دادستان کرمان: هیچ مسئولی در میان بازداشتی‌های انفجارهای کرمان نیست

۱۱ تبعه ایرانی و غیرایرانی با اتهام دست داشتن در انفجارهای مرگبار کرمان در بازداشت‌اند

نیروهای امدادی در حال انتقال یکی از حادثه‌دیدگان انفجارهای کرمان‌ــ رسانه‌های اجتماعی

در حالی که با گذشت بیش از پنج ماه از وقوع دو انفجار مرگبار در کرمان که به کشته و مجروح شدن ده‌ها نفر منجر شد، بسیاری از ابعاد این ماجرا هنوز مبهم مانده است و مقام‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی از ارائه اطلاعات شفاف به افکار عمومی خودداری می‌کنند، مهدی بخشی، دادستان کرمان، روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد، در یک نشست خبری از بازداشت ۱۱ تن از متهمان انفجارهای کرمان خبر داد و مدعی شد که هیچ‌یک از مسئولان جمهوری اسلامی در میان بازداشتی‌ها نیستند.

دادستان کرمان با بیان اینکه تاکنون ۴۸ نفر در ارتباط با انفجارهای کرمان دستگیر شده‌اند، افزود که در میان ۱۱ متهمی که اکنون در بازداشت به سر می‌برند، علاوه بر متهمان ایرانی، شماری از اتباع غیرایرانی نیز حضور دارند.

بخشی ادامه داد: «منتظر دستگیری یکی از متهمان این پرونده در یکی از استان‌های همجوار بودیم که این فرد دستگیر و به کرمان منتقل شد.»

این مقام قضایی در حالی از رسیدن پرونده انفجارهای کرمان به «مراحل پایانی» خبر داد که از جزئیات این پرونده اطلاعاتی در دست نیست. دادستان کرمان نیز در نشست خبری روز سه‌شنبه تنها گفت که یکی دیگر از کشورهای منطقه در پرونده انفجارهای کرمان با جمهوری اسلامی همکاری می‌کند و دادستان‌ کل‌های دو کشور در این زمینه با یکدیگر گفت‌وگوهایی داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه افزود که دادستان کل کشور در سفر به یکی از کشورها به‌صورت ویژه این پرونده را رسیدگی کرد تا به «نتایج خوب» برسد. اشاره بخشی به سفر محمدکاظم موحدی، دادستان کل کشور، به تاجیکستان در اواخر اردیبهشت‌ماه بود. موحدی به‌منظور شرکت در پنجمین اجلاس دادستان‌ کل‌های کشورهای عضو اکو به دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، رفت اما در جریان این سفر با دادستان‌ کل تاجیکستان نیز درباره انفجارهای کرمان گفت‌وگو کرد.

پیش‌تر اعلام شده بود که یکی از متهمان اصلی حادثه انفجارهای کرمان در مراسم سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، تبعه تاجیکستان است.

سیزدهم دی‌ماه ۱۴۰۲ در جریان برگزاری مراسم سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی در کرمان دو انفجار پی‌درپی و مرگبار رخ داد که در نتیجه آن دست‌کم ۹۶ نفر کشته و ده‌ها تن مجروح شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی در ابتدا مدعی شدند که انفجار کپسول گاز باعث وقوع این حادثه شده است، اما پس از آن افشا شد که در مسیرهای منتهی به گلزار شهدای کرمان دو کیف حاوی بمب وجود داشت که با کنترل از راه دور منفجر شده‌اند. اندکی پس از وقوع این حادثه، برخی مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، انگشت اتهام را به سمت اسرائیل گرفتند اما یک روز بعد، داعش در بیانیه‌ای، مسئولیت انفجارها را بر عهده گرفت.

دو انفجار مرگبار در کرمان، اتهام‌ها و انتقادهای زیادی را متوجه مسئولان جمهوری اسلامی کرد و بسیاری به ضعف دستگاه امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی اشاره کردند اما علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در مقام دفاع از سیستم امنیتی برآمد و طی سخنانی گفت: «میزان خنثی‌سازی توطئه‌ها ده‌ها برابر چیزی است که اتفاق می‌افتد.»

اما دفاع علی خامنه‌ای از امنیتی‌ها و توجیه‌های احمد وحیدی در اقناع افکار عمومی تاثیری نداشت و برای بسیاری از مردم و فعالان سیاسی این سوال مطرح بود که چرا هیچ‌یک از مقام‌های حکومتی در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی حضور نداشتند و چرا حتی خانواده خود سلیمانی نیز در این مراسم نبودند.

روزنامه وال‌استریت ژورنال، حدود دو هفته پس از وقوع انفجارها با انتشار گزارشی به این سوال‌ها پاسخ داد و نوشت که ایالات‌ متحده آمریکا پیش از وقوع این حادثه به مقام‌های جمهوری اسلامی درباره حمله احتمالی داعش هشدار داده و اطلاعات و جزئیات کافی را در اختیار آنان گذاشته بود.  

در انفجارهای مرگبار کرمان دست‌کم ۲۰ دانش‌آموز که در قالب اردوی مدرسه به مراسم سلیمانی برده شده بودند، نیز کشته شدند.