سرکوب معترضان در بنگلادش؛ دسترسی به اینترنت ناممکن و ارتش در خیابان‌ها مستقر شد

اتحادیه اروپا اعلام کرد که به‌شدت نگران خشونت حکومت علیه معترضان و افزایش تعداد کشته‌شدگان است

روز شنبه بیستم ژوئیه (۳۰ تیر)، درپی ادامه اعتراض‌های دانشجویان به سهمیه‌های شغلی در بنگلادش، ماموران ارتش در خیابان‌ها مستقر شدند و هم‌زمان دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی قطع شد.

به گزارش رویترز، ماموران حکومتی به‌ویژه در داکا،‌ پایتخت بنگلادش، حضور پرشماری دارند و مقررات منع رفت‌وآمد نیز وضع شده است. سرکوب معترضان در حالی ادامه دارد که در این هفته دست‌کم ۱۱۰ نفر کشته و تعداد بسیاری نیز براثر خشونت ماموران حکومتی مجروح شده‌اند.

با اینکه از روز پنج‌شنبه دسترسی به اینترنت و همچنین پیام‌‌رسان‌ها در این کشور به حالت تعلیق درآمده است، معترضان همچنان به هماهنگی برای ادامه اعتراض‌ها ادامه می‌دهند و مقررات ممنوعیت تجمعات عمومی را نادیده می‌گیرند.

تماس‌های تلفنی خارج از کشور عمدتا برقرار نیست، در حالی که وبسایت‌های سازمان‌های رسانه‌ای مستقر در بنگلادش به‌روزرسانی نشدند و رسانه‌های اجتماعی آنها غیرفعال‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس گزارش‌ بیمارستان‌های سراسر بنگلادش، علاوه بر تعداد زیاد کشته‌‌شدگان، هزاران نفر نیز مجروح شده‌اند. بیمارستان کالج پزشکی داکا اعلام کرد که بین ساعت پنج تا هفت بعدازظهر جمعه ۲۷ جسد و ده‌ها زخمی دریافت کرده است.

پنج روز است که پلیس بنگلادش برای مقابله با اعتراض‌های دانشجویان از گاز اشک‌آور و نارنجک‌های صوتی استفاده می‌کند؛ اقدامی که بی‌فایده بوده است و نتوانسته خشم معترضان را کاهش دهد.

شبکه‌های تلویزیونی گزارش دادنده‌اند که از ظهر روز شنبه مقررات منع رفت‌وآمد دو ساعت کاهش یافته‌ است تا مردم بتوانند به اموراتشان برسند. این گزارش‌ها افزودند که ممنوعیت حضور در خیابان‌ها تا ۱۰ صبح یکشنبه ادامه خواهد داشت تا دولت درمورد اقدام بعدی تصمیم‌گیری کند.

تظاهرات جاری در بنگلادش بزرگ‌ترین اعتراض‌ از زمان انتخاب مجدد شیخ حسینه در مقام نخست‌وزیر برای چهارمین دوره متوالی است.

نزدیک به یک پنجم جمعیت ۱۷۰ میلیونی بنگلادش را جوانان بیکار تشکیل می‌دهند و در حالی که فرصت‌های شغلی در بخش خصوصی بنگلادش افزایش یافته، بسیاری همچنان مشاغل دولتی را پایدار و پرسود می‌دانند و خواهان استخدام در این بخش‌اند. برای نزدیک به ۴۰۰ هزار فارغ‌التحصیل در سال حدود سه هزار پست دولتی در دسترس است.

پنجاه و شش درصد مشاغل دولتی در بنگلادش براساس سهمیه‌های مختلف به متقاضیان واگذار می‌شود. زنان ۱۰ درصد سهمیه دارند، ۱۰ درصد مشاغل سهم ساکنان مناطق توسعه‌نیافته است، پنج درصد به جوامع بومی اختصاص دارد و یک درصد نیز برای افراد دارای معلولیت در نظر گرفته شده است. در این میان، آنچه تظاهرات‌کنندگان بیش از همه به آن اعتراض دارند تخصیص سهمیه ۳۰ درصدی برای استخدام اعضای خانواده مجروحان جنگ استقلال ۱۹۷۱ در بخش دولتی است.

معترضان استدلال می‌کنند که سهمیه‌ها تبعیض‌آمیزند و باید مبتنی بر شایستگی باشند. برخی نیز می‌گویند سیستم فعلی به نفع گروه‌های حامی نخست‌وزیر است. شیخ حسینه روز سه‌شنبه در پاسخ به معترضان گفت که، بدون توجه به ایدئولوژی سیاسی فعلی، مجروحان جنگ به‌دلیل فداکاری‌شان باید بالاترین احترام را داشته باشند. نخست‌وزیر بنگلادش از مخالفان این سهمیه‌ها انتقاد کرد و آن‌ها را مانند افرادی دانست که در طول جنگ ۱۹۷۱ با ارتش پاکستان همکاری می‌کردند.

دولت حسینه در سال ۲۰۱۸ سیستم سهمیه‌بندی را لغو کرده بود، اما دادگاه این کشور ماه گذشته آن را بازگرداند. پس از درخواست تجدیدنظر درباره این تصمیم، دیوان عالی بنگلادش آن را یک ماه معلق کرد تا جلسه رسیدگی در هفتم اوت برگزار شود.

خشونت‌هایی که در جریان اعتراض‌ به این سهمیه‌بندی‌ها از سوی حکومت اعمال شده انتقاد گروه‌های حقوق بشری را به همراه داشته است. نهادهای مدافع حقوق بشر از تعلیق اینترنت و اقدامات نیروهای امنیتی انتقاد کرده‌اند و اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده است که به‌شدت نگران افزایش خشونت‌های دولتی و بالا رفتن تعداد کشته‌شدگان است.

کشور هند، همسایه بنگلادش، هم اعلام کرده است که از زمان آغاز خشونت‌ها حدود یک هزار دانشجوی هندی به کشورشان بازگشته‌اند.

برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که بسیاری از رهبران احزاب مخالف، فعالان و دانشجویان معترض در جریان این اعتراض‌ها بازداشت شده‌اند. در همین حال، شبکه‌های تلویزیونی بنگلادش به نقل از پلیس، گزارش دادند که معترضان روز جمعه با یورش به یک زندان در منطقه مرکزی داکا بیش از ۸۵۰ زندانی را آزاد کرده‌اند و آن مرکز را به آتش کشیده‌اند. روز شنبه نیز در برخی مناطق بنگلادش آتش‌سوزی‌های پراکنده گزارش شده است.

وزارت امورخارجه بنگلادش اعلام کرد که شیخ حسینه به‌دلیل اعتراضات از سفرهای دیپلماتیک به اسپانیا و برزیل منصرف شده است.

بیشتر از جهان