نشریه ورایتی جمانا راشد را یکی از زنان تاثیرگذار امسال معرفی کرد

در سال‌های اخیر زنان تلاش کرده‌اند سدهای سخت جنسیتی را کنار بزنند و راه خود را در دنیای مردانه تجارت باز کنند

جومانا راشد در جشنواره فیلم دریای سرخ - شهر ساحلی جده - ۴ دسامبر ۲۰۲۲ - AFP

نشریه ورایتی به مناسبت ۸ مارس، روز جهانی زن، فهرستی از زنان تاثیرگذار در جهان و دستاوردهای آن‌ها در دنیای تجارت و سرگرمی را، از بازی در برخی از تاثیرگذارترین فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی گرفته تا سهم‌خواهی از فضای مطبوعات و رسانه، منتشر کرد.

در سال‌های اخیر زنان تلاش کرده‌اند سدهای سخت جنسیتی را کنار بزنند و راه خود را در دنیای مردانه تجارت باز کنند. بار صنعت سینما و سرگرمی هم از دیرباز بر دوش زنان بوده است؛ بدون آنکه از منافع مالی آن سهم عادلانه‌ای داشته باشند.

گروه تحقیق و بازاریابی سعودی (اس‌آرام‌جی/ SRMG) سه سال قبل با انتشار بیانیه‌ای کوتاه، گام بزرگی در تجارت این کشور برداشت و اعلام کرد که با تصویب هیئت‌مدیره‌ این شرکت، مدیرعاملی این گروه را به یک زن جوان و تحصیلکرده سعودی سپرده است.

جمانا راشد در یک خانواده مطبوعاتی بزرگ شد و در اکتبر ۲۰۲۰ به زادگاهش عربستان سعودی بازگشت تا هدایت اس‌آرام‌جی، بزرگ‌ترین گروه رسانه‌ای منطقه، را به دست بگیرد. راه‌اندازی دوباره «المجله» در ماه‌های اخیر، همکاری با شرکت فیلمسازی برادران وارنر، دیسکاوری و بلومبرگ قسمتی از دستاوردهای او در این جایگاه‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راشد با اشاره به وضعیت گذشته زنان در عربستان سعودی می‌گوید: «ما پنج سال پیش نمی‌توانستیم بدون اینکه به دو بخش (مردانه و زنانه) تقسیم‌شده باشیم، به رستوران برویم اما دیگر احساس نمی‌کنم که زنی در اتاق‌ام. به‌سادگی احساس می‌کنم که همه با هم‌ایم و سعی می‌کنیم به یک هدف برسیم.»

جمانا راشد در مقام رئیس هیئت‌امنای بنیاد دریای سرخ، در برگزاری جشنواره فیلم دریای سرخ هم مسئولیتی کلیدی به عهده دارد. دومین دوره این جشنواره در دهه اول دسامبر ۲۰۲۲ در جده عربستان سعودی برگزار شد. جشنواره فیلم دریای سرخ و نقش پررنگ زنان در آن از چشم کارشناسان ورایتی پنهان نماند و زنان فعال در این جشنواره از جمله فائزه صالح امبا، فیلمساز و جمانا زاهد، تهیه‌کننده، هم جزو چهره‌های تاثیرگذار سال معرفی شدند.

جمانا راشد تنها مدیر زن موفق در حوزه رسانه در عربستان سعودی نیست. زینب ابوالسمح، مدیرکل استودیو ام‌بی‌سی عربستان سعودی هم از زمانی که مسئولیت این استودیو را در مارس ۲۰۲۰ بر عهده گرفت، نقش خود را در تبدیل عربستان سعودی به یک مرکز تولید فیلم جهانی ثابت کرد. ابوالسمح به رشد سریع این صنعت در عربستان سعودی کمک کرد و هم‌زمان، گزینه‌ها و فرصت‌های برنامه‌سازی را برای زنان مهیا ساخت.

بیشتر از جهان