تشدید فشار بر رضا رسایی، معترض محکوم به اعدام

حکم اعدام رضا رسایی با وجود «ایرادهای فراوان» در دیوان عالی کشور تایید شد

منابع حقوق بشری از افزایش فشارها بر رضا رسایی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، در یک هفته اخیر خبر دادند.

مرکز مشاوره و آموزش حقوقی دادبان به نقل از «منبعی مطلع» در رسانه اجتماعی ایکس نوشت که مقام‌های زندان دیزل‌آباد کرمانشاه از یک هفته پیش تاکنون، امکان ملاقات حضوری و تماس تلفنی رضا رسایی با خانواده‌اش را قطع کرده‌اند و هیچ توضیحی نیز درباره دلیل اعمال این محرومیت نمی‌دهند.

از سوی دیگر، هم‌زمان با قطع دسترسی به تماس تلفنی و ملاقات حضوری برای این زندانی محکوم به اعدام، فشار بر خانواده او نیز افزایش یافته است؛ به‌طوری‌که در تماس‌های تلفنی تهدید به بازداشت شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رضا رسایی، در مهرماه ۱۴۰۲ با حکم شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان کرمانشاه به اتهام قتل عمد به قصاص نفس محکوم شد. پس از آن نیز شعبه ۱۷ دیوان عالی کشور این حکم را در اواخر آذرماه سال گذشته تایید کرد.

رضا رسایی ۳۴ ساله، به قتل نادر بیرامی، رئیس اداره اطلاعات شهرستان صحنه در استان کرمانشاه متهم شده است.

روز بیست و هفتم آبان ۱۴۰۱، هنگامی که تجمع اعتراضی شهروندان در شهرستان صحنه با هجوم نیروهای سرکوبگر به خشونت کشیده شد، نادر بیرامی در جریان درگیری بین شهروندان معترض و ماموران جان باخت.

حکم اعدام رضا رسایی به اتهام قتل رئیس اداره اطلاعات شهرستان صحنه در حالی به تایید دیوان عالی کشور رسید که این پرونده از نظر کارشناسان حقوقی «تناقض و ایرادهای ماهوی فراوان» دارند.

استناد به اعترافات اجباری متهمان پرونده علیه یکدیگر، نادیده‌انگاری عامدانه شهادت شماری از متهمان به نفع رضا رسایی، تصریح دادنامه به وجود نقص در تحقیقات مقدماتی، عدم توجه به نظر کارشناسی پزشکی قانونی و به ویژه استناد دادگاه به «علم قاضی» برای اثبات مجرمیت از جمله ایرادات اساسی موجود در دادنامه است.

اکنون فشار بر رضا رسایی در حالی تشدید شده است که از خودکشی فرهاد بیگی گروسی، زندانی سیاسی دارای پرونده مشترک با رضا رسایی، کمتر از یک ماه می‌گذرد. فرهاد بیگی گروسی، در حالی که پس از یک سال بازداشت با وثیقه آزاد شده بود، خودکشی کرد و جان باخت.

سازمان عفو بین‌الملل، پیش‌تر با صدور اطلاعیه‌ای هشدار داد که جان هشت تن از معترضان که در ارتباط با خیزش سراسری ۱۴۰۱ به اعدام محکوم شده‌اند، در خطر است.

فاضل بهرامیان، توماج صالحی، محمود مهرابی، مصطفی خضرنژاد، منوچهر مهمان‌نواز، مهران بهرامیان، مجاهد کورکوری و رضا رسایی معترضان زندانی‌اند که سازمان عفو بین‌الملل درباره وضعیت آنان ابراز نگرانی کرد.

از این میان حکم اعدام توماج صالحی لغو شد اما همچنان خطر اعدام معترضانی مانند رضا رسایی و محمود مهرابی را تهدید می‌کند.

اوایل اردیبهشت، مادر رضا رسایی، در پیامی ویدیویی درباره خطر اجرای حکم فرزندش ابراز نگرانی کرد و با تاکید بر اینکه حکم متکی به «علم قاضی» صادر شده است از مردم خواست صدای او و خانواده‌اش باشند.

به‌تازگی نیز ماهان مهرابی، خواهر محمود مهرابی، زندانی محکوم به اعدام خبر داد که ماموران امنیتی به خانه خواهر دادخواهش هجوم برده‌اند و ضمن توقیف همه وسایل الکترونیکی، او را به همراه دو فرزند خردسالش بازداشت کرده‌اند.

پس از آن خبرگزاری میزان، ارگان رسانه‌ای قوه قضاییه مدعی شد خواهر دادخواه ماهان مهرابی با اتهام «تلاش برای تحریک مردم به خشونت، جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد برهم زدن امنیت کشور» بازداشت شده است.

محمود مهرابی از معترضان بازداشتی خیزش سراسری است که در دوازدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ بازداشت شد و اکنون در زندان مرکزی اصفهان محبوس است.

این زندانی سیاسی در دادگاه با اتهام‌های «آموزش استفاده از سلاح دست‌ساز در فضای مجازی»، «نشر اکاذیب به طور گسترده»، «ایجاد ناامنی» و «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شد.

آزار زندانیان محکوم به اعدام به معترضان خیزش سراسری محدود نیست. علاوه‌بر این، احمدرضا جلالی، زندانی سیاسی دوتابعیتی محکوم به اعدام  نیز که اکنون در زندان اوین محبوس است، از روز سه شنبه پنجم تیرماه در اعتراض به اینکه مشمول مبادله زندانیان بین ایران و سوئد نشده، دست به اعتصاب غذا زده است.

ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی درباره اعتصاب این زندانی سیاسی گفت: «احمدرضا به عنوان یک پزشک به خوبی می‌داند که وضعیت شکننده جسمانیش باعث می‌شود که اعتصاب غذا به صورت بالقوه برای او خطر جانی در پی داشته باشد، اما فکر می‌کند که هیچ گزینه دیگری ندارد.»

احمدرضا جلالی، اردیبهشت سال ۱۳۹۵ وقتی برای شرکت در یک کنفرانس علمی به ایران سفر کرده بود به دست مأموران وزارت اطلاعات بازداشت و سپس در دادگاه انقلاب با اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» به اعدام محکوم شد.