خامنه‌ای خطاب به نامزدهای انتخابات: جمهوری اسلامی را دشمن‌شاد نکنید

رهبر جمهوری اسلامی ایران مبانی حقوق بشر غرب را نادرست خواند و از قضات خواست به آنها استناد نکنند

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه دوم تیرماه در حضور جمعی از مسئولان قوه قضاییه سخنرانی کرد و در عین حال خطاب به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران هشدارهایی ارائه داد.

به گزارش وبسایت خامنه‌ای، او با اشاره به برنامه‌های صداوسیما برای معرفی برنامه‌ شش نامزد تاییدصلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری، گفت: «این مباحثاتی که آقایان نامزدها در تلویزیون انجام می‌دهند یا اظهاراتی که در جمع‌ یا تک‌تک مطرح می‌کنند، موجب نشود که نامزدی برای غلبه بر رقیب حرفی بزند که ما را دشمن‌شاد کند.»

او با بیان این که «فرض بر این است که همه نامزدها، ایران و جمهوری اسلامی را دوست دارند» تاکید کرد: «ممکن است گاهی حرف‌هایی زده شود که کشور، ملت و نظام جمهوری اسلامی را دشمن‌شاد کند، اینها جایز نیست. حرف‌هایی که زده می‌شود حرف‌هایی باشد که دشمن کشور و ملت و نظام را خوشحال نکند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته‌های خامنه‌ای در حالی است که هم پنج نامزد اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری شامل علیرضا زاکانی، محمدباقر قالیباف، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، مصطفی پورمحمدی و سعید جلیلی و هم مسعود پزشکیان که به عنوان چهره‌ای اصلاح‌طلب معرفی می‌شود، در سخنرانی‌ها و ارائه برنامه‌هایشان همواره بر اطاعت از گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرده و گفته‌اند که مطیع برنامه‌های مورد تایید او هستند.

مسعود پزشکیان در مناظره انتخاباتی پنجشنبه ۳۱ خرداد تاکید کرد که به سیاست‌های کلی رهبر جمهوری اسلامی پایبند است. او در این مناظره گفت: «هر کسی که به ستاد من بیاید، او را می‌پذیرم چون می‌خواهم رای بگیرم؛ اما آن‌چیزی که به آن عمل می‌کنم، سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری است.»

این نامزد مورد حمایت چهره‌های اصلاح‌طلب در حالی این اظهارات را بیان کرد که استفاده او در ستادهای انتخاباتی‌اش از ترانه «برای» شروین حاجی‌پور که بعد از کشته شدن مهسا امینی اجرا شده بود، با انتقاد طرفداران حکومت مواجه شد. از سوی دیگر، بسیاری از مخالفان حکومت نیز این اقدام پزشکیان را به‌ویژه در حالی‌که شروین حاجی‌پور به حبس محکوم شده و برخوردهای خشونت‌آمیز برای اعمال حجاب اجباری ادامه دارد، تلاشی برای داغ کردن تنور انتخابات دانسته بودند.

در تازه‌ترین مناظره انجام گرفته میان شش نامزد انتخابات که روز جمعه اول تیرماه با موضوع مسائل فرهنگی و اجتماعی انجام شد نیز این چهره‌ها بار دیگر بر لزوم اطاعت از دستورات خامنه‌ای و اسناد بالادستی تصویب شده مورد تایید او از جمله در زمینه لزوم رعایت حجاب اجباری تاکید کردند.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی مدعی شد که «دغدغه زنان ما حجاب نیست»، سعید جلیلی عنوان کرد که «جهان از مدل عرضه‌شده از سوی ما در حوزه زنان متحیر مانده است»، محمدباقر قالیباف صراحتا اعتراف کرد که «نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم»، علیرضا زاکانی، موسس نیروهای «حجاب‌بان» برای سرکوب زنان در مترو تهران، مدعی شد که «نوع مواجهه با بی‌حجاب‌ها جز از طریق احترام و مواجهه قانونی میسر نیست» و مصطفی پورمحمدی هم اظهار تاسف کرد که «دارند سبک زندگی را با نتفلیکس، هالیوود، بالیوود و بی‌تی‌اس (گروه موسیقی کره‌ای) برای جامعه ما تعیین می‌کنند.»

خامنه‌ای پیش از این هم بدون اشاره به دخالت آشکارش در انتخابات ریاست‌جمهوری از طریق نظارت استصوابی شورای نگهبان، ابراز امیدواری کرده بود که انتخابات با مشارکت «پرشور و آرای بالا مردم به مسئول بعدی» برگزار شود. او در سخنرانی چهاردهم خرداد، نگرانی‌اش را از افشاگری‌ها در رقابت‌های انتخاباتی بروز داد و به نامزدها توصیه کرد: «بدگویی، تهمت‌زنی و لجن‌پراکنی کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند و به آبروی ملی هم لطمه می‌زند.»

اما بخش دیگری از تازه‌ترین سخنرانی علی خامنه‌ای در روز شنبه به عملکرد قوه قضاییه اختصاص داشت. او در این گفته‌ها مبانی حقوق بشر غرب را نادرست خواند و از قضات خواست که به آن قوانین استناد نکنند.

خامنه‌ای خطاب به قضات تاکید کرد که «شجاعانه» عدالت را رعایت کنند تا «دوستان نزدیک از جانب‌داری غیرعادلانه مایوس باشند.» او همچنین مدعی شد که دغدغه کم بودن سرعت رسیدگی به پرونده‌های دارای بازداشتی و در نتیجه طولانی‌شدن مدت بازداشت موقت افراد را دارد و به قضات گفت که «تکالیف اینگونه اشخاص را باید زودتر مشخص کرد تا کسی به علت طولانی‌شدن رسیدگی به پرونده، در سختی زندان قرار نگیرد.»

ژست عدالت‌خواهی رهبر جمهوری اسلامی در شرایطی است که سازمان عفو بین‌الملل روز نهم خرداد در گزارشی از افزایش اعدام‌ها در جهان و به‌خصوص خاورمیانه خبر داد و اعلام کرد شمار افرادی که در همین بازه زمانی در ایران اعدام شدند در بالاترین سطح از سال ۲۰۱۵ تاکنون بوده است.

اگنس کالامار، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل، درباره این موضوع گفت که «مقام‌های جمهوری اسلامی با بی‌اعتنایی به جان انسان‌ها، اجرای حکم اعدام برای جرایم مرتبط با مواد مخدر را تشدید کردند.»

عفو بین‌الملل تاکید کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی از مجازات اعدام برای تحکیم رژیم وحشت، سرکوب اقلیت‌های قومی و انحصار قدرت استفاده می‌کنند.