پلیس اردن از کشف مواد منفجره در یک آپارتمان مسکونی خبر داد

اردن پیش از این اعلام کرده بود که بسیاری از تلاش‌ها برای قاچاق سلاح از سوی افراد مرتبط با شبه‌نظامیان طرفدار جمهوری اسلامی ایران در سوریه انجام می‌شود

پرواز یک پهپاد ارتش اردن بر فراز یک دیده‌بانی در امتداد مرزهای اردن و سوریه، ۱۷ فوریه ۲۰۲۲ - AFP 

پلیس اردن روز شنبه ۲۲ ژوئن (دوم تیر) اعلام کرد مواد منفجره‌ای را که در یک منطقه مسکونی در پایتخت این کشور انبار شده بود کشف کرده و در حال بررسی این حادثه است.

به گزارش رویترز، بر اساس بیانیه کوتاه منتشر شده ازسوی نهاد امنیت عمومی اردن، مواد منفجره در خانه‌ای در محله مارکا در شمال شرق پایتخت پیدا و پس از تخلیه منطقه، این مواد در محل منفجر شد.

در این بیانیه اشاره‌ای نشده است که آیا پلیس چنین کشفی را مربوط به تروریسم می‌داند یا خیر، همچنین گفته نشده فردی بازداشت شده است یا نه، جزئیاتی در مورد مقدار مواد منفجره هم ذکر نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی سال‌ گذشته اردن اعلام کرده که بسیاری از تلاش‌ها برای قاچاق سلاح از سوی افراد مرتبط با شبه‌نظامیان طرفدار جمهوری اسلامی ایران در سوریه انجام گرفته است. بنا بر اعلام این کشور، برخی از تسلیحات قاچاق شامل مواد منفجره هنگام عبور از مرزها کشف شده اما برخی از سلاح‌ها کشف نشده و عبور داده شده‌اند. با این حال جمهوری اسلامی ایران چنین ادعاهایی را رد می‌کند.

مقامات اردنی می‌گویند که بیشتر جریان مخفیانه تسلیحات به این کشور به سمت کرانه باختری برای مبارزه با اسرائیل هدایت می‌شود. آنها همچنین می‌افزایند که چندین اردنی مرتبط با گروه شبه‌نظامی حماس مظنون به دست داشتن در قاچاق اسلحه به کرانه باختری دستگیر شده‌اند.

ادامه جنگ غزه اردن را بیش از پیش در جنگ سایه میان جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل گرفتار کرده است. خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه پانزدهم مه (۲۶ اردیبهشت) در گزارشی به نقل از دو منبع آگاه نوشت که اردن یک توطئه برای قاچاق سلاح به این کشور را خنثی کرده است که ظن آن می‌رود عاملش جمهوری اسلامی ایران باشد و برای کمک به اجرای اقدام‌های خرابکارانه از طریق مخالفان این پادشاهی متحد آمریکا طرح‌ریزی شده باشد.

در آن زمان منابع آگاه در اردن به رویترز گفتند که این تسلیحات را شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی در سوریه برای یک گروه وابسته به اخوان‌المسلمین در اردن ارسال کرده‌اند که با شاخه نظامی گروه فلسطینی حماس ارتباط دارد. به گفته آن‌ها انبار تسلیحات ارسالی به اردن کشف و ضبط و اعضای این گروه از جمله اردنی‌های فلسطینی‌تبار اواخر ماه مارس بازداشت شده‌اند.

این منابع مشخص نکردند در حمله ماه مارس چه سلاح‌هایی کشف و ضبط شده‌اند، با این حال اشاره کردند که سرویس‌های امنیتی اردن در ماه‌های گذشته تلاش‌های متعدد جمهوری اسلامی و گروه‌های متحد آن را برای قاچاق تسلیحات از جمله مین‌های کلیمور، مواد منفجره سی۴ و سمتکس، اسلحه‌های کلاشنیکف و راکت کاتیوشا ۱۰۷ میلی‌متری، خنثی کرده‌اند.

اردن که میزبان یک پایگاه نظامی ایالات متحده است، از یک‌ سو با اسرائیل و از سوی دیگر با سوریه و عراق مرز مشترک دارد که هر دو محل استقرار شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران‌اند.

بیشتر از جهان