سازمان ملل: طالبان لغو ممنوعیت کار زنان را تضمین نمی‌کنند و به‌رسمیت شناخته نمی‌شوند

یوناما به طالبان هشدار داد که به‌علت نقض حقوق بشر و حقوق زنان در افغانستان، به رسمیت شناخته نمی‌شوند

رزا اوتونبایوا در اجلاس شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان سخنرانی کرد-UNAMA

رزا اوتونبایوا، نماینده دبیرکل سازمان متحد برای افغانستان و مسئول هیئت معاونت این سازمان در افغانستان (یوناما)، روز چهارشنبه ۳۱ خرداد (۲۱ ژوئن) در اجلاس شورای امنیت گفت که این سازمان قصد ندارد به درخواست طالبان، کارمندان مرد را جایگزین زنان کند.

او در این نشست در مورد وضعیت وخیم افغانستان و تلاش‌های نهادهای کمک‌رسانی بین‌المللی به شورای امنیت توضیح‌هایی داد و گفت که به‌علت فرمان‌های طالبان، کارکنان زن سازمان ملل متحد از کار بازمانده‌اند.

او با اشاره به محدودیت‌های اعمال‌شده طالبان بر زنان گفت: «ما کارکنان ملی خود را در معرض خطر قرار نخواهیم داد و بنابراین، از آن‌ها می‌خواهیم که به دفتر ما نیایند.»

او گفت که طالبان هیچ توضیحی در مورد ممنوعیت کار زنان نداده‌اند و هیچ تضمینی هم نیست که این ممنوعیت لغو شود.

رئیس یوناما در افغانستان گفت که در پیوند با برداشتن موانع و محدودیت‌های اعمال‌شده بر زندگی عمومی شهروندان، به‌ویژه محرومیت از حق تحصیل، بازدید از پارک‌ها، و رفتن به ورزشگاه‌ها با رهبری طالبان صحبت کرده است. 

او به طالبان هشدار داد که به‌علت سرکوب حقوق بشر و حقوق زنان، به رسمیت شناختن حکومت طالبان ممکن نیست.

او گفت که فرمان‌های طالبان در پیوند با ممنوعیت کار، آموزش، و محدودیت بر زندگی عمومی مردم، در نزد بسیاری از شهروندان افغان «بسیار منفور» است.

رئیس یوناما از نمایندگان کشورها در سازمان ملل متحد خواست که برای تضمین ثبات اقتصادی آینده افغانستان بیشتر تلاش کنند. این در حالی است که بودجه پیش‌بینی شده برای مقابله با بحران بشردوستانه در افغانستان در سال جاری کاهش یافته است.

رزا اوتونبایوا گفت که توجه جامعه جهانی به حقوق زنان برخی از دستاوردهای «مثبت» حکومت طالبان در موضوع ممنوع کردن کشت خشخاش را زیر سایه برده است.

مسئول یوناما در افغانستان از ادامه فعالیت گروه‌های تروریستی ابراز نگرانی کرد و گفت که شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) مقام‌های طالبان و غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد.

او گفت که با تسلط طالبان بر افغانستان تلفات غیرنظامیان کاهش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دوران نظام جمهوری مورد حمایت کشورهای غربی، بیشتر حمله‌های انفجاری و انتحاری به دست طالبان صورت می‌گرفت و حالا فقط داعش مسئولیت این حمله‌ها را به عهده می‌گیرد.

رزا اوتونبایوا در اجلاس شورای امنیت گفت که یوناما و سازمان ملل متحد در افغانستان به تعامل با طالبان ادامه خواهند داد: «اگر طالبان محدودیت‌های خود بر زنان را لغو کنند، می‌توانیم کارهای بیشتری بکنیم.»

هم‌زمان، رابرت وود، نماینده امور ویژه سیاسی آمریکا در سازمان ملل متحد در اجلاس شورای امنیت، بار دیگر محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران را محکوم کرد و گفت که این محدودیت‌ها قابل دفاع نیست.

او از طالبان خواست که فورا این محدودیت‌ها را لغو کنند: «در ماه آوریل، شورای امنیت قطعنامه ۲۶۸۱ را به اتفاق آرا تصویب کرد که سومین قطعنامه در مورد افغانستان در سال جاری بود. بیش از ۹۰ کشور عضو سازمان ملل متحد از آن قطعنامه حمایت کردند. این پیام روشنی به طالبان، مردم افغانستان، و جهان بود؛ ما از سرکوب زنان و دختران به دست طالبان حمایت نخواهیم کرد.»

رابرت وود گفت که از تصمیم سازمان ملل متحد برای ادامه فعالیت در افغانستان و اولویت دادن به امنیت کارکنانش حمایت می‌کند: «مردم افغانستان سزاوار رنج بیشتر در نتیجه تصمیم‌های نفرت‌انگیز طالبان نیستند. محدودیت‌های شدید طالبان واکنش جدی همسایگان افغانستان و بقیه جامعه بین‌المللی را می‌طلبد.»

او هشدار داد که مداخله طالبان در عملیات‌های بشردوستانه باعث افزایش آوارگی شهروندان افغانستان خواهد شد.

بیش از ۲۲ ماه است که طالبان بر افغانستان حکومت می‌کنند. در این مدت، فقر و گرسنگی افزایش یافته است و میلیون‌ها شهروند به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند. اما طالبان کار زنان در دفاتر مرتبط با سازمان ملل متحد و نهادهای کمک‌رسانی را منع کردند که در نتیجه، روند کمک‌رسانی را با مشکل روبه‌رو کرده است.

طالبان فقط به دختران تا پایان دوره دبستان اجازه رفتن به مدرسه می‌دهند. در اثر این سیاست طالبان، بیشتر زنان خانه‌نشین شده‌اند.

منتقدان طالبان می‌گویند که این گروه در تلاش برای حذف کامل زنان در اجتماع مانند دوران نخست حکومتشان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی در افغانستان‌اند.

اقدام‌های این‌چنینی باعث شده است که حکومت طالبان را هیچ کشوری به رسمیت نشناسد.

بیشتر از جهان