اعطای شهروندی به مهاجران غیرقانونی برای مقابله با برنامه مهاجرتی ترامپ تنظیم شده است؟

بر اساس طرح جدید رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیم میلیون مهاجر می‌توانند تابعیت آمریکا را دریافت کنند

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا که با وعده تغییر بسیاری از سیاست‌های مهاجرتی محدودکننده ترامپ به قدرت رسید، در آستانه انتخابات ۲۰۲۴ نیز برای جلب نظر رای‌دهندگان قصد دارد برنامه‌ای را اعلام کند که به صدها هزار مهاجر غیرقانونی در ایالات متحده راهی برای دریافت شهروندی ارائه می‌دهد.

اقدام بایدن دموکرات برای اعطای شهروندی به همسران مهاجر شهروندان ایالات متحده، تلاشی برای کسب محبوبیت بیشتر و درواقع کاملا متضاد با طرح دونالد ترامپ مبنی بر اخراج دسته‌جمعی مهاجران غیرقانونی است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی چنین تصمیمی گرفته که نظرسنجی رویترز/ایپسوس نشان می‌دهد بیش از نیمی از رای‌دهندگان ایالات متحده از اخراج همه یا بیشتر مهاجران غیرقانونی در ایالات متحده حمایت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات ارشد دولت بایدن روز دوشنبه در تماسی با خبرنگاران گفتند که برنامه مدنظر دولت آمریکا که در ماه‌های آینده اجرا می‌شود، برای حدود پانصد هزار همسر شهروندان آمریکایی که دست‌کم ۱۰ سال در ایالات متحده زندگی کرده‌اند، قابلیت اعمال دارد.

به گفته آنها، حدود ۵۰ هزار کودک زیر ۲۱ سال والدین آمریکایی نیز واجد شرایط خواهند بود. این مقامات افزودند بیشتر افرادی که به احتمال زیاد از این فرمان سود می‌برند مکزیکی‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن که در روزهای گذشته به دلیل رفتارهای غیرهوشیارانه‌اش سوژه بسیاری از رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی شده است، بنا دارد با شیوه‌های مختلفی که از سوی کارزار انتخاباتی‌اش پیش می‌رود، در مقابل ترامپ به پیروزی برسد. با این حال تاکنون بسیاری از طرح‌های او از جمله مخالفت با برنامه‌های مهاجرتی دونالد ترامپ با شکست مواجه شده‌اند و او چاره‌ای جز تغییر رویکرد نداشته است.

مواجهه با سطوح بی‌سابقه هجوم مهاجران به مرز ایالات متحده و مکزیک سبب شد رئیس‌جمهوری آمریکا رویکردش را در ماه‌های اخیر تغییر داده و برخوردهای سخت‌تری در این زمینه داشته باشد.

در اوایل ماه جاری، جو بایدن پس از ماه‌ها چشم‌پوشی بر ورود غیرقانونی روزانه هزاران نفر به آمریکا از طریق مرزهای جنوبی، با امضای فرمان اجرایی به طور موقت قوانینی را برای پناهجویانی که به‌طور غیرقانونی وارد آمریکا می‌شوند، به اجرا گذاشت.

بایدن ۸۱ ساله همچنین در سخنرانی کوتاهی تلاش کرد بحران مرزی دولتش را به گردن جمهوری‌خواهان و آنچه وضعیت «جهانی» نامید بیندازد‌ و از همان لفاظی پیش از انتخابات به سبک محافظه‌کاران بهره گرفت.

بسیاری فرمان اجرایی بایدن درباره مهاجران را «خیلی دیر و خیلی ناکافی» توصیف کرده و تاکید کردند که این فرمان ورود غیرقانونی پناهجویان را به‌طور کامل ممنوع نمی‌کند، بلکه سقفی برای ورود آنها در نظر می‌گیرد. نیویورک پست در گزارشی در این زمینه نوشت که همچنان با فرمان اجرایی بایدن امکان ورود سالانه ۱.۸ میلیون مهاجر غیرقانونی به آمریکا وجود دارد.

صدور فرمان اجرایی بایدن درباره پناهجویان واکنش‌های بسیاری را در پی داشت و برخی از جمله دونالد ترامپ چنین تصمیمی را «مانور انتخاباتی» دانستند. نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش رو در واکنش به فرمان مهاجرتی بایدن گفت: «جو بایدن فریبکار مرز جنوبی ما را کاملا تسلیم [مهاجران] کرده است. ضعف و افراط‌گرایی او منجر به هجوم بی‌سابقه‌ای به مرز‌ها شده است. کشورهای دیگر زندان‌ها، تیمارستان‌ها و بیمارستان‌های روانی خود را خالی کرده و برای ما تروریست و فروشنده مواد مخدر و قاچاقچی انسان فرستاده‌اند. میلیون‌ها نفر به کشور ما سرازیر شده‌اند و حالا پس از چهار سال رهبری ضعیف و ناموفق، جو بایدن فریبکار وانمود می‌کند که بالاخره برای مرزها کاری انجام داده است. اما در واقع این‌ها همه‌اش نمایشی است. زیرا او می‌داند که سه هفته دیگر مناظره ما برگزار می‌شود.»

طرفداران رئیس‌جمهوری آمریکا معتقدند که طرح قانونی کردن حضور همسران شهروندان آمریکایی می‌تواند پیام مبارزات انتخاباتی بایدن مبنی بر حمایت از یک سیستم مهاجرتی انسانی‌تر را تقویت کند و نشان دهد که برنامه او با مواضع سختگیرانه دونالد ترامپ درباره مهاجران تفاوت دارد.

در همین حال کارولین لیویت، سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ، در بیانیه‌ای برنامه جدید بایدن را «عفو» خواند. او وعده ترامپ برای اخراج مهاجران غیرقانونی را تکرار کرد و گفت که در صورت انتخاب مجدد رئیس‌جمهوری سابق «حاکمیت قانون» بازمی‌گردد.

دونالد ترامپ گفته است اگر در انتخابات ماه نوامبر پیروز شود مرزهای آمریکا را دوباره می‌بندد و مهاجرت به آمریکا را دشوارتر و اخراج مهاجران غیرقانونی را در صدر سیاست‌های داخلی قرار می‌دهد. از سوی دیگر، جو بایدن با تاسیس ۶ دادگاه مهاجرت و انتصاب بیش از ۳۰۰ قاضی در ایالات مختلف در ۳ سال گذشته سعی کرده است تعداد قضات دعاوی پناهندگی را به ۷۳۴ قاضی برساند و مدعی حل این مشکل سیاسی-اجتماعی-مالی شود. رسیدگی به چنین پرونده‌هایی ۵ تا ۷ سال طول می‌کشد. 

در چنین شرایطی بسیاری از تحلیلگران معتقدند که باید پذیرفت مسائل مرزی و مهاجرتی به دردسری سیاسی برای جو بایدن بدل شده است و نظرسنجی‌های مختلف آینده مطلوبی را برای او در نوامبر آینده رقم نمی‌زنند.   

بیشتر از جهان