حکومت ایران خواستار ایجاد یک شرکت مشترک با طالبان برای استخراج معادن شد

استاندار خراسان رضوی خواستار سرمایه‌گذاری ایران در بخش معادن افغانستان شد

دفتر اداره امور طالبان تا‌کنون  ۱۴ مورد دزدی و فساد در بخش معادن افغانستان شناسایی کرده است‌‌ــ SHAH MARAI/AFP

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند به طالبان پیشنهاد داده‌اند برای اکتشاف، استخراج و فراوری معادن افغانستان یک کنسرسیوم مشترک تشکیل دهند. 

ابوالفضل چمندی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، روز شنبه، ۲۲ مهر به خبرگزاری ایرنا گفت که این پیشنهاد در دیدار چندی پیش استاندار خراسان رضوی با شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن و نفت طالبان، مطرح شد.

به گفته چمندی در این دیدار، «تشکیل کنسرسیوم مشترک در قالب اکتشاف، استخراج و فراوری معادن افغانستان با استفاده از دانش بخش خصوصی در یک برنامه راهبری ۱۰ ساله مطرح شد». 

ابوالفضل چمندی با اشاره به برخی توافق‌های به‌عمل‌آمده در سفر اخیر استاندار خراسان رضوی به افغانستان افزود که ذخایر سرب، لیتیوم و سنگ آهن در آن کشور بسیار زیاد است و خوشبختانه در مزایده‌هایی که حاکمان فعلی افغانستان (طالبان) برای سنگ‌آهن برگزار کرده‌اند، بیشترین برنده‌ها شرکت‌های ایرانی با همکاری شرکای افغانستانی بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین گفت که در دیدار دیگر این مقام خراسان رضوی با وزیر اقتصاد طالبان، بر لزوم هوشمندسازی مرز و ایجاد بانک مشترک برای تسهیل مبادلات و تجارت میان دو کشور تاکید شده و وزیر اقتصاد طالبان در این زمینه قول مساعد داده است. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد که در این دیدار، درباره فراهم شدن زمینه‌ سرمایه‌گذاری‌های مشترک در افغانستان به‌خصوص در زمینه‌های اساسی مثل معدن و کشاورزی صحبت شده است. 

چمندی با اشاره به صادرات داروهای ایرانی به افغانستان، اضافه کرد که مقام‌های ایران با نمایندگان وزارت بهداشت طالبان درباره این موضوع و رفع موانع صادرات گفت‌وگو کرده‌اند. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اهمیت صادرات داروهای ایرانی به افغانستان گفت: «با معاون وزیر بهداشت افغانستان درباره صادرات داروهای ایرانی به افغانستان جلسه‌‌ای داشتیم که در آن بر لزوم رفع موانع صادرات تاکید شد. موضوع تولید مشترک، صادرات تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت نیز در این نشست به بحث و تبادل‌نظر گذاشته شد.»

او سپس به موضوع درمان بیماران افغان در کشورهای مختلف پرداخت و تخمین زد که آن‌ها برای درمان یک میلیارد دلار در کشورهای پاکستان و هند هزینه می‌کنند و سهم ایران در این عرصه اندک است. به گفته چمندی، وزارت بهداشت طالبان با افزایش سهم ایران در درمان‌ بیماران افغان موافقت کرده است.

چمندی با اشاره به سفر اخیر مقام‌های بخش اقتصاد ایران به افغانستان و گفت‌وگوها با مقام‌های طالبان گفت که در دیدار با وزیر زراعت و دامداری افغانستان درباره کشت قراردادی محصولاتی مثل چغندر، جو و ذرت موردنیاز ایران بحث و گفت‌وگو شد. او تاکید کرد که ایران در این زمینه دو میلیارد دلار صادرات و ۲۰ میلیون دلار واردات دارد و خواهان افزایش مبادلات در این عرصه‌ها است.

جمهوری اسلامی ایران از زمان تسلط طالبان بر افغانستان با این گروه روابط نزدیک برقرار کرد و از نخستین کشورهایی بود که سفارت افغانستان را به این گروه تحویل داد. طالبان به‌تازگی ادعا کرده‌اند که قرار است شمار دیپلمات‌هایشان را در این کشور افزایش دهند.