آغاز به کار سفارت عربستان سعودی در تهران

ایرنا: سفارت عربستان سعودی در تهران از سه روز قبل (یکشنبه ۱۵ مرداد) فعالیت رسمی‌اش را آغاز کرده است

خبرگزاری ایرنا روز چهارشنبه ۱۸ مرداد (۹ اوت) خبر داد که بر اساس اطلاعات رسیده از یک منبع مسئول، سفارت عربستان سعودی در تهران از سه روز قبل (یکشنبه ۱۵ مرداد) فعالیت رسمی‌اش را آغاز کرده است.

به‌گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، پس از سفر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، به پکن در ماه بهمن گذشته، مذاکرات فشرده‌ای بین ایران و عربستان سعودی در چین آغاز شد و سرانجام در اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن به امضا رسید و از سرگیری روابط دو کشور آغاز شد.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در بیانیه مشترک اسفند بر بازگشایی سرکنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های دو طرف، تسهیل صدور روادید، برداشتن کلیه موانع در گسترش روابط دوجانبه، و همچنین برگزاری دیدارهای دوجانبه برای توسعه مناسبات ایران و عربستان سعودی تاکید کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایرنا نوشته است که سفارت و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ریاض و جده و نمایندگی دائم ایران در سازمان همکاری اسلامی در ۱۶ خرداد امسال رسما بازگشایی شد.

به گزارش ایسنا، مسئولیت سفارت ایران در عربستان بر عهده علی‌رضا عنایتی و مسئولیت سفارت عربستان در ایران بر عهده عبدالله العنزی است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، دو روز پیش گفت که روابط ایران و عربستان سعودی رو به پیشرفت است. ایران در ۲۷ اردیبهشت امسال از مبادله سفیر و هیئت‌های اقتصادی از بخش خصوصی بین دو کشور خبر داد و بر تدوین نقشه راه برای مراوده اقتصادی بین دو کشور تاکید کرد.

ایران در جریان از سرگیری روابط با عربستان سعودی در چند نوبت تاکید کرده است که توافق دو کشور می‌تواند موتور محرک دستیابی به ثبات در منطقه و به نفع کل منطقه باشد.

پس از امضای توافق اسنفد ۱۴۰۰ میان‌ دو کشور، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که از این توافق باخبر و از جزئیات آن آگاه‌  بوده‌اند. آنتونی بلينکن، وزير امور خارجه آمريکا، در آن زمان از نقش پکن در توافق ایران و عربستان قدردانی کرد و گفت که این امر می‌تواند به «نفع منطقه» باشد.

روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در ۱۳۹۴، پس از حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن کشور در مشهد، قطع شده بود.