آمریکا بار دیگر درخواست شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد

نماینده اسرائیل در سازمان ملل: آتش‌بس فقط به بقای حماس می‌انجامد

آمریکا روز سه‌شنبه ۲۰ فوریه (اول اسفند) بار دیگر پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برقراری آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه را وتو کرد.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، گفت که قطعنامه کنونی در واقع تاثیر منفی بر مذاکرات آمریکا، مصر، اسرائیل، و قطر برای آزادی گروگان‌ها خواهد داشت.

نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت که درخواست برقراری آتش‌بس فوری و بی‌قید‌وشرط بدون توافقی که حماس را ملزم به آزادی گروگان‌ها کند صلح مناسبی به ارمغان نخواهد آورد،‌ بلکه ممکن است جنگ بین حماس و اسرائیل را گسترش دهد.

نماینده آمریکا همچنین گفت که این پیش‌نویس حماس را محکوم نمی‌کند. به گفته او، اگر قطعنامه پیشنهادی آمریکا به‌جای آن تصویب شود، اولین قطعنامه‌ شورای امنیت خواهد بود که حماس را محکوم و تاکید می‌کند که حماس در حکومت آینده غزه جایی نخواهد داشت.

متن قطعنامه اخیر با هدف برقراری آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه را- که آمریکا وتو کرد- الجزایر تدوین و عرضه کرده بود.

سیزده عضو از پانزده عضو شورای امنیت به متن پیش‌نویس الجزایر رای مثبت دادند و بریتانیا به آن رای ممتنع داد. این وتوی آمریکا سومین وتوی آن کشور از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس از ۷ اکتبر تا کنون است.

به گزارش رویترز، عمار بنجاما، سفیر الجزایر در سازمان ملل متحد، پیش از آغاز رای‌گیری به اعضای شورا گفت: «رای مثبت دادن به این پیش‌نویس قطعنامه به معنای حمایت از حق زندگی فلسطینیان است و رای مخالف دادن به آن به‌ معنای تایید خشونت وحشیانه و مجازات جمعی است.»

در متن پیش‌نویس قطعنامه‌ای که الجزایر تهیه کرده بود برقراری آتش‌بس به آزادی گروگان‌ها پیوند داده نشده بود.

نماینده فرانسه در شورای امنیت پس از وتوی آمریکا گفت: «متاسفیم که رای‌گیری شکست خورد. تلفات انسانی و اوضاع انسانی در غزه تحمل‌نشدنی است و عملیات اسرائیل باید متوقف شود. فقط راه‌حل دو-کشوری می‌تواند امنیت مردم اسرائیل را تامین کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژانگ جون، نماینده چین، نیز خطاب به شورای امنیت گفت که چین از اسرائیل می‌خواهد که به درخواست جامعه بین‌المللی توجه کند، طرح حمله به رفح را کنار بگذارد، و مجازات جمعی مردم فلسطین را متوقف کند.

باربارا نوودوارد، سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد که به این پیش‌نویس رای ممتنع داد، پس از رای‌گیری خطاب به اعضای شورا گفت که صرفا درخواست برقراری آتش‌بس، آن‌طور که در این قطعنامه خواسته شده است، باعث تحقق آن نمی‌شود. او افزود که راه متوقف کردن درگیری‌ها و جلوگیری از شروع مجدد درگیری، برقراری وقفه‌ای است که طی آن گروگان‌ها از غزه خارج و کمک‌ها وارد غزه شود.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل، نیز گفت: «شاهد فصل تاریک دیگری در تاریخ شورای امنیت سازمان ملل‌ هستیم که باز هم به دست هیئت آمریکایی نوشته شد که همچنان خواهان حمایت از نزدیک‌ترین متحدش درخاورمیانه است تا بتوانند نقشه‌های غیرانسانی‌شان را عملی کنند.»

ریاض منصور، نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در شورای امنیت سازمان ملل، با اشاره به پیامد تاسف‌بار بی‌عملی در برخورد با مسائل غزه گفت: «اسرائیل چهار هزار کودک و زن و مرد بی‌گناه را فقط در بیست روز کشت.» او گفت که درخواست برقراری آتش‌بس باید مدت‌ها پیش مورد توافق قرار می‌گرفت. او همچنین افزود: «از چه آستانه‌ای باید عبور کرد تا این شورا در نهایت خواستار برقراری آتش‌بس شود؟»

گیلاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل، در واکنش به رای‌گیری اخیر در شورای امنیت گفت که در پی برقراری آتش‌بس، حماس دوباره مسلح می‌شود، دوباره جمع می‌شوند، و نسل‌کشی بعدی علیه اسرائیل دیر یا زود رخ می‌دهد. او مدعی شد که «در غزه، سازمان ملل حماس است و حماس سازمان ملل است.» او همچنین گفت: «آتش‌بس فقط به بقای حماس می‌انجامد. آتش‌بس برای بسیاری از اسرائیلی‌ها و اهالی غزه حکم اعدام دارد.»

به گزارش رویترز، آمریکا پیش‌نویس قطعنامه دیگری را مطرح کرده است که خواستار برقراری آتش‌بس موقت فوری و آزادی فوری گروگان‌ها است.

در پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا تاکید می‌شود که «در شرایط کنونی، حمله زمینی وسیع به رفح به آسیب‌های بیشتر به غیرنظامیان و به جابه‌جایی بیشتر آن‌ها، از جمله و بالقوه به کشورهای همسایه، منجر خواهد شد.»

در این پیش‌نویس آمده است که چنین اقدامی پیامدهایی جدی برای صلح و امنیت منطقه‌ خواهد داشت و بنابراین، «این قطعنامه تاکید می‌کند که در شرایط کنونی، چنین حمله زمینی بزرگی نباید صورت گیرد.»

دولت آمریکا تا کنون با قطعنامه‌هایی که پیشنهاد برقراری آتش‌بس در غزه داده‌اند مخالف کرده است. با این حال، به ‌نظر می‌رسد که متن پیش‌نویس جدید به لحنی نزدیک باشد که جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، هفته گذشته در گفت‌وگو با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به‌ کار برد.

بیشتر از جهان