یقه‌های قاضی روت نماد مد در بالاترین کرسی قضاوت آمریکا بود

یقه «پگاسوس» معروف قاضی روت بیدر گینزبرگ به حراج گذاشته می‌شود

یقه‌های قاضی روت در طول دهه‌ها به فرهنگ‌عامه و «مد آمریکایی»، و از آنجا به سراسر جهان راه یافت-MANDEL NGAN/AFP

یک یقه تزئینی که زمانی متعلق به روت بیدر گینزبرگ، قاضی دادگاه عالی ایالات ‌متحده بود، قرار است به حراج گذاشته شود.

یقه «پگاسوس» را با ظاهر قرون‌وسطایی آن، جواهرسازی Stella & Dot ساخت و سوزان هیمن که از وکلای هوادار گینزبرگ بود، آن را به او هدیه کرد.

این یقه را قرار است حراجی پوتوماک به فروش برساند. بخشی از این فروش به «صندوق موقوفه روت بیدر گینزبورگ اتحادیه وکلای آمریکا» برای تحقیقات در زمینه حقوق مدنی و برابری جنسیتی اهدا خواهد شد.

گینزبرگ در طول ۲۷ سال حضورش در مسند قضاوت در شوای عالی قضایی آمریکا، به دلیل یقه‌های ویژه قضایی متعددش مشهور شد و بسیاری از این قطعات نمادها و معانی خاصی به خود گرفتند. او یک یقه برای زمانی که با نظر اکثریت موافق بود، و یقه دیگری نیز برای زمانی داشت که مخالف نظر دیگران بود.

یقه‌های قاضی روت در طول دهه‌ها به فرهنگ‌عامه و «مد آمریکایی»، و از آنجا به سراسر جهان راه یافت.

قاضی گینزبرگ در دهه ۱۹۶۰ در دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد، یکی از صرفا ۹ دانشجوی زن از میان ۵۵۲ دانشجوی آن سال بود. از همین تناسب نامنصفانه تعداد دانشجویان دختر و پسر، می‌توان حدس زد که دنیای قضاوت در ایالات ‌متحده آن زمان چه اندازه مردانه بود. سختی‌های زندگی و نبرد برای «برابری» ادامه داشت، تا زمانی که در ۱۹۹۳،‌ روت بیدر گینزبرگ دومین زنی شد که در تاریخ ایالات ‌متحده به عالی‌ترین نهاد حقوقی این کشور، یعنی دیوان عالی قضایی، راه یافت.

او برای نشان دادن تغییر، از جایی شروع کرد که کمتر کسی فکرش را می‌کرد: ردای قضاوت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قاضی گینزبرگ فمینیستی پیشرو بود و حامی برابری زنان و مردان. او در طول ۲۷ سال حضور خود در عالی‌ترین نهاد قضایی کشور، همچنین به چهره‌ای پیشگام در مد تبدیل شد و سبک منحصربه‌فرد خود را به لباس قضات آورد و با مجموعه‌ای چشمگیر از یقه‌ها، نماد مد در این زمینه شد. این یقه‌ها اغلب هدیه‌هایی جالب‌توجه از دوستان و هوادارانش بود.

گینزبرگ در ۲۰۰۹ به روزنامه واشنگتن‌پست گفت: «لباس استاندارد [قضاوت ] ، برای مردان طراحی شده است، زیرا جایی برای نشان دادن پیراهن و کراوات دارد.» او و ساندرا دی اوکانر، نخستین عضو زن شورای عالی قضایی، «فکر کردند که مناسب خواهد بود که به مثابه بخشی از لباس خود، چیزی معمولی برای زنان در نظر بگیریم».

او و اوکانر از تزئینات توری یقه در جلو لباس‌هایشان شروع کردند و گینزبرگ در نهایت با عبور از سبک توری، یقه‌های منجوق و دانتل را جایگزین آن، و به سبک خود تبدیل کرد.

با گذشت زمان، یقه‌های گینزبرگ نمادی بیش از افزودن روح زنانه در شورای عالی قضایی شدند. سبک یقه، گاهی مضمون کار او را منعکس می‌کرد. شاید معروف‌ترین مورد، این باشد که گینزبرگ لیبرال در روزهایی که مخالف نظر بقیه همکارانش بود، اغلب یقه‌ای به لباس خود می‌افزود که شبیه زره بود.

یقه‌ای که قرار است به حراج گذاشته شود، قاضی روت در عکس رسمی ۲۰۱۸، پس از پیوستن قاضی برت کاوانا به شورای عالی قضایی، پوشیده بود. نمونه‌های آن هنوز در فروشگاه این جواهرسازی با قیمت ۲۰۰ دلار عرضه می‌شود.

پس از مرگ گینزبرگ، ورثه او به الینور کاروچی، عکاس مجله تایم، اجازه دادند که از منتخبی از یقه‌های به‌جامانده او عکس بگیرد.

گینزبرگ یکی از مشهورترین یقه‌های خود را که کار یک هنرمند گمنام صنایع‌دستی در فروشگاه آنلاین «اتسی» بود، در روز تحلیف دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری پیشین آمریکا، در ۲۰۱۷ پوشید. خانواده او بعدها به عکاس تایم گفتند در آن روز برخی از رشته‌های این یقه پاره شد و بعدا آن را تعمیر کردند. این یقه نمونه پهن‌تری از یقه محبوب و نمادین قاضی روت است که در عکس مشهور روی جلد مجله تایم دیدیم. این یقه، ‌دست‌ساز و نمونه‌ای از هنر آفریقای جنوبی بود که قاضی روت بسیار دلبسته آن بود و در پرتره رسمی او که اینک در دادگاه عالی آویزان است، نیز آن را به زیبایی به نمایش درآمده است.

گینزبرگ پس از یک دوره طولانی بیماری، در ۲۰۲۰ درگذشت و قاضی امی کنی بارت جایگزین او شد.

بیشتر از مُد و زیبایی