بریتانیا، فرانسه و آلمان: برنامه‌ هسته‌ای تهران به سطح خطرناک رسیده است 

«ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۲۰ و ۶۰ درصدی در ایران برای کشوری که برنامه تسلیحات هسته‌ای ندارد، بی‌سابقه است»

سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک که پس از نشست روز پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت صادر شد، هشدار دادند که جمهوری اسلامی ایران بیش از چهار سال است که تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب برجام را نقض کرده است و برنامه‌ هسته‌ای تهران به «سطح خطرناک» رسیده است. 

سه کشور اروپایی تاکید کردند که این موضوع برای صلح و امنیت بین‌المللی مسئله‌ای خطیر به شمار می‌رود. 

شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه ۱۵ تیر (ششم ژوئیه) در نشستی ویژه علاوه بر موضوع برنامه غنی‌سازی اورانیوم حکومت ایران، به همکاری نظامی جمهوری اسلامی با روسیه و برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی نیز پرداخت. 

مقام‌های سازمان ملل در این جلسه گفتند که ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران در حال حاضر به بیش از  ۲۰ برابر محدودیت‌های پذیرفته‌شده رسیده است و از جمهوری اسلامی خواسته شد تا از هرگونه اقدام مغایر با تعهدات پذیرفته‌شده در سند برجام خودداری کند. 

برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام ضمیمه قطعنامه ۲۲۳۱ است.

بیانیه سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان می‌گوید که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۲۰ و ۶۰ درصدی در ایران برای کشوری که برنامه تسلیحات هسته‌ای ندارد، «بی‌سابقه» است. پیش‌تر هم گفته شده بود که غنی‌سازی در چنین سطحی توجیه غیرنظامی ندارد.

 در ماه مارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ذرات اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۸۳.۷ درصدی را در تاسیسات فُردو شناسایی کرده است. بیانیه اخیر می‌گوید که غنی‌سازی با چنین خلوصی پیشرفتی بسیار جدی است که با برجام یا حتی سطح اعلام‌شده به آژانس نیز همخوانی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیانیه می‌گوید که فعالیت‌های جمهوری اسلامی در بخش تحقیق و توسعه، تاکنون دستاوردهای علمی غیرقابل‌بازگشت برای ایران داشته است که برجام به دنبال محدود کردنشان بود، و می‌افزاید که ایران از سال ۲۰۰۹ به این سو از گزارش تغییرات در پیکربندی سانتریفیوژها در فردو به آژانس خودداری کرده است. 

سه کشور اروپایی می‌گویند که جمهوری اسلامی ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای تشدید تنش‌ها ندارد و فعالیت‌هایش آن را هرچه بیشتر به توانایی‌های تسلیحاتی نزدیک می کند و این مایه نگرانی شدید شورای امنیت است. 

بیانیه اخیر ضمن اشاره به «ناکافی» بودن همکاری‌های جمهوری اسلامی که در توافق چهارم مارس با دبیرکل آژانس پذیرفت، می‌نویسد که تهران باید به طور کامل و بدون تاخیر به تعهداتش عمل کند.  

سه کشور اروپایی سپس درباره برنامه موشکی جمهوری اسلامی و انتقال موشک‌ و پهپاد به کشورها و گروه‌های غیردولتی در منطقه و فراتر از آن نوشتند که تولید موشک‌های بالستیک قادر به حمل کلاهک هسته‌ای در ایران ادامه دارد و این مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. بیانیه فوق افزود که جمهوری اسلامی ایران از طریق اشاعه تسلیحات برای بازیگران غیردولتی، منطقه و کل جامعه جهانی را به خطر می‌اندازد و به شواهد «قانع‌کننده‌»ای اشاره کرد که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی تسلیحات منع‌شده در قطعنامه ۲۲۳۱ را به بازیگران غیردولتی در خاورمیانه ارسال می‌کند. بیانیه سه کشور اروپایی می‌گوید که این انتقال سلاح مجاز نیست و ناقض قطعنامه شورای امنیت است.

آنان همچنین انتقال «صدها پهپاد»‌ از ایران به روسیه از اوت ۲۰۲۲ به این سو را تشدید تخلفات خواندند و نوشتند که تهران با آگاهی از این که مسکو از پهپادها برای حمله به اوکراین استفاده خواهد کرد آنها را به روسیه منتقل کرد. 

سه کشور اروپایی این را نیز مصداق دیگر نقض قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی جمهوری اسلامی ایران و روسیه توصیف کردند و «بی‌توجهی مداوم ایران به تعهداتش در این قطعنامه» را محکوم کردند و به تهران درباره هرگونه تحویل بیشتر پهپاد به روسیه هشدار دادند.

آنان همچنین از دبیرکل ملل متحد خواستند که با توجه به این نقض‌های مکرر به دبیرخانه سازمان ملل دستور دهد تا شواهد متعدد مبنی بر انتقال سلاح‌، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری یا خدمات مرتبط مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی جمهوری اسلامی را بررسی و گزارش کند. 

سه کشور اروپایی ضمن تاکید بر عزم خود برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی گفتند که جمهوری اسلامی «هرگز نباید سلاح هسته‌ای تولید کند و باید تنش هسته‌ای خود را متوقف کند.» آنان تاکید کردند که محدودیت‌های دیگر قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت پس از انقضای قطعنامه ۲۲۳۱ در ماه اکتبر، به قوت خود باقی خواهند ماند.