مجسمههای باستانی سفالی سر بودا و دیگر آثار با ارزشی که از کشورهای عراق و افغانستان غارت شدهاند و بصورت غیر قانونی به بریتانیا صادر شدهاند به زودی به کشورهای مبدأشان بازگردانده میشوند.
موزهی بریتانیا با نیروی مرزی و نهادهای دیگر همکاری میکند تا بتواند این آثار را که در درگیریهای اخیر توقیف شدهاند بازگرداند.
در میان اشیائی که قرار است برگردانده شوند چند مجسمه بودا وجود دارد که بصورت غیرقانونی از کشور افغانستان خارج شده است. این مجسمهها در سپتامبر ۲۰۰۲ مدت کوتاهی پس از خروج آنها از طریق فرودگاه پیشاور در پاکستان، در فرودگاه هیتروی لندن، شناسایی و توقیف شدند.
این نه تندیس سفالی سر، شامل پرترهای از بودا، چند مجسمه عمامه به سر بودیساتوا در حال مدیتیشن، مجسمه سر تراشیده یک راهب و سه مجسمه سر بزرگتر، که یکی از آنها احتمالا تصویر وجراپانی -راهنمای معنوی بودا – است، میباشد.
این آثار که قدمت آنها به قرن چهارم تا ششم پس از میلاد برمیگردد، با موافقت موزه افغانستان به طور موقت در لندن به نمایش گذاشته میشوند، سپس به موزه ملی افغانستان برگردانده میشوند.
در میان آثاری که قرار است به کشور عراق برگردانده شود یک مجموعه کتیبه وجود دارد که به خط میخی، که یکی از قدیمیترین روشهای نگارش بشر است، روی آنها نوشته شده است.
در فوریه سال ۲۰۱۱، مجموع ۱۵۴ کتیبه متعلق به بینالنهرین که حاوی نوشتههایی به خط میخی بودند در حین ورود به بریتانیا کشف و ضبط شدند. قدمت بیشتر این آثار باستانی به سالهای ۲۱۰۰ تا ۱۸۰۰ پیش از میلاد برمیگردد و به دوران سلسله سوم اور و سلسلههای بابل باستان تعلق دارند.
پس از تحقیق و بررسی طولانی توسط اداره درآمد و گمرک بریتانیا، این آثار به موزه عراق، که زیر نظر هیئت آثار باستانی و میراث دولت عراق است، بازگردانده خواهند شد.
اخیرا، موزه بریتانیا از طریق همکاری با مسئولان حفظ آثار باستانی، مجموعهداران، فروشندگان و نهادهای اجرای قانون یک پروژه مشترک تحت عنوان «انتقال آثار» اجرا کرده است که هدف آن شناسایی آثار باستانی قاچاقشده از مصر و سودان و بازگرداندن آنها با حمایت صندوق حفاظت فرهنگی است.
در چارچوب این پروژه، در طول یک سال گذشته، نزدیک به ۷۰۰ اثر باستانی غارت و قاچاقشده از مصر و سودان شناسایی شدهاند.
هارتویگ فیشر مدیر موزه بریتانیا میگوید: «جنگ، درگیری، تغییرات آب و هوا، جهانی شدن، فقر و مهاجرت همه به نوعی میراث فرهنگی را تهدید میکنند. این موزه از یک رویکرد سیستماتیک استفاده میکند و ما با بسیاری از همکاران خود در سراسر جهان در راستای کمک به حفاظت و نگهداری، آموزش، ثبت و درک فرهنگ مادی همکاری میکنیم».
آقای فیشر در ادامه میگوید: «متاسفانه، در حال حاضر این کار بیش از هر زمان دیگری ضروری است. این موزه به رویکرد خود ادامه میدهد و تلاشهای خود را برای کمک به همکاران در سراسر جهان جهت حفظ و بزرگداشت میراث فرهنگی آنها افزایش خواهد داد».
ترجمه ای از مقاله پرس اسوسیشن
© The Independent