اورشلیم پست: حمله پهپادی به تل‌آویو هشداری درباره تهدیدهای جمهوری اسلامی از چند جبهه است

در حمله پهپادی مشکوک بامداد جمعه به تل‌آویو یک نفر کشته و ۱۰ نفر زخمی شدند

حمله پهپادی مشکوک به تل‌آویو در نخستین ساعات بامداد جمعه حاکی از آن است که گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی جبهه جدیدی در جنگ پهپادی علیه اسرائیل ایجاد کرده‌اند.

به نوشته اورشلیم پست، حزب‌الله، حماس، و حوثی‌ها‌ــ گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در عراق و سوریه‌ــ و همچنین جمهوری اسلامی ایران در ۹ ماهی که از حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل و آغاز جنگ غزه می‌گذرد، اسرائیل را هدف حملات پهپادی قرار داده‌اند.

در حمله پهپادی مشکوک ساعت ۳ صبح جمعه به تل‌آویو یک نفر کشته و ۱۰ نفر زخمی شده‌اند و خساراتی وارد شده است. رسانه‌های حامی جمهوری اسلامی در مورد این حمله صحبت کرده‌اند و المیادین، رسانه وابسته به حزب‌الله لبنان، گزارش داده است که این حمله «انفجار پهپاد یمنی روی ساختمانی در تل‌آویو» بوده است. در این گزارش آمده است: «یک پهپاد بزرگ از سمت دریا در ارتفاع پایین وارد حریم هوایی فلسطین اشغالی شد و در شهر تل‌آویو منفجر شد، که خسارت قابل‌توجهی به ساختمان‌ها زد و شماری مجروح شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اورشلیم پست می‌نویسد این حمله تهدید قابل‌ملاحظه‌ای برای اسرائیل محسوب می‌شود و به نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه این حس را القا می‌کند که در جنگ به موفقیت جدیدی دست یافته‌اند. تل‌آویو هدفی اصلی و نمادین است. اگر با پهپاد به این شهر رسیده‌اند، نشان‌دهنده ضعف بازدارندگی و برتری هوایی اسرائیل در منطقه است.

اورشلیم پست با اشاره به فعال نشدن آژیرهای خطر هنگام حمله پهپادی، می‌افزاید اگر پهپاد از سمت دریا پرتاب شده باشد، نشان می‌دهد که حوثی‌ها به ظرفیت دوربرد جدید و پیش‌بینی‌نشده‌ای دست پیدا کرده‌اند. با این حال، حتی اگر حوثی‌ها مسئولیت این حمله را بر عهده بگیرند، لزوما به این معنا نیست که آن‌ها اقدام به حمله کرده‌اند؛ زیرا در گذشته نیز مسئولیت حملات جمهوری اسلامی یا کتائب حزب‌الله در عراق را بر عهده گرفته بودند.

اورشلیم پست در ادامه می‌نویسد این بدین معنا است که گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی همکاری نزدیکی با یکدیگر دارند، کاری که در یک دهه گذشته انجام داده‌اند و در فناوری پهپادی نیز با یکدیگر همکاری می‌کنند.

جنگ پهپادی جدید علیه اسرائیل از چند جبهه هدایت می‌شود و گروه‌های نیابتی تحت حمایت جمهوری اسلامی به انواع مشابهی از پهپادها در اندازه‌ها و بردهای متفاوت دسترسی دارند. رسانه‌‌های حامی جمهوری اسلامی واکنش اسرائیل به حمله اخیر را به‌دقت رصد می‌کنند و گزارش‌هایی از «وحشت شهرک‌نشینان» و «گیجی» اسرائیل منتشر کرده‌اند.

ارتش اسرائیل با اشاره به اینکه هیچ تغییر در دستورالعمل دفاعی داخلی داده نشده، اعلام کرده است بررسی‌ اولیه نشان می‌دهد که «سقوط هدفی هوایی باعث انفجار در تل‌آویو شد، و هیچ آژیر خطری فعال نشده بود».

اورشلیم پست در پایان می‌نویسد این حمله پهپادی مشکوک بار دیگر نشان می‌دهد که توان بازدارندگی اسرائیل در ۹ ماه گذشته کاهش یافته است. در حالی که اسرائیل در غزه به موفقیت تاکتیکی دست پیدا می‌کند، با خطر شکست راهبردی مواجه است. شبکه شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی در تلاش است از چند جبهه به اسرائیل حمله کند تا خسارت‌های حماس در غزه را جبران کند.