دست‌کم ده تن در زندان گوهردشت اعدام شدند

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل از حکومت ایران خواسته بود به اجرای هر نوع «مجازات بدنی» پایان دهد

برابر گزارش‌های سازمان‌های مدافع حقوق بشر، تنها در خردادماه گذشته دست‌کم ۹۷ زندانی در جرایم مختلف در ایران اعدام شده‌اند.Raheb Homavandi/ REUTERS

سحرگاه چهارشنبه، هشتم تیرماه ۱۴۰۱، دست‌کم ۱۰ تن به‌طور همزمان در زندان گوهردشت کرج (رجایی‌شهر) اعدام شدند. این اعدام‌ها در حالی انجام می‌شود که سازمان‌های مدافع حقوق بشر بارها خواهان توقف حکم اعدام و سایر مجازات‌های بدنی در جمهوری اسلامی ایران شده‌اند. 

خبرگزاری هرانا روز چهارشنبه در گزارشی نوشت هشت تن از افراد اعدام‌ شده، به اتهام «قتل نفس» و دو نفر دیگر در «جرایم جنسی»، محاکمه و به اعدام محکوم شده بودند. تمامی این عناوین اتهامی، از «جرایم شرعی» و در زمره «مجازات‌های بدنی» در ایران به‌حساب می‌آیند.

اتهام دو تن از افراد اعدام شده، «لواط به عنف» و «تجاوز به عنف» اعلام شده است. برابر رژیم کیفری جمهوری اسلامی ایران و موازین شرعی، «لواط»، به رابطه جنسی میان دو مرد گفته می‌شود. «تجاوز به عنف» نیز به تجاوز جنسی یک مرد به یک زن اطلاق می‌شود. حکم شرعی و قانونی هر دو این جرایم در ایران اعدام است.

برابر گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری، تنها در خرداد ماه گذشته دست‌کم ۹۷ زندانی در جرایم مختلف اعدام شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر پایه داده‌های مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حداقل ۳۰ تن از افراد اعدام شده در خرداد‌ماه پیش در ایران در جرایم مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند.

تداوم اعدام مجرمان مواد مخدر در ایران در حالی ادامه دارد که پیش‌تر جعفری دولت آبادی، دادستان پیشین تهران، گفته بود با اصلاح قانون مبارزه با جرایم مواد مخدر، شمار اعدام‌ها در ایران کاهش خواهد یافت.

«سازمان حقوق بشر ایران» که در نروژ فعال است نیز ماه گذشته از افزایش مجدد شمار اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرد.

بر اساس یافته‌های «سازمان حقوق بشر ایران»، در پنج ماه اول سال جاری میلادی دست‌کم ۱۶۸ زندانی در زندان‌های مختلف ایران، از جمله در سیستان و بلوچستان، اعدام شدند. این رقم، در مدت مشابه سال پیش، ۱۱۰ تن بود.

چهارشنبه هفته گذشته، اول تیرماه، راوینا شامداسانی، سخنگوی «کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل»،  از حکومت ایران خواست به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد و به اجرای هر نوع «مجازات بدنی»، از جمله «اعدام»، «قطع عضو»، «شلاق» و «سنگسار» پایان دهد.