طالبان یک مدرسه خصوصی را به ظن پذیرش دانش‌آموزان دختر تعطیل کردند

طالبان مدیر مدرسه صافی را با خود بردند و مدرسه را تا اطلاع ثانوی تعطیل کردند

مدرسه صافی فقط اجازه دارد تا کلاس ششم دانش‌آموز دختر داشته باشدــ شبکه تعلیمی صافی در افغانستان/فیس‌بوک

منابع در شهر مزارشریف در شمال افغانستان، به ایندیپندنت فارسی گفتند که نیروهای طالبان روز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت، با هجوم به مدرسه خصوصی صافی در این شهر، دستور تعطیلی آن را صادر کرده و مدیر مدرسه را نیز با خود برده‌اند.

به گفته این منابع، مدرسه خصوصی صافی که تا کلاس دوازدهم دانش‌آموز دارد، پس از فرمان ممنوعیت تحصیل دختران بالاتر از کلاس ششم، به صورت پنهانی برخی کلاس‌ها در مقطع متوسطه و دبیرستان را برای دختران برگزار می‌کرده است.

گفته می‌شود هیئتی از اداره معارف طالبان در شهر مزارشریف با اطلاع از این موضوع، همراه با نیروهای مسلح به این مدرسه ریخته‌ و سعی‌ کرده‌اند تک‌تک کلاس‌ها را بازرسی کنند. یک منبع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفت: «طالبان مدیر مدرسه را که مانع ورود نیروهای مسلح به کلاس‌های درس شده بود، بازداشت کردند و دستور دادند مدرسه تعطیل شود.»

در حساب رسمی این مدرسه در فیس‌بوک نیز اطلاعیه‌ای درج شده که تعطیلی دوروزه مدرسه را به دانش‌آموزان اطلاع داده است. در این اطلاعیه، دلیل تعطیلی مدرسه مشخص نشده و مدت تعطیلی فقط روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۲۷ و ۲۸ اردیبهشت) ذکر شده است. اما منابع به ایندیپندنت فارسی گفتند که اداره معارف طالبان این مدرسه را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تا پیش از شروع سال تحصیلی ۱۴۰۲، مدارس دخترانه مزارشریف برخلاف دیگر شهرهای افغانستان، به روی دختران بالاتر از کلاس ششم نیز باز بودند. البته حضور دختران در مدارس به نسبت سال‌های گذشته شدیدا کاهش یافته بود، اما از شروع سال تحصیلی جدید، دختران در این شهر نیز دیگر اجازه نداشتند به مدرسه بروند. با این حال به نظر می‌رسد برخی مدارس خصوصی پنهانی به آموزش دختران بالاتر از کلاس ششم ادامه داده‌اند. برخی آموزگاران هم در خانه‌هایشان مدارس خانگی برای دختران نوجوان ایجاد کرده‌اند. اما امنیت این مراکز فقط تا زمانی قابل اطمینان است که خبرش به گوش طالبان نرسد؛ زیرا به دستور رهبری طالبان، هیچ مرکز آموزشی برای دختران بالغ اجازه فعالیت ندارد.

در نزدیک به دو سال گذشته و پس از سلطه طالبان بر افغانستان، با اینکه اکثر کشورهای جهان از جمله کشورهای مسلمان، از طالبان خواسته‌اند مانع تحصیل زنان و دختران نشوند، رهبر این گروه به هیچ یک از این درخواست‌ها تمکین نکرده است. طالبان موضوع کار و تحصیل زنان را مسئله داخلی و مرتبط به فرهنگ مردم افغانستان می‌دانند و مدعی‌اند که کشورهای جهان نباید در امور داخلی افغانستان مداخله کنند.

طالبان در حالی منع تحصیل دختران را بخشی از فرهنگ مردم افغانستان اعلام می‌کنند که مردم این کشور با به جان خریدن خطر تعقیب و مجازات طالبان، همچنان دخترانشان را مخفیانه به مدارس خانگی می‌فرستند.