تفاوتی بین اصلاح‌طلب و اصول‌گرا نیست؛ عاجز در بازسازی سکوهای یک ورزشگاه

بازسازی سکوهای ورزشگاه آزادی از مدت‌زمان ساخت کامل این ورزشگاه بیشتر طول کشیده است

ورزشگاه آزادی در وضعیت تخریب و بازسازی‌، پاییز ۱۴۰۲‌- مهر

برخلاف وعده‌های متعدد ابراهیم رئیسی و مدیران دولتی درباره ساخت ورزشگاهی جدید در تهران و بازسازی ورزشگاه آزادی، هنوز هیچ‌یک از این وعده‌ها عملی نشده‌اند. همان‌طور که وزرای ورزش در دولت حسن روحانی نیز به هیچ‌یک از وعده‌هایشان درباره بازسازی ورزشگاه آزادی عمل نکردند. همین موضوع باعث شد دو تیم پرسپولیس و استقلال مجبور باشند در لیگ بیست‌وچهارم از رقبایشان در ورزشگاه تختی تهران، دیگر ورزشگاه میراث حکومت محمدرضا شاه پهلوی با نام سابق «فرح‌آباد»، میزبانی کنند.

وزارت ورزش دولت ابراهیم رئیسی تیر ۱۴۰۲ تصمیم گرفت روند بازسازی ورزشگاه ۵۳ ساله آزادی را آغاز کند. در ادامه، کیومرث هاشمی، وزیر ورزش، وعده داد که روند بازسازی سکوها حداکثر تا آذر به پایان می‌رسد. اما این وعده نیز مانند بسیاری از وعده‌های مقام‌های جمهوری اسلامی در دولت‌های مختلف هنوز عملی نشده است.

استادیوم فوتبال آریامهر که بعد از انقلاب اسلامی به ورزشگاه آزادی تغییر نام یافت، در حکومت محمدرضا شاه پهلوی تنها در مدت یک سال ساخته شد و این زمین چمن در کنار دیگر ورزشگاه‌ها در مجموعه آریامهر، میزبان بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ (۱۳۵۳ شمسی) تهران بودند. با ساخت این مجموعه، ایران به اصلی‌ترین نامزد کسب میزبانی المپیک ۱۹۸۴ (۱۳۶۳) و جام جهانی فوتبال در سال ۱۹۹۰ (۱۳۶۹) تبدیل شد، اما وقوع انقلاب اسلامی تمامی این برنامه‌ها را برهم زد و زمینه‌ساز سقوط ورزش ایران شد.

نکته قابل تامل اینکه مقام‌های جمهوری اسلامی در یک سال اخیر یعنی از تیر ۱۴۰۲ تاکنون که معادل زمان ساخت کل ورزشگاه آریامهر در حکومت پهلوی است، حتی موفق نشدند بازسازی سکوهای این ورزشگاه را به پایان برسانند و اکنون بنا به گفته مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، روند بازسازی دست‌کم تا چندماه دیگر طول می‌کشد.

به این ترتیب سرخابی‌ها به‌ناچار با پس‌رفتی عجیب، رسما به ۲۲ سال قبل و لیگ دوم خلیج‌فارس بازگشتند که چمن ورزشگاه آزادی به‌علت فقدان رسیدگی و نگهداری نامناسب باید تعویض می‌شد و حتی دربی تهران هم در تبریز برگزار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری کشته‌شده جمهوری اسلامی، شهریور گذشته با اعتراف به اینکه «یک ورزشگاه آبرومند در تهران نداریم»، دستور ساخت یک مجموعه‌ ورزشی در حد ورزشگاه آزادی در پایتخت را صادر کرد و با شرکتی چینی برای ساخت ورزشگاه بزرگ تهران قرارداد بسته شد، تا روزهای آخر حیات رئیسی هیچ خبری درباره نهایی‌شدن طرح آن یا آغاز به کار ساخت این مجموعه منتشر نشد.

در همین حال جواد خیابانی، مجری برنامه‌های ورزشی صداوسیمای جمهوری اسلامی، روز ششم اردیبهشت‌ در یک برنامه تلویزیونی زنده فاش کرد که برنامه دولت رئیسی برای ساخت ورزشگاهی چندمنظوره به‌عنوان جانشین ورزشگاه آزادی، «به دلیل کمبود بودجه و انصراف پیمانکاران چینی» با شکست مواجه شده است و مدیران دولتی نمی‌خواهند این خبر و عملی‌نشدن وعده‌هایشان را رسانه‌ای کنند.

خیابانی گفته بود: «محسن معتمدکیا [مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان] به من گفت نمی‌توانیم همه‌چیز را درباره این پروژه به مردم بگوییم. گفتم: چیزهایی را که می‌توانید، بگویید. آیا چینی‌ها زیر میز زده‌اند و گفته‌اند نمی‌آییم؟ آیا چین دبه کرده و گفته‌ که پول بیشتری می‌خواهد؟ چرا اعلام نمی‌کنید که دلیل ساخت‌ نشدن ورزشگاه چیست؟ او [معتمدکیا] چیزهایی به من گفت که جزو اسرار است و نمی‌توانم آن‌ها را بازگو کنم، اما چیزی که باید گفته شود این است که از نظر مالی توان ساخت ورزشگاه جدید را نداریم. این را باید اعلام کنیم.»

با وجود شعارهای مختلفی که رهبر جمهوری اسلامی و نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در روزهای اخیر درباره دستاوردهای نظام سرمی‌دهند، ناتوانی آن‌ها در تامین بودجه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی بازسازی ورزشگاه آزادی یا ساخت یک مجموعه ورزشی جدید، در حالی آشکار شده است که در زمان حکومت محمدرضاشاه پهلوی، مجموعه ورزشی آریامهر شامل یک استادیوم ۱۰۰ هزار نفری، سالن ۱۲ هزار نفری، سالن تیراندازی، پیست اسکیت، پیست اتوموبیل‌رانی، پیست موتورسواری، دریاچه قایقرانی، استخر شنا، سالن بسکتبال، سالن والیبال، سالن وزنه‌برداری، سالن کشتی، سالن زنان، زمین‌های تنیس، مجموعه سوارکاری، ورزشگاه دوچرخه‌سواری، چند زمین و کمپ فوتبال، سالن بدنسازی، زمین بیسبال، زمین کریکت و جاده تندرستی، کلا در طول چهار سال ساخته شدند.

ورزشگاه‌های دیگر و مهم تهران مانند ورزشگاه فرح‌آباد، ورزشگاه امجدیه و ورزشگاه فوتبالی که پس از انقلاب اسلامی به نام‌های تختی، شیرودی و کشوری تغییر نام یافتند، نیز پیش از استقرار جمهوری اسلامی ساخته شدند و مسئولان فدراسیون فوتبال ایران باید خوشحال باشند که به لطف تلاش‌های حکومت قبل، اکنون دست‌کم می‌توانند مسابقات پرسپولیس و استقلال را به دلیل شرایط وخیم آزادی، به ورزشگاه تختی منتقل کنند.

بیشتر از ورزش