فروپاشی از درون؛ جماعت‌الاحرار رهبر تحریک طالبان پاکستان را به همکاری با آی‌اس‌آی متهم کرد

جماعت‌الاحرار ادعا کرد: «نور ولی محسود به دستور فیض حمید، رئیس پیشین سازمان اطلاعات پاکستان، رهبر جماعت‌الاحرار را کشت»

اعضای تحریک طالبان پاکستان‌ــ Noorzaay/X@

گروه تروریستی جماعت‌الاحرار، از شاخه‌های تحریک طالبان پاکستانی، روز چهارشنبه با انتشار اطلاعیه‌ای، نورولی محسود، رهبر تحریک طالبان پاکستانی، را به همکاری با سازمان اطلاعات پاکستان (آی‌اس‌آی) متهم کرد.

در این اطلاعیه‌ که اسد منصور، یک عضو ارشد جماعت‌الاحرار، روز چهارشنبه ۲۷ دی‌ برای رسانه‌ها فرستاد، ادعا شده که عمر خالد خراسانی، بنیان‌گذار و رهبر جماعت‌الاحرار، را نورولی محسود کشته است.

این اطلاعیه از برکناری دو مقام ارشد جماعت‌الاحرار از پست‌های کلیدی تحریک طالبان پاکستان، به دستور نورولی محسود به‌شدت انتقاد و این اقدام رهبر تحریک طالبان پاکستانی را رفتاری «دیکتاتورمابانه» توصیف کرده است. اسد منصور همچنین ادعا کرده که نورولی محسود با «اخاذی» به رهبری تحریک طالبان پاکستان رسیده و از نفوذ و قدرت عمر خالد خراسانی، رهبر جماعت‌الاحرار، بیم داشته است.

عمر خالد خراسانی ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ در شهرستان برمل استان پکتیکا در افغانستان، جایی که محل اقامت نورولی محسود اعلام شده است، در اثر انفجار یک مین کنارجاده‌ای کشته شد. مسئولیت قتل او را هیچ گروهی به عهده نگرفت. اکنون با گذشت یک سال و نیم از این ماجرا، جماعت الاحرار با انتشار این اطلاعیه‌، به رهبر تحریک طالبان پاکستانی هشدار داده است که انتقام رهبرشان را خواهد گرفت. این گروه همچنان مدعی شد که نورولی محسود درصدد حذف رهبران این گروه از پست‌های کلیدی تحریک طالبان پاکستانی است.

عمر خالد خراسانی جماعت الاحرار را که یک گروه تندرو جهادی است، در سال ۲۰۱۴ ایجاد کرد. این گروه بعدا به تحریک طالبان پاکستان پیوست. ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ جماعت الاحرار را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد و در ۲۰۱۷ نیز مشمول تحریم‌های سازمان ملل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گروه اکنون شاخه‌ای از تحریک طالبان پاکستان محسوب می‌شود، اما اخیرا دو عضو ارشد جماعت الاحرار از دو پست کلیدی تحریک طالبان پاکستان برکنار شده‌اند؛ عمر مکرم خراسانی، رهبر کنونی جماعت‌الاحرار، تا یک هفته پیش منصبی کلیدی را در رده رهبری تحریک طالبان پاکستان به عهده داشت اما به دستور نورولی محسود، خلع شد و هم‌زمان با او، سربه‌کف مهمند، فرمانده ارشد جماعت الاحرار که اخیرا به سمت استاندار خودخوانده تحریک طالبان پاکستانی برای استان ژوب ایالت بلوچستان منصوب شده بود، از سمتش کنار رفت.

برکناری این دو عضو ارشد جماعت الاحرار از سمت‌های کلیدی تحریک طالبان پاکستان خشم اعضای این گروه را برانگیخته است. در اطلاعیه جماعت‌الاحرار ادعا شده است که نور ولی محسود «به دلیل احساس خطر بابت از دست دادن نفوذش، با دشمن [آی‌اس‌آی] متحد شد و یکی از رهبران بزرگ تحریک طالبان پاکستان [عمرخالد خراسانی] را به طرز فجیعی به شهادت رساند».

این اطلاعیه می‌افزاید که نورولی محسود بعد از قتل عمرخالد خراسانی همراهان او را شکنجه و برای کشتن آن‌ها اقدام کرده و حتی ادعا می‌کند که حکیم‌الله محسود، رهبر پیشین تحریک طالبان پاکستان، نیز «به دستور نورولی محسود» به قتل رسیده است.

جماعت الحرار همچنین می‌گوید که نورولی محسود عمرخالد خراسانی را «به دستور فیض حمید، رئیس پیشین سازمان اطلاعات پاکستان»، به قتل رسانده و حالا در پی تضعیف تحریک طالبان پاکستان است.

جماعت‌الاحرار پیش از این نیز تنش‌هایی با رهبر تحریک طالبان پاکستان داشتند، اما اتهام همکاری با سازمان اطلاعات پاکستان موردی جدید است که دامن زدن به آن می‌تواند به مذاق رهبر تندخوی تحریک طالبان پاکستان خوش نیاید و به پیچیده‌تر شدن تنش میان این دو گروه منجر شود.

نورولی محسود، رهبر کنونی تحریک طالبان پاکستان، پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، تشکیلات جدید گروهش را اعلام کرد. در این تشکیلات برای برخی استان‌های ایالت‌های خیبرپختونخوا و بلوچستان پاکستان یک کابینه خودخوانده شامل وزارتخانه‌های امنیتی و استانداری‌ در نظر گرفته شده بود.

این گروه که رهبر آن بنا گزارش سازمان ملل، در استان پکتیکا در شرق افغانستان مستقر است، در دو سال و پنج ماه گذشته پس از سلطه طالبان بر افغانستان، حملاتشان را در خاک پاکستان به‌شدت افزایش دادند و صدها نیروی امنیتی پاکستان را در حملات چریکی، بمب‌گذاری‌ها و حملات انتحاری، کشتند یا زخمی کردند.

بیشتر از جهان