آمریکا برای چهار نظامی روس به‌ اتهام‌ ارتکاب جرایم جنگی در اوکراین پرونده تشکیل داد

متهمان این پرونده یک شهروند آمریکایی ناشناس را در شرق اوکراین ربوده و سپس بازجویی و شکنجه کرده‌اند

از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، دستگاه قضایی آمریکا اکنون برای نخستین بار یک پرونده کیفری مشخص علیه چهار نظامی و شهروند غیرنظامی روسیه به‌اتهام شکنجه و مشارکت در ارتکاب «جرایم جنگی» باز کرده است.

وب‌سایت خبری هیل روز چهارشنبه ۶ دسامبر (۱۵ آذر) در گزارشی به‌نقل از مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، نوشت در این پرونده کیفری، یک افسر بلند‌پایه ارتش روسیه، یک شهروند غیرنظامی روسیه، و دو نظامی رده‌پایین ارتش آن کشور متهم شده‌اند که یک شهروند آمریکایی را در منطقه خرسون، در شرق اوکراین، ربوده و شکنجه کرده‌اند.

به‌ گفته دادستان کل آمریکا، کنگره آمریکا تقریبا ۳۰ سال پیش قانون جرایم جنگی را تصویب کرده است. به این اعتبار، داستانی آمریکا صلاحیت حقوقی لازم برای رسیدگی به اتهام‌هایی را دارد که در خارج از کشور رخ داده است و قربانیان آن شهروندان آمریکایی‌اند.

یافته‌های مقام‌های داستانی آمریکایی نشان می‌دهد سورن سیرانوویچ مکرتچیان، ۴۵ ساله، در آوریل ۲۰۲۲ به سربازان تحت امرش دستور داده است که قربانی آمریکایی ناشناس را از خانه‌اش بربایند و از او بازجویی کنند.

بر اساس گزارش‌ها، این شهروند آمریکایی ناشناس در جریان بازجویی شکنجه شده و به‌شدت کتک خورده است.

متهمان این پرونده همچنین این شهروند آمریکایی را به مرگ تهدید و مراسم «اعدام ساختگی» برای قربانی برگزار کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادستان کل آمریکا روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «نمی‌توانم خیلی وارد جزئیات شوم. اما این نخستین بار است و باید منتظر اطلاعات بیشتر بمانید.»

از هنگام شروع تهاجم نظامی روسیه و درگیری‌های نظامی در اوکراین، گزارش‌های پرشماری از مشارکت نیروهای روسیه در ارتکاب «جرایم جنگی» منتشر شده است. مقام‌های نظامی و دولتی همه این اتهام‌ها را رد کرده‌اند.

با این حال، بررسی‌های سازمان ملل متحد نیز نشان می‌دهد که نیروهای روسیه در تهاجم نظامی به اوکراین مرتکب «جنایت‌های جنگی» گسترده‌ای شده‌اند.

در این میان، در اسفند سال گذشته، دیوان کیفری بین‌المللی لاهه حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را صادر کرد. در این حکم قضایی، خود پوتین متهم به ارتکاب «جنایت جنگی» شده است.

در کنار «نسل‌کشی» و «جنایت علیه بشریت»، «جرایم جنگی» در زمره جرایمی است که رسیدگی به آن‌ها در صلاحیت قضایی دیوان کیفری بین‌المللی لاهه قرار دارد. اما روسیه، مانند برخی دیگر از کشورها، از جمله جمله چین و آمریکا و جمهوری اسلامی ایران، صلاحیت دیوان کیفری را به‌ رسمیت نمی‌شناسد. با این حال، در نظام‌های کیفری برخی از کشورها، امکان پیگیری‌ حقوقی متهمان خارجی وجود دارد.

بیشتر از جهان