رعد سعد، فرمانده ارشد حماس در غزه کشته شد

سی‌ان‌ان از حمله قریب‌الوقوع اسرائیل به جنوب لبنان گزارش داد

رعد سعد، فرمانده کشته‌شده حماس در حمله اسرائیله به غزه-AFP

تایمز اسرائیل خبر داد که رعد سعد، فرمانده ارشد حماس، بر اثر حمله هوایی ارتش اسرائیل در روز شنبه دوم تیرماه به غزه کشته شد.

بنا بر این گزارش، رعد سعد از فرماندهان نظامی ارشد گروه حماس، وابسته به جمهوری اسلامی، به عنوان رئیس بخش عملیات این گروه شبه‌نظامی فعالیت می‌کرد و روز شنبه در حمله پهپادی ارتش اسرائیل به اردوگاه شاطی در غزه کشته شد.

ارتش اسرائیل نیز تصاویری را از لحظه انهدام خودروی رعد سعد منتشر کرد. در همین حال کانال ۱۲ اسرائیل گزارش داد که رعد سعد، ملقب به ابومعاد، در عملیات نظامی ماه‌های اخیر حماس در منطقه، نقشی تعیین‌کننده را ایفا می‌کرد.

ارتش اسرائیل می‌گوید امروز به دو پایگاه نظامی حماس در شهر غزه حمله کرده و افزود که به زودی اطلاعات بیشتری را درباره این حملات ارائه خواهد کرد. اسماعیل الثوابطا، مدیر دفتر رسانه‌های حماس به رویترز گفت که دست‌کم ۴۲ فلسطینی در حملات به محله الطفه غزه و اردوگاه شاطی کشته شدند.

او مدعی شد: «حمله اسرائیل به شاطی، یکی از هشت اردوگاه غیرنظامیان در نوار غزه، ۲۴ کشته برجای گذاشت و ۱۸ فلسطینی دیگر هم در حمله به الطفه کشته شدند.»

اما همزمان، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران در ایران، به نقل از وزارت بهداشت غزه اعلام کرده است که «طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۱ فلسطینی در غزه به شهادت رسیده‌اند و ۱۶۹ نفر دیگر مجروح شدند.»

وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است، اعلام کرده است که از زمان حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل تاکنون، بیش از ۳۷ هزار و ۴۰۰ تن در پی حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند. اسرائیل بارها حماس را متهم کرده است که از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند و مقاومت فرماندهان حماس در آزادی تمام شهروندان اسرائیلی اسیر شده را دلیل ادامه حملات خود عنوان می‌کند.

گروه حماس از سوی اسرائیل، ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا، ژاپن، کانادا و شمار دیگری از کشورها در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دارد.

امروز همچنین تایمز اسرائیل به نقل از رسانه های لبنانی، از حمله اسرائیل به یک خودرو در نزدیکی شهر خیاره در منطقه بقاع غربی لبنان خبر داد. خیارا در حدود ۴۰ کیلومتری مرز اسرائیل قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درحالی است که حملات هوایی روز شنبه دوم تیرماه در استان دیرالزور سوریه نیز منجر به کشته شدن یک شبه‌نظامی عراقی وابسته به گروه‌های نیابتی ایران و زخمی شدن حداقل دو نفر دیگر شده است. خبرگزاری فرانسه به نقل از دیدبان حقوق بشر سوریه نوشت که هنوز معلوم نیست این حملات هوایی از طرف چه کشوری انجام شده است.

سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی ایران در استان دیرالزور سوریه حضور پررنگی دارند و به همین دلیل، ایالات متحده آمریکا و اسرائیل در ماه‌های اخیر حملات متعددی را علیه مواضع آنها انجام داده‌اند.

همزمان با افزایش احتمال حملات گسترده هوایی ارتش اسرائیل علیه منافع حزب‌الله در لبنان، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در نشستی با مقامات اسرائیل از تل‌آویو خواست باتوجه به جنگ در غزه، از افزایش تنش‌ها با لبنان خودداری کنند.

بلینکن با هانگبی، مشاور امنیت ملی و ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل دیدار کرد. سی‌ان‌ان می‌گوید اسرائیل انتقال منابع از جنوب غزه به شمال اسرائیل با هدف درگیری احتمالی با حزب‌الله لبنان را به آمریکا اطلاع داده است. آمریکا نگران است که دفاع هوایی اسرائیل درصورت جنگ تمام عیار با حزب‌الله در برابر حمله‌های موشکی و پهپادی و راکتی حزب‌الله آسیب‌پذیر باشد.

بیشتر از جهان