عربستان سعودی در نشست سازمان ملل برای استفاده صلح‌آمیز از فضا شرکت کرد

حضور ریاض در این نشست، تلاش‌های پادشاهی سعودی در توسعه صنعت فضایی را نشان می‌دهد

حضور نمایندگان عربستان سعودی در نشست سازمان ملل برای استفاده صلح‌آمیز از فضا ـ SPA

یک گروه نمایندگی از عربستان سعودی در شصت و هفتمین نشست کمیته سازمان ملل در مورد استفاده صلح‌آمیز از فضا شرکت کرد.

به گزارش عرب نیوز، این کمیته سالانه در وین تشکیل جلسه می‌دهد تا در مورد مسائل مربوط به فعالیت‌های فعلی و آینده در فضا بحث کند. نشست امسال از ۱۹ تا ۲۸ ژوئن با حضور بیش از ۸۰ مقام رسمی و متخصص علم فضانوردی، فرصت‌هایی را برای هدایت صنعت فضایی جهانی به سمت مسیرهای جدید مورد بررسی قرار داد.

حضور نمایندگان عربستان سعودی در این نشست، تعهد ریاض به ارتقای همکاری‌های بین‌المللی برای استفاده صلح‌آمیز و پایدار از فضا را تایید می‌کند. این مشارکت همچنین تلاش‌های پادشاهی سعودی در توسعه صنعت فضایی را نشان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 در حاشیه این کنفرانس، هیات سعودی میزبان نشستی با عنوان «پادشاهی عربستان سعودی به سمت فضا» بود. این نشست از سوی دکتر عبدالله بن خالد طوله، نماینده دائم ریاض در سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی در وین افتتاح شد.

او با اشاره به ضرورت حمایت از بخش فضایی، به نقش همکاری و هماهنگی بین‌المللی در تداوم رشد و پایداری فعالیت‌های فضایی در سراسر جهان اشاره کرد.

هیات سعودی همچنین در این نشست، پیشرفت‌های قابل توجهی را که در توسعه بخش فضایی در پادشاهی به دست آمده است، برای حاضران توضیح داد. از جمله دستاوردهای این کشور که مورد اشاره قرار گرفت، تلاش برای افزایش حفاظت از فضا با اجرای برنامه‌هایی مانند کنفرانس زباله‌های فضایی بود که در فوریه گذشته برگزار شد.

«کمیته سازمان ملل در مورد استفاده صلح‌آمیز از فضا» در سال ۱۹۵۹ از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد با هدف مدیریت اکتشاف و استفاده از فضا به نفع همه بشریت ایجاد شد.

این کمیته مسئولیت بررسی همکاری‌های بین‌المللی در استفاده‌های صلح آمیز از فضا، مطالعه فعالیت‌های مرتبط با فضا که می‌تواند از سوی سازمان ملل متحد انجام شود، تشویق برنامه‌های تحقیقات فضایی و مطالعه مشکلات قانونی ناشی از اکتشاف فضای ماوراء جو را به عهده گرفت.

در چند سال گذشته، کمیسیون فضایی عربستان سعودی قراردادهای همکاری متعددی با آژانس فضایی اروپا، کشورهای اروپایی همچون بریتانیا و فرانسه و مجارستان، و شرکت خصوصی «ایرباس» امضا کرده است. این نهاد در سال ۲۰۲۱ به «فدراسیون بین‌المللی فضانوردی» نیز پیوست که سازمانی جهانی و مستقر در پاریس است. این فدراسیون ۳۹۷ نهاد عضو از نزدیک به ۷۰ کشور دارد که انجمن‌های حرفه‌ای، سازمان‌های فضایی و پژوهشی، شرکت‌های درگیر در صنعت فضا، دانشگاه‌ها، و موزه‌های مربوط به فضانوردی از آن جمله‌اند.

«شهر ملک عبدالعزیز برای علم و فناوری»، که در ریاض مستقر است و جزو نهادهای دولت سعودی محسوب می‌شود، از سال ۱۹۹۰ عضو این فدراسیون بود و کمیسیون فضایی دومین عضو عربستان سعودی آن است.

بیشتر از جهان