اصابت پنج راکت به پایگاه نظامی میزبان نیروهای آمریکایی در عراق

حمله به پایگاه عین‌الاسد خسارات جزئی به‌بار آورد، اما آسیب جانی درپی نداشت؛ گروهی موسوم به «مقاومت بین‌المللی» مسئولیت آن را برعهده گرفت

پایگاه الاسد، محل استقرار نیروهای ائتلاف ضدداعش، پیش از این هم بارها هدف حملات موشکی، راکتی و پهپادی قرار گرفته است- Ayman HENNA/ AFP

مقام‌های امنیتی عراق از اصابت دست‌کم پنج راکت به داخل پایگاه نظامی عین‌الاسد که میزبان نیروهای آمریکایی است، خبر دادند.

دو مقام امنیتی عراق به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند دوشنبه‌شب، نهم خردادماه، دست‌کم پنج راکت به‌سمت این پایگاه گسترده ارتش عراق که میزبان نیروهای ائتلاف ضدداعش است، پرتاب شده و به منطقه‌ای تنها در فاصله چندمتری محل استقرار نیروهای آمریکایی اصابت کرده است. 

به گفته مقام‌های عراقی، راکت‌های پرتاب‌شده به داخل پایگاه عین‌الاسد از نوع گراد بودند و خسارات جزئی برجای گذاشته‌اند، اما آسیب جانی به کسی وارد نشده است.  

به نوشته آسوشیتدپرس این مقام‌ها اجازه نداشتند درمورد این خبر به رسانه اطلاع‌رسانی کنند و به همین دلیل به شرط ناشناس‌ماندن، با خبرنگار این رسانه گفت‌وگو کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساعتی پس از حمله راکتی به عین‌الاسد، گروهی موسوم به «مقاومت بین‌المللی» که مخالف حضور نظامی ایالات متحده در عراق است و تا چندی پیش ناشناخته بود، با انتشار بیانیه‌ای در یک کانال تلگرامی طرفدار جمهوری اسلامی ایران، مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است. این گروه مدعی شد که با «شش راکت گراد ۱۲۲ میلیمتری» پایگاه عین‌الاسد را هدف قرار داده و راکت‌ها «با دقت کامل به هدف اصابت کرده‌اند».

پایگاه عین‌الاسد واقع‌در صحرای غربی عراق در استان الانبار، پیش از این نیز بارها هدف راکت‌ها و پهپادهای مسلح قرار گرفته است. آخرین حمله از این دست، ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت) رخ داد و در آن دو راکت به نزدیکی این پایگاه اصابت کرد که البته خسارت یا آسیب جانی به‌بار نیاورد.

حمله راکتی و پهپادی به نیروهای آمریکایی در عراق پیش‌تر به‌کرات و در فاصله‌های زمانی کوتاه رخ می‌داد، اما این حملات در ماه‌های اخیر کاهش پیدا کرده‌اند. ایالات متحده پیش از این نیز در موارد مختلفی از این حملات، گروه‌های شبه‌نظامی عراقی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران را به هدف قراردادن نیروهای آمریکایی حاضر در عراق، ازجمله در برخی پایگاه‌های نظامی و همچنین سفارت آمریکا در بغداد متهم کرده است.

دولت عراق دی‌ماه سال گذشته از پایان ماموریت رزمی نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به رهیری آمریکا و خروجشان از آن کشور خبر داد. پیش‌تر آمریکا نیز از پایان «عملیات رزمی» نیروهای آن کشور در عراق تا پایان سال  میلادی۲۰۲۱ (دی‌ماه ۱۴۰۰ شمسی) خبر داده، اما اعلام کرده بود که حدود ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی و یک‌هزار نیروی ائتلاف برای مشاوره، آموزش و کمک به نیروهای ارتش عراق، در آن کشور باقی خواهند ماند. این نیروها در حال حاضر در سه پایگاه نظامی عراق، ازجمله عین‌الاسد، مانده‌اند تا به نقش آموزشی و مشاوره‌ای خود ادامه دهند.