فایق: مردم افغانستان با هرگونه عادی‌‌سازی روابط با طالبان مخالف‌اند

سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل تاکید کرد سازمان ملل باید به شکل‌گیری حکومت فراگیر در افغانستان کمک کند

سخنرانی نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت‌ــ X/@faiq_naseer

نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد، می‌گوید خواسته مردم افغانستان از سازمان ملل رد هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم طالبان است.  

فایق که روز چهارشنبه ۲۹ آذر در نشست شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی می‌کرد، تاکید کرد که سازمان ملل متحد باید روی یافتن راه‌حلی تمرکز کند که به شکل‌گیری یک حکومت واقعا فراگیر و مشروع در افغانستان منجر شود. 

او گفت: «می‌خواهم به این شورا و جامعه جهانی درخواست‌های روزافزون مردم افغانستان برای رد هرگونه عادی‌سازی [روابط] با رژیم طالبان را یادآوری کنم؛ رژیمی که حقوق بشر و معیارهای بین‌المللی را رعایت نمی‌کند. من تقاضا کنم که مسیر آتی با توجه به خواسته تمام مردم افغانستان شکل بگیرد و منعکس‌کننده تنوع غنی این کشور و براورنده آرزوی مشترک صلح و رفاه باشد.»

او از تمدید ماموریت تیم نظارت بر تحریم‌های طالبان از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد استقبال کرد و آن را در اجرای موثر نظام تحریم‌های سال ۱۹۸۸ و افزایش نظارت و گزارش‌دهی در مورد حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان و منطقه موثر خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد با سپاس از درخواست سازمان ملل متحد از پاکستان و ایران برای بازنگری در تصمیم اخراج اجباری مهاجران افغان و توقف آن، خواستار راه‌حل «دلسوزانه» کشورهای میزبان شد. 

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۲۹ آذر برای ارائه گزارش‌های علنی در مورد افغانستان نشستی برگزار کرد که تمرکز اصلی آن بر وضعیت حقوق بشر و حقوق زنان در افغانستان بود.

اعضای این شورا تاکید کردند که حقوق بشر باید در صدر هرگونه تعامل با طالبان باشد و لزوم پیشرفت‌ در جهت بهبود وضعیت و شرایط مرتبط با حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان را خاطرنشان کردند.

با افزایش روز‌افزون بحران‌های بشری در افغانستان، سخنرانان این نشست تاکید کردند که این وضعیت نمی‌تواند ادامه یابد و خواستار تغییر این شرایط شدند. 

نصیر احمد فایق از سازمان ملل خواست که از یک روند سیاسی که به شکل‌گیری یک حکومت فراگیر در افغانستان و ادغام مجدد در جامعه بین‌المللی منجر شود، حمایت کند. او تاکید کرد: «هدف ما باید حمایت از ایجاد یک روند سیاسی به رهبری افغان‌ها باشد که از حقوق بشر حمایت کند و ایجاد حکومتی فراگیر را تقویت و ادغام مجدد افغانستان در جامعه بین المللی را به شیوه‌ای که با معیارها و ارزش‌های بین‌المللی سازگار باشد، تضمین کند. مردم افغانستان به اندازه کافی رنج کشیده‌اند و زمان آن فرا رسیده است که جامعه بین‌المللی در همبستگی با آن‌ها به سوی آینده‌ای با عزت و مرفه تلاش کند.
 

نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان، بر رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان در افغانستان متمرکز بود و بر لزوم تعیین نماینده ویژه سازمان ملل برای نظارت بر تعهدات بین‌المللی طالبان تاکید شد. 

رابرت وود، یکی از دیپلمات‌های ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد، در این نشست گفت تا زمانی که زنان و دختران در افغانستان حق تحصیل و کار را بازنیابند و به عرصه زندگی اجتماعی و سیاسی بازنگردند، در جهت عادی‌سازی روابط با طالبان هیچ گام مهمی برداشته نخواهد شد.