چه کسانی از پیجرها استفاده می‌کنند؟

این دستگاه‌های الکترونیکی کوچک، به دلیل دوام و عمر طولانی باتری، در مراقبت‌های بهداشتی و خدمات اضطراری، همچنان وسیله ارتباطی حیاتی به شمار می‌روند

عکس تزئینی -  پیجرهای بیمارستان و فردی که از راهرو آن می‌گذرد - Canva

در پی حمله‌ پیچیده و از راه دور در روز سه‌شنبه ۱۷ سپتامبر، دستگاه‌های پیجر مورداستفاده صدها عضو حزب‌الله لبنان همزمان در لبنان و سوریه منفجر شدند و دست‌کم ۹ کشته و حدود ۳ هزار مجروح به‌جا گذاشتند. رویترز به نقل از منبع ارشد امنیتی لبنان و منابع دیگر می‌نویسد که سازمان جاسوسی موساد اسرائیل در داخل دستگاه‌های پیجر مواد منفجره کار گذاشته بود. با این وجود آیا استفاده از دستگاه‌‌های پیجر ضرورتی دارد و چه کسانی اساسا از آن استفاده می‌کنند؟

از زمانی که تلفن‌های همراه اصلی‌ترین ابزار ارتباطی جهان شده‌اند، دستگاه‌‌های پیجرها به دلیل صدایی که موقع اطلاع‌رسانی پیام‌های دریافتی برای کاربران تولید می‌کنند، تا حد زیادی منسوخ شدند و تقاضا برای این دستگاه‌ها، از دهه ۱۹۹۰ کاهش یافت. اما این دستگاه‌های الکترونیکی کوچک، به دلیل دوام و عمر طولانی باتری، در برخی حوزه‌‌ها مانند مراقبت‌های بهداشتی و خدمات اضطراری، همچنان وسیله ارتباطی حیاتی به شمار می‌روند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک جراح ارشد در یکی از بیمارستان‌ بزرگ بریتانیا می‌گوید که پزشکان و پرستاران مرکز بهداشت و سلامت این کشور(NHS) از پیجر استفاده می‌کنند، زیرا پیجر در صورتی که که ضرورتی برای پاسخ‌دادن به پیام‌ها نباشد، ارزان‌ترین و کارآمدترین روش ارتباط با تعداد زیادی از افراد است. او می‌گوید: «از این طریق می‌توان به افراد گفت که کجا، چه‌وقت و برای چه‌کاری بروند.» 

بنابر اعلام دولت بریتانیا، مرکز ملی بهداشت و سلامت این کشور در سال ۲۰۱۹، از حدود ۱۳۰ هزار پیجر استفاده کرد. پزشکان و متخصصانی که در بخش‌های اورژانس بیمارستان مشغول به کارند آن را در مواقع آماده‌باش و اضطراری حمل می‌کنند. یکی از پزشکان شاغل در مرکز ملی بهداشت و سلامت بریتانیا می‌‌گوید که بسیاری از پیجرها می‌توانند آژیر ارسال کنند و سپس پیام صوتی برای گروه‌ها بفرستند و به این‌ترتیب کل تیم‌های پزشکی به طور همزمان از شرایط اضطراری آگاه می‌شوند و در حالت آماده‌باش قرار می‌گیرند که با تلفن همراه امکان‌پذیر نیست. علاوه بر این، یک منبع آگاه به رویترز گفت که «مؤسسه قایق نجات سلطنتی ملی بریتانیا» (RNLI) برای هشدار دادن به خدمه‌ از پیجر استفاده می‌کند.

ردیابی پیجرها از گوشی‌های هوشمند سخت‌تر است، زیرا فناوری‌های ناوبری پیشرفته‌‌ای را مانند سیستم موقعیت‌یابی جهانی یا جی‌پی‌اس (‌GPS‌)  ندارند. همین موضوع باعث شده بود که پیجرها در گذشته به گزینه محبوب مجرمان، به ویژه فروشندگان مواد مخدر در ایالات متحده تبدیل شوند. کن گری، مامور سابق اف‌بی‌آی به رویترز می‌گوید: «گروه‌های جنایتکار این روزها بیشتر از تلفن همراه استفاده می‌کنند.»

او می‌گوید که در حال حاضر، همه به سراغ «گوشی‌های مشعل» یا گوشی همراه یک‌بار مصرف می‌روند که به راحتی می‌توان آنها را دور انداخت، و با گوشی یا شماره دیگری جایگزین کرد و بدین ترتیب ردیابی آنها دشوار خواهد شد. گری که ۲۴ سال در اداره تحقیقات فدرال خدمت کرده و اکنون در دانشگاه نیوهیون، عدالت کیفری و امنیت داخلی تدریس می‌کند، گفت که جنایتکاران با گذشت زمان و فناوری جدیدتر تغییر کرده‌اند.

بر اساس گزارش «تحقیقات بازار شناختی» (Cognitive Market Research) در ماه آوریل سال ۲۰۲۳، اندازه بازار جهانی پیجرها که زمانی منبع اصلی درآمد شرکت‌هایی مانند «موتورولا» (Motorola) بود، به ۱.۶ میلیارد دلار رسید. البته این میزان بخش کوچکی از بازارهای جهانی گوشی‌های هوشند بود که بنابر تخمین‌ها تا پایان سال ۲۰۲۳ حدود نیم تریلیون دلار بوده است. اما رویترز می‌نویسد که با پیش‌بینی رشد سالانه ۵.۹ درصدی از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰، تقاضا برای پیجر در حال افزایش است، زیرا جمعیت بیشتر بیماران نشان می‌دهد که نیاز بیشتری برای ارتباطات کارآمد در بخش مراقبت‌های بهداشت و سلامت وجود دارد.      

بیشتر از جهان