چگونه گل‌ مصنوعی جای خود را در طراحی داخلی پیدا کرد

شاه چارلز یکی از علاقه‌مندان پایداری و محیط‌ زیست هم سراغ گل مصنوعی رفته است

عکس تزئینی دسته گل مصنوعی/canva

سال‌ها طول کشید تا گل مصنوعی هم در چیدمان داخلی برای خود جایی پیدا کرد و از برچسب‌هایی مانند ارزان، تکراری و بی‌روح فاصله گرفت. هرچند هنوز هم بسیاری از افراد معتقدند برای طراوت، جلوه یا رایحه گل طبیعی هیچ جایگزینی وجود ندارد.

نویسنده نشریه هارپر بازار در مطلبی رونق بازار و استفاده از گل‌های مصنوعی را بررسی کرده است تا ببیند این عضو نامحبوب دکوراسیون داخلی چطور توانسته‌ است خود را در دل طراحان نسل جدید جا کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ال کینگ، یکی از بنیان‌گذاران تولید گل مصنوعی ات هِم لندن (Ett Hem London)، که با خانه‌مد‌ها هم کار می‌کند، می‌گوید: «نمی‌توانستم گل مصنوعی پیدا کنم که یا فوق‌العاده گران نباشد یا واقعا ارزان به نظر نرسد.» او و شریک تجاری‌اش، سارا رادویچ، در طول همه‌گیری کرونا این جای خالی را در بازار پیدا کردند. او می‌گوید: «ما سال‌ها به دوستانمان گل‌های تازه هدیه دادیم و گرفتیم اما واقعا از گل‌های بی‌کیفیت و شکوفه‌های پژمرده خسته شده بودیم.»

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Ahluwalia (@ahluwalia)

 

کینگ که به‌عنوان طراح در فروشگاه‌های زنجیره‌ای جان لوییس هم کار می‌کند، با همکاری رادویچ که متخصص فروش است، مهارت‌هایشان را برای ایجاد شرکتی ترکیب کردند تا «ماهیت گل‌ مصنوعی‌ها را به شکلی مدرن و به شیوه‌ای مبتنی بر طراحی تغییر دهند».

البته آن‌ها تنها کسانی نیستند که به قابلیت و محبوبیت گل‌ مصنوعی پی برده‌اند. سو جونز، یکی از بنیان‌گذاران و مدیر خلاق نشان لوکس طراحی داخلی اوکا (Oka)، می‌گوید: «ما سال به سال افزایش فروش را شاهد بوده‌ایم، به‌ویژه در نزدیکی کریسمس، زمانی که طیف وسیعی از شاخ و برگ‌های مصنوعی ما واقعا خود را نشان می‌دهد. من شخصا عاشق استفاده از ریسه‌ها و حلقه‌های گل برای تزیین خانه‌‌ام. آن‌ها نه‌تنها بسیار واقعی به نظر می‌رسند، بلکه همیشه تازه می‌مانند و این مزیت مضاعف را هم دارند که قابل‌استفاده مجدد برای سال‌های آینده‌اند.»

برخلاف آنچه به نظر می‌آید، گل‌ مصنوعی چیزی نیست که مناسب افرادی باشد که وقت یا حوصله و مهارت نگهداری از گل‌ طبیعی را ندارند. برای حفظ ظاهر این گل‌ها هم که زیبایی‌شان ابدی به نظر می‌آید، لازم است آن‌ها را به‌طور مرتب غبارروبی کرد و شست و از آن‌ها در برابر نور و اشعه آفتاب محافظت کرد.

شاه چارلز یکی از علاقه‌مندان پایداری و محیط‌زیست هم سراغ گل مصنوعی رفته است و خانه اپرای سلطنتی و کاخ‌های سلطنتی از مشتریان خدمات شرکت‌های تولید گل مصنوعی‌اند.

 

کینگ اولین جلسات با خانه اپرای سلطنتی را به یاد می‌آورد: «من نمونه‌هایی به آن‌ها دادم و آن نمونه‌ها به کاخ باکینگهام رسید. آن‌ها واقعا تحت تاثیر قرار گرفتند و خیلی زود از فرصت استفاده کردند... این تجربه‌ای شگفت‌انگیز بود.»

البته در انتخاب گل‌های مصنوعی باید نکاتی را در نظر گرفت. کیفیت همه تولیدات مثل هم نیست و شما باید با توجه به فضای داخلی خود گل‌هایی مناسب با سبک خانه‌تان انتخاب کنید.

یکی از ترفندها، ترکیب گل‌های واقعی با گل‌های مصنوعی است. برخی طراحان داخلی عناصر پایه را از گل‌های مصنوعی انتخاب و با توجه به فصل، گل‌های طبیعی به آن اضافه می‌کنند. چون با اینکه فناوری ساخت گل‌های مصنوعی به حدی بالا رفته که گاهی حتی با لمس کردن هم نمی‌توان به‌سادگی بین گل طبیعی و مصنوعی فرق گذاشت، هنوز هم انواع ظریفی از شکوفه‌ها وجود دارند که همتای مصنوعی ندارند و ترکیب این دو با هم می‌تواند بیننده را متقاعد کند که تمام تزیینات طبیعی‌اند.

 

گل‌ مصنوعی‌‌ها قرن‌ها بخشی از مراسم مذهبی و آیینی بوده‌اند. این پیشینه باعث شد هنر ساخت گل‌ مصنوعی در برخی کشورها و فرهنگ‌ها، سینه‌به‌سینه منتقل و ‌به صنعتگران و هنرمندان معاصر برسد.

در چند قرن گذشته، طراحان کلاه یکی از خریداران اصلی گل‌ مصنوعی‌های ابریشمی و کاغذی بودند. نمونه‌هایی از این گل‌ها در موزه لندن سبک موردعلاقه ویکتوریایی را نشان می‌دهد.