانک مرکزی باعرضه گسترده سکه و هدف کنترل قیمت‌ها، واکنشی به تحولات اخیر در بازار طلا و ارز و نوسانات ناشی از تنش‌های منطقه‌ای است

بازارهای مالی در ایران- خبرگزاری مهر

بانک مرکزی جمهوری اسلامی باهدف کنترل قیمت سکه و کاهش نوسانات بازار طلا، اعلام کرد که از پنجم آبان‌ماه عرضه یک میلیون سکه بهار آزادی را در مرکز مبادله آغاز خواهد کرد.

در اطلاعیه این بانک آمده است: «با تمهیدات ‎بانک مرکزی و در راستای مدیریت بازار، از امروز عرضه یک میلیون سکه بهار آزادی در قطعات ربع، نیم و تمام توسط مرکز مبادله ارز و طلای ایران آغاز می‌شود.»

طبق اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی، سکه‌های سال ۱۴۰۳ نیز به‌زودی در این مرکز به فروش خواهد رسید.

به نظر می‌رسد این دوره از عرضه سکه در دو هفته اخیر برنامه‌ریزی شده است و مشخصه اصلی آن توزیع گسترده سکه بوده است تا با افزایش عرضه قیمت‌ها تنظیم شود.

در هفته‌های گذشته، قیمت سکه امامی با رشد هشت میلیون تومانی از مرز ۵۵ میلیون تومان عبور کرد و رکورد جدیدی به ثبت رساند. علاوه بر این، قیمت سکه‌های گرمی نیز از هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید و این افزایش قیمت رکوردی جدید برای سکه‌های گرمی ثبت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌رغم حراج‌های مکرر سکه در ماه‌های اخیر، روند افزایش قیمت‌ها نشان می‌دهد که سیاست عرضه انبوه برای کنترل قیمت تاثیری کوتاه‌مدت در برابر تاثیر تنش‌های منطقه‌ای دارد.

صبح روز شنبه ۵ آبان، پس از تحولات منطقه‌ای و حملات هوایی اسرائیل به برخی مناطق ایران، مداخله گسترده بانک مرکزی بر بازارها تاثیر گذاشت و قیمت طلا و ارز را وارد کانال کاهشی کرد.

از این رو، قیمت سکه امامی که تا مرز ۵۵ میلیون تومان پیش رفته بود، با کاهش مواجه شد و تا ظهر شنبه به ۵۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. تحلیل‌ها حاکی از آن است که این کاهش قیمت احتمالا تا پایان ساعت کاری شنبه ادامه داشته باشد.

هم‌زمان با کاهش قیمت سکه، بازار ارز نیز دچار نوسان شد. درحالی‌که امروز نرخ دلار در آغاز فعالیت بازار به ۶۹ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده بود، اما پس از چند ساعت با روند نزولی روبه‌رو شد و ساعت ۱۱ صبح به محدوده ۶۶ هزار تومان بازگشت.

به نظر می‌رسد سیاست جدید بانک مرکزی باعرضه گسترده سکه و هدف کنترل قیمت‌ها، واکنشی به تحولات اخیر در بازار طلا و ارز و نوسانات ناشی از تنش‌های منطقه‌ای است.

پیش‌بینی قیمت‌های آتی دلار و وضعیت بازارهای مالی

هرچند تجربه نوسانات شدید دو هفته گذشته بازار طلا و ارز پیش‌بینی دقیق قیمت‌ها را دشوار کرده بود، اما به نظر می‌رسد شرایط کلی بازار از اخبار منطقه‌ای و سیاسی بیش از عرضه ارز و طلا تاثیر می‌پذیرد.

در این میان، کاهش قیمت یورو نیز قابل توجه است. قیمت این ارز پس از رسیدن به سطح ۷۸ هزار و ۶۰۰ تومان، بار دیگر کاهش یافت و به ۷۱ هزار و ۶۶۰ تومان بازگشت.

نشانه دیگری از خوش‌بینی درمورد کاهش احتمالی تنش‌ها را می‌توان در بازار بورس مشاهده کرد. روز شنبه، این بازار سبزپوش شد و صف‌های خرید قابل توجهی در معاملات ایجاد شد که حکایت از بازگشت مقطعی آرامش دارد. این رشد در بورس نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران با کاهش ریسک‌های سیاسی در بازارهای مالی، درمورد آینده کمی خوش‌بین‌تر شده‌اند.

با این حال، کارشناسان بازارهای مالی تاکید دارند که نمی‌توان تنها براساس تحولات سیاسی به نتیجه‌گیری قطعی درباره چشم‌انداز قیمت‌ها رسید. در روزهای آینده ممکن است بازارها موقتا تحت‌تاثیر فضای خوش‌بینی باقی بمانند، اما درنهایت روند قیمت طلا، ارز و بورس به عواملی همچون سیاست‌های اقتصادی دولت و برنامه‌های بودجه‌ وابسته است.

همچنین، تحلیل واقعیت‌های اقتصادی کشور براساس بودجه ارائه‌شده به مجلس نشان می‌دهد که دولت در سال پیش رو با چالش‌های جدی ازجمله تداوم کسری بودجه و کاهش درآمدهای نفتی مواجه است. در این شرایط اجرای برنامه‌های موثر اقتصادی برای جلوگیری از تورم و نوسان شدید در بازارهای مالی امری ضروری به نظر می‌رسد.

بیشتر از اقتصاد