افزایش قیمت دلار و طلا در ایران هم‌زمان با آتش‌بس موقت در غزه

البته به نظر می‌رسد واکنش صعودی بازار طلا و ارز می‌تواند تحت‌ تاثیر بیانیه سه کشور اروپایی آلمان، بریتانیا و فرانسه باشد که به همکاری‌نکردن جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معترض شده‌اند

خرید و فروش طلا و دلار- خبرگزاری مهر

قیمت دلار در بازار ایران، صبح روز شنبه ۴ آذرماه، با کمی افزایش به ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسید تا برخلاف تصور تحلیلگران، اعلام آتش‌بس موقت در غزه نتواند نرخ دلار را از محدوده ۵۰ هزار تومان پایین بیاورد.

در شرایطی که افت چند دهم درصدی نرخ دلار در روزهای پایانی هفته گذشته و اعلام آغاز آتش‌بس موقت میان اسرائیل و حماس، این تصور را که دلار بار دیگر به زیر ۵۰ هزار تومان خواهد رسید تقویت کرده بود، روز شنبه قیمت دلار با کمی افزایش از ۵۰ هزار و ۱۵۰ تومان، به ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسید تا نرخ دلار آمریکا شروع هفته را برخلاف پیش‌بینی‌ها در محدوده ۵۰ هزار تومان حفظ کند.

البته به نظر می‌رسد واکنش صعودی بازار طلا و ارز می‌تواند تحت‌ تاثیر بیانیه سه کشور اروپایی آلمان، بریتانیا و فرانسه باشد که به همکاری نکردن جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معترض شده‌اند.

از سوی دیگر مقاومت دلار در کف قیمت ۵۰ هزار تومان، با وجود تلاش‌های بانک مرکزی را می‌توان نشانه آن دانست که با فرارسیدن ماه‌های پایانی سال و طبق پیش‌بینی‌ها، دلار خود را مهیای جهشی می‌کند که شاید به عبور از محدوده فعلی منجر شود و بار دیگر زمستانی رکوردشکن را در خاطره‌ها ثبت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از دیگر عواملی که می‌تواند به پیش‌بینی قیمت دلار در روزهای آینده کمک کند، افزایش قیمت دلار سلیمانیه و هرات است. دلار سلیمانیه طی دو روز گذشته افزایش قیمت ۱۰۰ تومانی و دلار هرات رشد ۲۰۰ تومانی داشت که بی‌شک بر بازار ایران تاثیر خواهد گذاشت. قیمت یورو نیز با ثبت عدد ۵۴ هزار و ۸۰۰ تومان، به نظر می‌رسد در آستانه ورود به محدوده قیمتی ۵۵ هزار تومان است.

در بازار سکه و طلا نیز رکود کماکان سایه افکنده، اما این رکود مانع نوسان‌های اندک در بازار نشده است. قیمت سکه امامی که روز پنجشنبه ۲۸ میلیون و ۶۶۱ هزار تومان را ثبت کرده است، روز شنبه با افزایش مواجه شد و به ۲۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید.

سکه طرح قدیم نیز به قیمت ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در حال معامله است و نیم‌سکه در بازار به ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. طلای ۱۸ عیار در بازارهای ایران در حال حاضر دو میلیون و ۴۲۱ هزار تومان است که می‌تواند نتیجه عبور قیمت جهانی هر انس طلا از ۲۰۰۰ دلار باشد.

قیمت طلای ۲۴ عیار نیز صبح روز شنبه ۴ آذرماه، عدد سه میلیون و ۲۲۸ هزار تومان را ثبت کرده است. رکود حاکم بر بازار طلا بر خلاف پیش‌بینی‌ها با عبور قیمت جهانی آن از مرز ۲۰۰۰ دلار تداوم دارد تا نگرانی فعالان بازار افزایش یابد.

به نظر می‌رسد حتی پیش‌بینی تداوم رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی هم نتوانسته است سرمایه‌گذاران را برای ورود به بازار طلا در ایران مشتاق کند و مشخص نیست در صورت تداوم این روند، چه دورنمایی در انتظار فعالان بازار طلا است. به گفته اعضای اتحادیه طلافروشان، تاب‌آوری آن‌ها  برابر رکود فعلی در حال ازدست‌رفتن است.

با درنظرگرفتن این نکته که اقتصاددانان به استناد جزئیات اعلام‌شده برنامه بودجه سال ۱۴۰۳، نگاه خوش‌بینانه‌ای به اقتصاد ایران در سال پیش رو ندارند، به نظر می‌رسد شکستن سد رکود در بازار ارز و طلا تنها از طریق تحولی معنادار در عرصه روابط بین‌المللی امکان‌پذیر است. هرچند در این حوزه نیز روند حوادث تنها افزایش تنش را نشان می‌دهد و در حال حاضر کمتر تحلیلگری به ازسرگیری مذاکرات میان جمهوری اسلامی و کشورهای غربی امید دارد.

بیشتر از اقتصاد