طالبان یک هزاره را به سمت معاون وزیر شهرسازی تعیین کردند

یک منبع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفت که شیخ مدار‌علی بامیانی روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران دارد

بامیانی سومین معین از قوم «هزاره» در دولت طالبان است- خبرگزاری باختر

خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، روز پنجشنبه ۱۰ آذر (اول دسامبر)، از انتصاب شیخ مدار‌علی بامیانی به سمت معاون امور شهری وزارت مسکن و شهرسازی طالبان خبر داد.

این خبرگزاری نوشت: «‌بامیانی در مراسم معارفه‌اش ضمن تشکر از اعتماد رهبری امارت اسلامی افغانستان، تعهد سپرد که با رعایت تمام اصول شرعی برای همه مردم افغانستان به صورت یکسان کار می‌کند.»

او متعلق به جامعه هزاره‌ و شیعه افغانستان است و در زمان سلطه‌ طالبان چندین مرتبه به‌عنوان یکی از بزرگان قوم هزاره‌ در نشست‌های این گروه شرکت کرده است.

یک منبع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفت که شیخ مدار‌علی بامیانی قبلا عضو حزب وحدت بوده است، اما از این حزب جدا شده و روابطش را با طالبان مستحکم کرده است. این منبع آگاه افزود که بامیانی در زمان حکومت پیشین افغانستان به‌عنوان هوادار طالبان در نشست مسکو شرکت کرده بود.

او یک دوره نامزد انتخابات پارلمان افغانستان از حوزه بامیان بود، ولی نتوانست به مجلس نمایندگان راه پیدا کند.

این منبع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفت که شیخ مدار‌علی بامیان روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران دارد و هر سال سهمیه بورسیه در دانشگاه‌های ایران به او داده می‌شود تا نزدیکانش را برای آموزش به ایران بفرستد.

شیخ مدار‌علی بامیانی روابطش را با جعفر مهدوی، دبیر کل حزب ملت افغانستان، نیز گسترش داده و در نخستین روز کارش به دفتر مهدوی رفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بامیانی سومین معاون وزیر از قوم هزاره در دولت طالبان است. پیش از او، عبدالطیف نظری به سمت معاون وزیر اقتصاد و حسن غیاثی به سمت معاون وزیر بهداشت عمومی طالبان گماشته شده بودند.

عبدالطیف نظری، معاون وزیر اقتصاد طالبان در توییتر در واکنش به انتصاب بامیانی نوشت: «تعامل و همکاری میان جامعه هزاره و شیعه، با امارت اسلامی هر روز بیشتر تقویت می‌شود. پایدار باد همدلی و همبستگی ملی.»

طالبان مسندی را که اکنون به شیخ مدار‌علی بامیانی داده‌اند، چند ماه پیش برای مولوی مهدی، تنها فرمانده هزاره‌تبار این گروه در نظر گرفته بودند، اما او این مقام را نپذیرفت و به زادگاهش، شهرستان بلخاب در استان سرپل رفت. او از بدنه طالبان جدا شد و ادعا ‌کرد که این گروه سهم اقوام، به‌ویژه هزاره‌ها را در حکومت و سیاست نادیده گرفته است.

طالبان لشکرکشی عظیمی به بلخاب انجام دادند و مولوی مهدی مجبور شد که فرار کند. مولوی مهدی در ۲۵ مرداد در منطقه‌ مرزی بین هرات و ایران در حالی که قصد داشت به ایران سفر کند، کشته شد.

جامعه هزاره و شیعه افغانستان در دوران حاکمیت طالبان بارها آماج حملات خونین انفجاری و انتحاری قرار گرفتند، اما طالبان نتوانستند مانع حملات هدفمند به هزاره‌ها شوند و به همین دلیل مورد انتقاد شدید آنان قرار گرفتند.

تصور می‌شود که طالبان با دادن سه معاونت به هزاره‌ها در تلاش بهره‌گیری تبلیغاتی‌اند تا نشان بدهند که در دولتشان اقوام دیگر هم سهیم‌اند، اما «هزاره‌ها» معتقدند که هم در دولت پیشین افغانستان و هم در حکومت طالبان، مورد تبعیض قرار گرفته‌اند و به تناسب جمعیتشان در ساختار دولت حضور ندارند.

پانزده ماه از سلطه‌ طالبان بر افغانستان می‌گذرد و آنان به انحصار شدید قدرت متهم‌ شده‌اند. کشورهای منطقه و جهان از طالبان درخواست کرده‌اند که دولتی با حضور همه اقوام ساکن در افغانستان تشکیل دهند، اما این گروه تاکنون به این درخواست عمل نکرده‌اند.

بیشتر مقام‌های کلیدی حکومت طالبان در دست پشتون‌ها قرار دارد و اقوام دیگر در مسندهای پایین‌تر کار می‌کنند.

 

بیشتر از جهان