واکنش‌ها به تلاش پاکستان برای اخراج مهاجران افغان: «طالبان مسئول‌اند»‏

مقام‌های پاکستان ادعا دارند که برخی از شهروندان افغان در ناامنی‌های آن کشور دست دارند

این خانواده افغان در حال ترک پاکستان است- Abdul MAJEED / AFP

فشار پلیس پاکستان بر مهاجران افغان فاقد مدرک اقامت قانونی در پاکستان افزایش یافته است. منابع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفته‌اند که در مناطق اسکان مهاجران افغان در پاکستان، شمار نیروهای پلیس افزایش یافته است.

بصیر احمد، یکی از مهاجران افغان ساکن اسلام‌آباد، به ایندپندنت فارسی گفت که پلیس به مالکان هتل‌ها و خانه‌ها در اسلام‌آباد دستور داده است که به مهاجرانی که اسناد و مدارک لازم برای اقامت قانونی ندارند اتاق و خانه کرایه ندهند.

او افزود: «زندگی در پاکستان خیلی سخت شده است. هم گرانی بسیار است و هم پیدا کردن خانه برای افغان‌ها خیلی سخت شده است.» 

در پی سرنگونی حکومت افغانستان به‌ دست طالبان، بصیر احمد از ترس حمله‌های انتقام‌جویانه طالبان به پاکستان فرار کرد. او عضو پیشین نیروهای پلیس افغانستان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جبهه مقاومت ملی افغانستان روز جمعه ۱۴ مهر (۶ اکتبر) به اخراج مهاجران افغان از ایران و پاکستان واکنش نشان داد.

در بیانیه این جبهه آمده است که ایران و پاکستان نزدیک به نیم قرن میزبان میلیون‌ها مهاجر افغانستان بوده‌اند که از ترس جنگ، ناامنی، بازداشت، شکنجه، و قتل به این کشورها پناه برده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «ما قدردان چندین دهه میزبانی و همسایه‌داری شما هستیم و تحمل این بار گران را درک می‌کنیم. اما راه‌حل برای برطرف ساختن نگرانی‌ها اخراج مهاجرین بی‌پناه ما نیست.» 

این جبهه از کشورهای همسایه خواسته است که برای برقراری نظام «واقعی مردمی» در افغانستان همیاری و همکاری کنند: «مسئولیت مهاجرت‌های ناخواسته، شکنجه، تحقیر، توهین، و شهادت هر هم‌وطن ما در هر گوشه دنیا متوجه گروه ظالم طالبان است.» 

جبهه مقاومت ملی اطمینان داده است که تلاش خواهد کرد بخشی از مشکلات مهاجران افغان در ایران را برطرف کند. 

روزنامه اکسپرس تریبون پاکستان گزارش داده است که روند اخراج مهاجران افغان از پاکستان از روز پنجشنبه ۱۳ مهر آغاز شده است. این روزنامه نوشت که ۳۵۰ مهاجر افغان از پاکستان اخراج شده‌اند. این افراد را در ۱۶ خودرو مسافربری به گذرگاه تورخم فرستاده‌اند. 

حدود دو ماه می‌شود که پلیس پاکستان روند بازداشت مهاجران افغان فاقد اسناد اقامت قانونی در پاکستان را آغاز کرده است. اکسپرس تریبون نوشت که در عملیات‌های پلیس، بیش از یک‌هزار شهروند اهل افغانستان بازرسی شدند که از آن میان ۵۰۳ نفر به‌دلیل نداشتن اسناد قانونی اقامت زندانی شدند.

هم‌زمان، سفارت طالبان در پاکستان در حساب کاربری‌اش در شبکه ایکس نوشت که با مقام‌های پلیس شهر اسلام‌آباد در مورد مشکلات مهاجران افغان گفت‌وگو کرده است.

این سفارت نوشت که زندگی مهاجران افغان در پاکستان، به‌ویژه در اسلام‌آباد، به‌دلیل برخورد پلیس «بسیار دشوار» شده است.

جلیل عباس جیلانی، وزیر خارجه موقت پاکستان، روز پنجشنبه ۱۳ مهر (۵ اکتبر) از دستور اخراج مهاجران غیرقانونی افغان از آن کشور دفاع کرد. او گفت که هیچ کشوری اجازه ورود به مهاجران غیرقانونی نمی‌دهد و این تصمیم مطابق با روال بین‌المللی است.

او افزود: «هیچ کشوری، از جمله کشورهای اروپایی و آسیایی یا همسایگان، اجازه نمی‌دهد که افراد غیرقانونی در آن کشور زندگی کنند.» 

او گفت: «هر وقت مشکلی پیش می‌آمد، مردم به پاکستان مهاجرت می‌کردند، به پاکستان پناه می‌بردند. اما فکر می‌کنم اکنون بیش از ۴۰ سال گذشته است. بنابراین، دولت پاکستان تصمیمش را گرفته است».

مقام‌های پاکستانی ادعا می‌کنند که حدود ۱.۷۳ میلیون مهاجر افغان فاقد اسناد قانونی اقامت در آن کشور حضور دارند. با وجود این، شمار مهاجران افغان در پاکستان به مجموع ۴.۴ میلیون نفر رسیده است.

این مقام‌ها ادعا دارند که برخی از شهروندان افغان در ناامنی‌های آن کشور دست دارند و به همین دلیل است که مهاجران فاقد اسناد قانونی اقامت باید از آن کشور اخراج شوند. اما طالبان این ادعای مقام‌های پاکستان را رد می‌کنند.

در پی سرنگونی حکومت افغانستان به‌ دست طالبان در اوت ۲۰۲۱، خیل بزرگی از شهروندان افغان به کشورهای خارجی مهاجرت کردند. پاکستان و ایران میزبان جمعیت بزرگی از مهاجران افغان‌اند.