آمریکا سازمان اطلاعات سپاه را تحریم کرد

تحریم‌های روز پنجشنبه ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی به‌دلیل بازداشت غیرقانونی شهروندهای این کشور در خاک ایران وضع شد

ایالات متحده آمریکا در روز پنجشنبه، ۲۷ آوریل ۲۰۲۳، اعلام کرد تحریم‌هایی جدید علیه بخش‌هایی از دولت روسیه و جمهوری اسلامی ایران اعمال می‌کند. به‌گزارش شبکه خبری سی.ان.ان، تحریم‌های جدید دولت فدرال آمریکا گروه‌هایی در روسیه و ایران را هدف قرار می‌دهد که با توسل به بازداشت آمریکایی‌ها، شهروندهای این کشور را به گروگان می‌گیرد.

تحریم‌های جدید ایالات متحده آمریکا علیه مسکو و تهران، در وضعیتی وضع می‌شود که شمار قابل توجهی از شهروندهای این کشور در زندان‌های روسیه و ایران به‌سر می‌برند؛ از جمله سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی که جزو شهروندهای ایرانی – آمریکاییِ محبوس در ایران‌اند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، نام چهار تن از افراد وابسته به نظام جمهوری اسلامی ایران در فهرست تحریم‌های روز پنجشنبهٔ آمریکا علیه تهران قرار گرفت. وبسایت شبکه خبری سی.ان.ان همچنین نوشت سرویس امنیت روسیه و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز دو نهادِ متعلق به حکومت‌های روسیه و ایران‌اند که دولت فدرال آمریکا در روز پنجشنبه آنها را نیز تحریم کرد.

مقام‌های دولت آمریکا می‌گویند تحریم‌های جدید این کشور علیه روسیه و جمهوری اسلامی ایران هشداری به‌حساب می‌آید علیه کسانی که در پی به گروگان گرفتنِ شهروندهای آمریکایی‌اند. به‌گفته مقام‌های ارشد دولت آمریکا، این اقدام به‌دنبال ارسال این پیام است که نمی‌توان گروگان‌گیری را به عنوان ابزاری به‌منظور اعمال فشار سیاسی بر کشورها مورد استفاده قرار داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌وجود، شماری از ناظران سیاسی نسبت به اثرگذاری تحریم‌های جدید آمریکا ابراز تردید می‌کنند. این گروه استدلال می‌کند دولت فدرال ایالات متحده آمریکا پیش‌تر غالب افراد و نهادهایی که نامشان در فهرست تحریم‌های روز پنجشنبه ذکر شده، تحریم کرده است.

با این‌ اوصاف، تحریم‌های روز پنجشنبه، ۹ ماه پس از آن صورت گرفت که خانواده آمریکایی‌های بازداشت شده در ایران و روسیه به دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، فشار وارد کردند تا به‌منظور آزادی سریع‌تر زندانی‌های آمریکایی در ایران و روسیه به اقدامی عملی دست بزند. آن فشارها باعث شد تا بایدن در این زمینه فرمانی اجرایی صادر کند و حالا دولت فدرال نیز در راستای اجرای همان فرمان، تحریم‌هایی علیه برخی افراد و نهادهای وابسته به حکومت‌های روسیه و ایران وضع کرد.

از این‌رو، اندکی پس از رسانه‌ای شدن تحریم‌های جدید آمریکا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، با انتشار توییتی تاکید کرد تحریم سازمان امنیت فدرال روسیه و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این دلیل صوت گرفت که این دو نهاد امنیتی در بازداشت، یا به یک معنا گروگان‌گیری شهروندهای آمریکا، نقش مستقیم و موثر دارند. وزیر خارجه آمریکا در انتهای این توییت بار دیگر تاکید کرد بازداشت غیرقانونی اتباع آمریکایی «پیامدهایی» خواهد داشت.

جمهوری اسلامی ایران دهه‌ها است که شهروندهای دوتابعیتی کشورهای غربی را بازداشت می‌کند تا، به‌گفته سازمان‌های مستقل مدافع حقوق بشر، درمذاکرات سیاسی خود با کشورهای غربی از آنها به‌عنوان اهرم فشار استفاده کند.

در ماه‌های اخیر برخی منابع خبری از مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشینگتن بر سر مبادله زندانیان خبر دادند؛ مذاکراتی که از قرار معلوم دولت بریتانیا و قطر نیز نقش میانجی آن را بر عهده دارند.