دور جدید بازداشت‌ دانشجویان هم‌زمان با ابراز نگرانی حاکمیت از آغاز اعتراض‌ها در دانشگاه‌ها

دست‌کم ۶ دانشجو در شهرهای تهران، اصفهان، تبریز، شیروان، زنجان، سقز بازداشت شدند

تصویری از تحصن ۲۷ فروردین ماه دانشجویان دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران-senfi_uni_iran

در حالی که مقام‌های حکومتی، از جمله برخی از نمایندگان علی خامنه‌ای، از احتمال شکل‌گیری مجدد اعتراض‌های دانشجویی ابراز نگرانی کرده‌اند، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید، دور تازه‌ای از بازداشت دانشجویان را آغاز کردند که در جریان آن، تا کنون سحر صالحیان، علی غلامی، علی رضوی، فرهاد حسینی، محمدمهدی وثوقیان، و آرمیتا پاویر بازداشت شده‌اند.

سحر صالحیان، دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سنندج،  روز اول مهر در یورش نیروهای امنیتی به منزل خانوادگی‌اش در شهر سقز بازداشت و به مکان نامعلومی برده شد.

نیروهای امنیتی هنگام بازداشت سحر صالحیان حاضر به ارائه حکم قضایی نشدند و در شبانه‌روز گذشته، نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری او هنوز اعلام نشده است. صالحیان از فعالان دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سنندج بوده است.

محمدمهدی وثوقیان، دانشجوی هوشبری و نایب دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم‌ پزشکی اصفهان، دیگر دانشجویی است که روز ۲۹ شهریور در هجوم ۱۵ مامور به منزلش بازداشت شد.

بنا بر گزارش شوراهای صنفی دانشجویان، بازداشت این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با «ضرب و شتم» او به دست نیروهای امنیتی همراه بوده است. از «وضعیت فعلی» و محل نگهداری و همچنین اتهام زده‌شده به این دانشجو اطلاعی در دست نیست.

محمدمهدی وثوقیان پیش‌تر نیز به اتهام «بلند بودن موی سر» از خوابگاه محروم شده بود و کمیته‌ انضباطی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان او را به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم کرده بود.

آرمیتا پاویر، دانشجوی زیست‌شناسی سلولی مولکولی دانشگاه مدنی آذربایجان، نیز روز ۳۰ شهریور به دست نیروهای امنیتی بازداشت و به بند زنان زندان مرکزی تبریز منتقل شد. مسئولان دانشگاه مدنی و دستگاه‌های امنیتی و قضایی استان آذربایجان شرقی هیچ‌کدام توضیحی درباره «وضعیت فعلی و اتهامات این دانشجو» نداده‌اند.

در آبان سال گذشته و در جریان تجمع‌های دانشجویی هم‌زمان با خیزش سراسری نیز آرمیتا پاویر در مقابل دانشگاه مدنی بازداشت و مدتی بعد آزاد شده بود.

این دانشجو در جریان موج احضار و اعمال فشار بر دانشجویان در تابستان امسال نیز به‌ترتیب در روزهای  ۵ و ۱۱ شهریور به دادسرای آذرشهر و تبریز احضار شده بود.

دور جدید بازداشت دانشجویان چند روز پیش از آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و از پنجشنبه ۲۳ شهریور با بازداشت علی غلامی، فعال دانشجویی و از دبیران پیشین انجمن آرمان، از تشکل‌های دانشجویان دانشگاه علم و صنعت، آغاز شد.

نیروهای حکومتی در یورش به منزل خانوادگی این دانشجو در شهر شیروان در استان خراسان شمالی او را بازداشت کردند.

نیروهای امنیتی پس از بازداشت علی غلامی، دانشجوی دانشگاه علم و صنعت تهران، در روز ۲۵ شهریور علی رضوی، دانشجوی ورودی ۱۴۰۱ دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، را بازداشت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دامنه بازداشت‌ها به دانشجویان دانشگاه آزاد نیز گسترش یافته است. از جمله، در روز ۲۸ شهریور، نیروهای سپاه پاسداران فرهاد حسینی، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه آزاد زنجان، را بازداشت کردند.

کانال‌های فعالان دانشجویی اعلام کرده‌اند که فرهاد حسینی اکنون در بازداشتگاه سپاه زنجان نگهداری می‌شود و «سازمان اطلاعات سپاه زنجان مسئولیت بازجویی از او را بر عهده دارد.»

از ویژگی‌های دور جدید بازداشت دانشجویان، اقدام نیروهای حکومتی در یورش به منازل خانوادگی، ارعاب اعضای خانواده‌‌هایشان، و در اغلب موارد ضرب و شتم دانشجویان حین بازداشت است.

صدور گسترده احکام «تعلیق» و «اخراج» دانشجویان معترض، محروم کردن دانشجویان معترض از خوابگاه و امکانات دانشگاهی، قطع دسترسی دانشجویان معترض به سایت‌های آموزشی و انتخاب واحد دانشگاه‌ها، تعویق آغاز سال جدید تحصیلی و مجازی کردن کلاس‌ها در هفته اول سال تحصیلی از دیگر اقدام‌های حکومتی است که به‌دلیل نگرانی از دور تازه اعتراض‌های دانشجویی اعمال شده است.

همچنین، ده‌ها دانشجوی دانشگاه‌های مختلف سراسر کشور از طریق تماس‌های تلفنی نیروهای امنیتی حکومت «احضار» یا «تهدید» شده‌اند. در این احضارها و تماس‌ها، نیروهای حکومتی دانشجویان را تهدید کرده‌اند که در صورت شرکت در تجمع‌های احتمالی دانشجویی، بازداشت و از دانشگاه اخراج خواهند شد.

دور جدید بازداشت دانشجویان در حالی آغاز شده است که مقام‌های جمهوری اسلامی در چند روز اخیر بار دیگر از آغاز اعتراض‌های احتمالی دانشجویان در شروع سال تحصیلی جدید ابراز نگرانی کرده‌اند.

محمد علی آل‌هاشم، نماینده علی خامنه‌ای در استان آذربایجان شرقی، یکی از این مقام‌ها است که جمعه ۳۱ شهریور در سخنانی در خطبه‌های نماز جمعه تبریز گفت: «از ویژگی‌های جدید سال تحصیلی جدید نگرانی درباره فتنه زن، زندگی، آزادی است. این نگرانی بجا بوده و باید در مورد آن چاره اندیشی شود.»

در مقابل، فعالان دانشجویی ۱۲ دانشگاه‌ ایران روز شنبه اول مهر با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که سال تحصیلی جدید «مرحله‌ تازه‌ای از کنشگری و مقاومت» در مقابل «اقدامات سرکوبگرانه حکومت» است.