ربات واقعنمای «آی-دا» (Ai-Da) روز سهشنبه، ۱۱ اکتبر (۱۹ مهر)، در مجلس اعیان بریتانیا سخنرانی کرد و تاریخساز شد. این ربات که با هوش مصنوعی و به شکل بسیار واقعگرایانه ساخته شده است، به پرسشهایی درباره اینکه آیا هوش مصنوعی برای صنایع خلاق خطرناک است یا نه، پاسخ داد.
به گزارش یورونیوز، سیاستمداران کمیته ارتباطات و دیجیتال مجلس اعیان از آی-دا در مورد رابطه بین هوش مصنوعی، رباتها، و هنر پرسیدند. آی-دا در پاسخ به پرسشهای آنها گفت: «با اینکه تجربیات ذهنی ندارم و به برنامهها و الگوریتمهای رایانهای وابستهام، میتوانم هنر خلق کنم.»
آی-دا خطاب به اعضای کمیته گفت: «نقش فناوری در خلق هنر همچنان رو به رشد خواهد بود، زیرا هنرمندان راههای جدیدی برای استفاده از تکنولوژی به منظور بازتاب احساسات خود و نیز کشف رابطه بین فناوری، جامعه، و فرهنگ پیدا میکنند.»
تیم طراحان آی-دا امیدوار است که این ربات بحثهایی را در مورد آینده هوش مصنوعی و رباتیک برانگیزد.
آی-دا با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی ساخته شده است. نام این ربات را به افتخار آدا لاولیس، ریاضیدان قرن نوزدهم، انتخاب کردهاند. آی-دا اختراع ایدان ملر، متخصص هنرهای مدرن و معاصر در آکسفورد، است و سپس گروه «اینجینیرد آرتس» (Engineered Arts) در کورنوال، آن را ساخته است.
Read More
This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)
این ربات پیشتر و قبل از برگزاری جشن هفتادمین سالگرد سلطنت ملکه الیزابت دوم، پرترهای از او کشیده بود. این ربات در چشمهایش دوربین دارد و برای پردازش جزئیات چهره انسان، از الگوریتمهای رایانهای استفاده میکند. اگر مهندسان برای آی-دا عکسی بارگذاری کنند، میتواند چهره افراد را طراحی کند.
ملر، مخترع این ربات، گفت که در حین توسعه این پروژه، چیزهای زیادی آموخته است. او تاکید کرد: «بزرگترین چیزی که در طول این پروژه دریافتم، در مورد انسانگونه بودن آی-دا نبود، بلکه در این باره بود که ما چقدر رباتیکیم و الگوریتمهایی که سیستمهای ما را اجرا میکنند، چقدر قدرتمندند.»
آی-دا اولین رباتی است که در مجلس اعیان بریتانیا سخنرانی کرده است. با این حال، پیش از این در سال ۲۰۱۸، ربات «پپر»(Pepper) در کمیته آموزش مجلس عوام حضور یافته بود.
آثار هنری خلق شده بهدست هوش مصنوعی، بهتازگی با انتقاد مواجه شدهاند و ابزارهایی مثل «دال-ای»(DALL-E) یا «میدجورنی» (Midjourney) که میتوانند آثار هنری پیچیدهای را بر اساس دستورهایی ساده خلق کنند، با واکنش منفی مجامع هنری روبهرو شدهاند. مجموعه دادههایی که این دستگاهها بر اساس آنها آموزش میبینند، از اینترنت استخراج میشوند و اغلب بدون اجازه هنرمندان، از آثار هنری آنها استفاده میشود.
برخی هنرمندان این هراس را دارند که شرکتها از این ابزارها برای خلق آثاری استفاده کنند، بدون آنکه مشخص باشد که آثار این ابزارها بر اساس آموختنشان از آثار خلقشده بهدست انسان پدید آمده است، و در نتیجه، فرصتها و درآمدهای هنرمندان اصلی از بین برود. از این گذشته، منتقدان رباتها معتقدند که دامنه توانایی هوش مصنوعی محل تردید است، زیرا پردازش زبان طبیعی ــ فناوری ارائه نوشتار و گفتار هوش مصنوعی ــ را انسان به آنها آموزش میدهد، و بنابراین، این پردازش، فقط بازتاب دادههای ورودی است.