کانادا حکم اخراج قطعی مجید ایرانمنش، مقام ارشد جمهوری اسلامی را صادر کرد

بنابر اعلام سازمان خدمات مرزی کانادا، رسیدگی به ۸۶ پرونده مرتبط با حضور مقام‌های ایرانی در این کشور آغاز شده است

مجید ایرانمنش یکی از ۱۰ مقام‌ ارشد جمهوری اسلامی‌ است که گفته می‌شود در معرض اخراج از کانادا قرار دارند- رسانه‌های اجتماعی

اداره مهاجرت و پناهندگی کانادا پس از هفته‌ها بررسی، سرانجام دستور اخراج مجید ایرانمنش، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در دولت حسن روحانی را صادر کرد.

به گزارش گلوبال‌نیوز، هیئت‌مدیره این نهاد مهاجرتی روز جمعه ۲ فوریه (۱۳ بهمن) با صدور حکمی حضور این مقام دولتی جمهوری اسلامی را در کانادا، به‌دلیل اینکه از اعضای ارشد حکومت «سرکوبگر» ایران است، ناپذیرفتنی اعلام کرد.

مجید ایرانمنش که از هشت ماه پیش در کانادا زندگی می‌کند، علاوه بر مدیریت دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات در معاونت علمی و فناوری دولت حسن روحانی، سمت‌هایی چون ریاست مركز مدیریت اطلاعات و حوادث وزارت كشور، مدیركلی امور كاركنان وزارت راه و شهرسازی و همچنین مدیركلی دفتر آمار سازمان ملی جوانان ایران را هم داشته است.

ایرانمنش ۵۴ ساله با استفاده از ویزای صادرشده از ترکیه وارد کانادا شد و گفته است که قصد داشته به مدت یک سال به‌عنوان استاد مدعو در دانشگاه ویکتوریا فعالیت داشته باشد؛ اما سازمان خدمات مرزی کانادا در اواخر نوامبر گذشته، پرونده او را به هیئت‌مدیره اداره مهاجرت و پناهندگی این کشور فرستاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام ایرانی نخستین کسی است که طبق تحریم‌های تصویب‌شده در نوامبر ۲۰۲۲، حکم اخراج از کانادا دریافت کرده است. این تحریم‌ها که دو ماه پس از ماجرای کشته‌شدن مهسا امینی به دست نیروهای پلیس امنیت اخلاقی جمهوری اسلامی تصویب شد، هدفش ممنوعیت پذیرش اعضای ارشد جمهوری اسلامی در کانادا است.

او یکی از ۱۰ مقام‌ ارشد جمهوری اسلامی‌ است که گفته می‌شود در معرض اخراج از کانادا قرار دارند. قرار است سلمان سامانی، معاون پیشین وزیر کشور‌ جمهوری اسلامی، نیز ۸ فوریه در جلسه ادامه رسیدگی به پرونده‌اش در حاضر شود.

بنابر اعلام سازمان خدمات مرزی کانادا، رسیدگی به ۸۶ پرونده از این دست در مورد مقام‌های جمهوری اسلامی آغاز شده است که بخشی از آن را شهروندان گزارش کرده‌اند.

تاکنون از این تعداد، حضور ۱۰ تن در کانادا به‌دلیل داشتن جایگاه پیشین در بدنه حاکمیت جمهوری اسلامی، ناپذیرفتنی گزارش شده‌ است که یکی از آن‌ها پیش از شروع رسیدگی به پرونده‌اشِ به صورت داوطلبانه خاک این کشور را ترک کرد. سه مورد از این پرونده‌ها نیز برای رسیدگی به اداره مهاجرت و پناهندگی کانادا ارجاع شده است.

علاوه بر این، اداره مهاجرت و پناهندگی کانادا تا ۸ ژانویه امسال ۸۲ درخواست ویزا مرتبط با مقام‌های جمهوری اسلامی را رد کرده است.