اصول‌گرا و اصلاح‌طلب برای استمرار بقای رژیم به میدان می‌آیند

نخستین روز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری با ثبت‌نام قطعی سه نفر شروع شد

مصطفی کواکبیان، پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری-خبرگزاری برنا

در نخستین روز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری، عباس مقتدایی، نماینده مجلس در اصفهان، محمدرضا صباغیان، نماینده مهریز و بافق و مصطفی کواکبیان، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی برای نامزدی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور رفتند.

ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری در دوره چهاردهم از صبح پنج‌شنبه ۱۰ خرداد آغاز شد و بر اساس اعلام وزارت کشور تا چهاردهم خرداد ادامه دارد. اسامی نهایی نامزدها نیز پس از بررسی صلاحیت‌ها روز ۲۲ خرداد اعلام می‌شود.

رسانه‌های داخلی ایران، ظهر روز پنج‌شنبه به نقل از محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور نوشتند که در نخستین‌ روز ثبت‌نام نامزدها دست‌کم ۳۰ نفر برای نام‌نویسی به وزارت کشور مراجعه کردند اما هیچ‌کدام «حتی شرایط ثبت‌نام را نداشتند».

سخنگوی ستاد انتخابات کشور از کسانی که به گفته او «شرایط اولیه کاندیداتوری را ندارد» خواست که برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه نکنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، نامزدهای پست ریاست جمهوری در ایران باید «رجل سیاسی» باشند.

کاندیداهای ریاست‌ جمهوری و مجلس در جمهوری اسلامی، در بیشتر مواقع ادعا می‌کنند که بر اساس «احساس تکلیف» و به منظور «خدمت» در انتخابات نامزد می‌شوند.

مصطفی کواکبیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز پس از ثبت‌نام در انتخابات گفت که قصد «نجات» ایران را دارد و در صورت پیروزی «دولت مردم‌سالار» و «جمهوریت سوم» را محقق می‌کند.

درحالی‌که روز نخست ثبت‌نام نامزدها بدون حضور چهره‌های شناخته‌شده سپری شد، گمانه‌زنی‌ها درباره افرادی که قرار است نامزد شوند، به‌طور فزاینده‌ای ادامه دارد.

علی لاریجانی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، مجید انصاری، محمد صدر، مهرداد بذرپاش، محمد مخبر، علی شمخانی، مصطفی پورمحمدی، محمدجواد آذری جهرمی، محسن هاشمی، محمود احمدی‌نژاد، سید عباس صالحی، اسحاق جهانگیری، محمود احمدی‌نژاد، پرویز فتاح و علیرضا زاکانی از افرادی‌اند که زمزمه‌های نامزدی‌شان در انتخابات ریاست جمهوری شنیده می‌شود.

پس از مرگ ابراهیم رئیسی، تلاش‌هایی از درون حاکمیت برای بالا بردن میزان مشارکت در انتخابات در حال شکل‌گیری است. گمانه‌هایی که درباره حضور برخی چهره‌های اصلاح‌طلب شنیده می‌شود نیز از این موضوع پرده برمی‌دارد که جمهوری اسلامی برای حفظ بقا بار دیگر دست به دامان جریان اصلاح‌طلب شده است.

روز پنج‌شنبه جبهه اصلاحات پس از برگزاری جلسه‌ای اعلام کرد «به‌طور مشروط» در انتخابات پیش رو مشارکت می‌کند. معرفی «نامزد یا نامزدهای اختصاصی از میان شخصیت‌های متعهد به نمایندگی از مواضع اصلاح‌طلبان» و اعلام اسامی آن‌ها قبل از پایان بررسی صلاحیت‌ها، شروط تعیین‌شده اصلاح‌طلبان برای مشارکت در انتخابات است.

درحالی‌که تمام ارکان جمهوری اسلامی برای استمرار بقای حاکمیت دست به کار شده‌اند، مردم ایران با تکرار شعار معروف «اصلاح‌طلب، اصول‌گرا دیگه تمومه ماجرا» به موج تبلیغات حکومت واکنش نشان می‌دهند.

انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست‌ جمهوری، در پی مرگ ابراهیم رئیسی، روز جمعه هشتم تیرماه برگزار می‌شود.