کارشناسان مستقل سازمان ملل سرکوب اعتراضات در ایران را محکوم کردند

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند جمهوری اسلامی باید درباره جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد پاسخگو باشد

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند جمهوری اسلامی باید به سرکوب اعتراضات پایان دهد-AFP

کارشناسان مستقل حقوق بشر سازمان ملل روز سه‌شنبه هشدار دادند که جمهوری اسلامی ایران سرکوب اعتراضات برای جلوگیری از برگزاری مراسم نخستین سالگرد جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد را تشدید کرده است.

روز شنبه، نخستین سالگرد جان باختن مهسا امینی ۲۲ ساله در بازداشت گشت ارشاد بود و پدر او پیش‌تر بازداشت شد و به‌منظور جلوگیری از شکل‌گیری تجمع‌های مردمی فضای شهره امنیتی شد.

کارشناسان مستقل سازمان ملل در بیانیه‌ای از مقامات جمهوری اسلامی خواستند که به سرکوب اعتراضات پایان دهند.

آنها به گزارش‌هایی اشاره کردند که درباره بازداشت‌های مرتبط با سالگرد جان باختن مهسا امینی دریافت کرده‌اند. براساس این گزارش نیروهای سرکوبگر روز ۱۶ سپتامبر خانه مهسا امینی را محاصره کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازرسان سازمان ملل می‌گویند که جمهوری اسلامی باید درباره «مرگ» مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد پاسخگو باشد و به سرکوب اعتراضات پایان دهد.

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند، گزارش رسانه‌ها نیز حاکی از بازداشت ۲۶۰ نفر در ارتباط با سالگرد جان باختن مهسا امینی است. به گفته آنها مقامات جمهوری اسلامی قوانین محدود کننده جدیدی را علیه زنان و دختران ایرانی به اجرا گذاشته‌اند. اما تحقیقات مستقل و شفافی درباره جان باختن مهسا امینی انجام ندادند و هرگونه سوء‌رفتار را تکذیب می‌کنند.

کارشناسان سازمان ملل با ابراز نگرانی درباره نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بشری در ایران در یک سالی که از جان باختن مهسا امینی می‌گذرد، به موارد متعدد اعدام‌ و نقض حقوق مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و وکلای زندانی اشاره کردند.

آنها می‌گویند که حکومت می‌توانست از «مرگ تراژیک» مهسا امینی درس بگیرد اما سرکوب‌ها نشان داد که چنین نبوده است.

در متن منتشر شده در وب‌سایت سازمان ملل درباره گزارش کارشناسان مستقل سازمان ملل آمده است کارشناسان سازمان ملل کارمند سازمان ملل نیستند و از هر دولت یا سازمانی مستقل‌اند و برای کاری که انجام می‌دهند حقوق دریافت نمی‌کنند.