پاکستان برای تسریع روند اخراج مهاجران افغان سه گذرگاه جدید ایجاد کرد

حکومت پاکستان روزانه ۱۵۰۰ مهاجر افغان را اخراج می‌کند و آنها را به مرزهای افغانستان می‌فرستد

گروهی از مهاجران افغان در بازداشت پلیس پاکستان - ASIF HASSAN/AFP

مقام‌های پاکستان دوشنبه، ۲۲ آبان (۱۳ نوامبر)، اعلام کردند که برای تسریع در روند اخراج مهاجران افغان بدون مدرک اقامت قانونی، سه گذرگاه مرزی جدید ایجاد کرده‌اند. 

با پایان مهلت پاکستان در ۳۱ اکتبر برای خروج داوطلبانه مهاجران افغان از پاکستان، دولت این کشور در هفته‌های اخیر حدود ۲۲۰ هزار پناهجوی افغان را بازداشت و اخراج کرده است.

رادیو پاکستان دوشنبه، ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان)، گزارش داد که تاکنون ۲۲۰ هزار و ۳۹۸ شهروند افغانستان به کشورشان بازگشته‌اند. بنا به این گزارش، فقط یکشنبه، ۲۱ آبان، حدود سه هزار و ۴۳  نفر با ۳۱۲ اتوبوس به افغانستان انتقال یافته‌‌اند.

روزنامه پاکستانی دان نیز دوشنبه، ۲۲ آبان، در گزارشی درباره ایجاد سه گذرگاه جدید در مرز پاکستان و افغانستان، نوشت که این گذرگاه‌ها از دوشنبه فعال خواهند بود و هدف اصلی ایجاد آن‌ها، تسریع روند اخراج مهاجران افغان فاقد مدرک اقامت قانونی است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روزنامه به نقل از گزارشی که اداره پلیس ایالت سند تهیه کرده است، نوشت که اگر «افغان‌های غیرقانونی» به کشورشان برگردانده نشوند، پاکستان با مشکلات امنیتی مواجه خواهد شد، چون نهادهای مسئول در بخش مهاجرت، در زمینه ثبت‌نام و پردازش هویت مهاجران با چالش روبه‌رو شده‌اند. 

پلیس سند، حضور مهاجران افغان را همچنین تهدیدی جمعیتی در برابر این ایالت دانسته و هشدار داده است که اگر مهاجران به کشور خود برگردانده نشوند، تا سال ۲۰۴۰ هویت جمیعتی این ایالت تغییر خواهد کرد.

جان اچکزی، وزیر اطلاعات استان بلوچستان در پاکستان، گفته است که ممکن است تعداد گذرگاه های مرزی که برای اخراج هزاران افغان استفاده می‌شود، باز هم افزایش یابد و فقط در این استان، پنج گذرگاه مرزی ایجاد شود. 

در هفته‌های اخیر و در پی بازداشت و اخراج اجباری مهاجران افغان به دست پلیس پاکستان، روزانه حدود هزار و ۵۰۰ نفر از مرز دو کشورعبور می‌کنند، در حالیکه پیش از آغاز دستگیری‌ها، این آمار به ۳۰۰ نفر در روز می‌رسید. 

خشونت و بدرفتاری پلیس پاکستان حین بازداشت مهاجران افغان، انتقاد نهادهای حقوق‌بشری در داخل پاکستان و کشورهای دیگر را برانگیخته است. 

مونیزه کاکر، وکیل برجسته حقوق‌بشر در شهر بندری کراچی در جنوب پاکستان، با انتقاد از برخورد پلیس با مهاجران، گفته است که پلیس نیمه‌شب به خانه‌ها یورش می‌برد و خانواده‌های افغان را، از جمله زنان و کودکان، با خشونت بازداشت می‌کند.

حنا جیلانی، رئیس کمیسیون حقوق بشر پاکستان، نیز حکومت این کشور را در قبال رفتار با این مهاجران که سال‌های زیادی در پاکستان زندگی کرده‌اند، به بی‌مسئولیتی متهم، و تاکید می‌کند که دولت این کشور با وجود میزبانی چهل ساله از مهاجران افغان، هیچ مکانیسمی برای رسیدگی به آن‌ها تنظیم و اجرا نکرد.

شماری از نهادهای بین‌المللی هم با انتقاد از این تصمیم پاکستان، آن را استفاده ابزاری از مهاجران دانسته‌اند و از دولت این کشور خواسته‌اند که این روند را هر‌چه‌ سریع‌تر متوقف کند. 

عفو بین‌الملل روز جمعه، ۱۹ آبان، در بیانیه‌ای تاکید کرد که بسیاری از مهاجران افغان، به‌ویژه زنان، بر اثر اخراج شدن از پاکستان در معرض تهدید مستقیم و یا آزار و اذیت مداوم در افغانستان زیر سلطه طالبان قرار می‌گیرند و دولت پاکستان باید از وقوع فاجعه انسانی جلوگیری کند.

بیشتر از جهان