نتانیاهو عازم واشنگتن شد؛ دستور‌ ارتش اسرائیل برای تخلیه مناطقی از نوار غزه

نخست‌وزیر اسرائیل پیش از سفر به ایالات متحده تاکید کرد که هر کسی جایگزین بایدن شود، تل‌آویو متحد کلیدی آمریکا باقی خواهد ماند

 بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که برای دیداری از پیش برنامه‌ریزی‌شده و سخنرانی در کنگره آمریکا، روز دوشنبه ۲۲ ژوئیه (اول مرداد) عازم واشنگتن شد، پیش از سفرش در گفتگو با رسانه‌ها تاکید کرد که اسرائیل قوی‌ترین متحد ایالات متحده در خاورمیانه خواهد بود و تفاوتی ندارد که چه کسی در ماه نوامبر به عنوان رئیس جمهور بعدی انتخاب شود.

به گزارش رویترز، سفر نتانیاهو به آمریکا به عنوان مهم‌ترین متحد بین‌المللی اسرائیل، تحت تاثیر تصمیم جو بایدن برای انصراف از رقابت انتخاباتی ماه نوامبر برای تعیین رئیس‌جمهور بعدی آمریکا قرار گرفت.

نتانیاهو گفت که از جو بایدن به خاطر تمام کارهایی که برای اسرائیل انجام داده قدردانی می‌کند و با او در مورد موضوعاتی مانند آزادی گروگان‌های اسرائیلی، نبرد با گروه حماس و مقابله با جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه گفتگو خواهد کرد.

در صورت بهبودی جو بایدن که گفته می‌شود به کووید-۱۹مبتلا شده، دیدار نتانیاهو با رئیس‌جمهوری ۸۱ ساله ایالات متحده برای روز سه‌شنبه برنامه‌ریزی شده است. نخست‌وزیر اسرائیل قرار است روز چهارشنبه در کنگره آمریکا سخنرانی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او پیش از پرواز به خبرنگاران گفت: «من به دوستانم در هر دو حزب کنگره خواهم گفت که اسرائیل متحد ضروری و قوی آمریکا در خاورمیانه باقی می‌ماند و در این زمان جنگ و بلاتکلیفی، مهم است دشمنان اسرائیل بدانند واشنگتن و تل‌آویو امروز، فردا و همیشه در کنار هم قرار دارند».

انتظار می‌رود سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا بر هماهنگی واکنش اسرائیل و ایالات متحده در برابر وضعیت ناآرام خاورمیانه متمرکز باشد. این سخنرانی در حالی انجام خواهد گرفت که خطر فزاینده گسترش جنگ غزه به یک درگیری منطقه‌ای تمام‌عیار وجود دارد.

در هفته‌های گذشته فشار ایالات متحده بر اسرائیل برای از سرگیری مذاکرات آتش‌بس با حماس افزایش یافته است. همچنین تهدید ایالات متحده به توقف ارسال تسلیحات در صورت بی‌توجهی به امنیت غیرنظامیان فلسطینی، بر این تصور افزوده که روابط با واشنگتن در دوران نتانیاهو ضعیف شده است. نخست‌وزیر اسرائیل همچنین با اعتراضات داخلی برای برقراری آتش‌بس در غزه و نجات جان گروگان‌ها روبرو شده است.

خبری مبنی بر دیدار احتمالی نتانیاهو با دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری آمریکا مطرح نشده است. نامزد جمهوری‌خواهان و نتانیاهو در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ روابط نزدیکی برقرار کردند، اما ترامپ در ماه‌های گذشته انتقادهایی را از نتانیاهو مطرح کرده و گفته است که جنگ غزه باید به سرعت پایان یابد.

اگرچه پیش‌بینی می‌شود که استقبال گرمی از نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا انجام شود، اعتراض‌هایی که در دانشگاه‌های ایالات متحده علیه جنگ اسرائیل در غزه به راه افتاده نشان می‌دهد که ممکن است اعتراض‌هایی علیه سفر او به واشنگتن انجام گیرد.

گفته می‌شود که فعالان مخالف جنگ اسرائیل در غزه و حمایت واشنگتن از تل‌آویو، در نظر دارند روز چهارشنبه مقابل ساختمان کنگره آمریکا تظاهرات کنند. پلیس پیش‌بینی کرده است که «تعداد زیادی از تظاهرکنندگان» در آن تجمع حاضر شوند و گفته که در حال انجام تمهیدات امنیتی لازم است.

نتانیاهو را در سفر به آمریکا نوآ ارگامانی، گروگانی که ماه گذشته نجات یافت، همراهی خواهد کرد. حضور او از سوی سایر خانواده‌های گروگان‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است که می‌گویند نتانیاهو به اندازه کافی برای آزادی عزیزانشان تلاش نکرده است.

همزمان با نتانیاهو به آمریکا، ارتش اسرائیل دستور تخلیه برای مناطق بیشتری از نوار غزه را صادر کرد و از انجام حمله به مناطقی خبر داد که مدعی شده محل استقرار شبه‌نظامیان حماس است.

روز دوشنبه پزشکان حاضر در غزه اعلام کردند که گلوله‌های تانک و حملات هوایی اسرائیل دست‌کم جان ۱۶ فلسطینی را در نزدیکی خان یونس گرفته است. رسانه‌های حماس تعداد کشته‌شدگان را ۲۶ نفر اعلام کردند. وزارت بهداشت غزه تحت کنترل حماس گفت که کشته‌شدگان شامل شش کودک و چهار زن هستند و ده‌ها تن دیگر بر اثر حملات جدید اسرائیل زخمی شده‌اند.

دستور تخلیه جدید از سوی ارتش اسرائیل در شرایطی صادر شده که فلسطینی‌ها، سازمان ملل و آژانس‌های امدادرسانی بین‌المللی می‌گویند هیچ نقطه امنی در غزه باقی نمانده است.

بر اساس آمار اسرائیل ستیزه‌جویان حماس در هفتم اکتبر سال گذشته میلادی یک هزار و ۲۰۰ نفر را کشتند و بیش از ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند. اسرائیل متعهد شده است که حماس را ریشه‌کن کند و می‌گوید که به جنگ غزه تا رسیدن به این هدف ادامه خواهد داد. مقامات بهداشتی غزه می‌گویند که از آن زمان تاکنون دست‌کم ۳۸ هزار فلسطینی در حمله تلافی‌جویانه اسرائیل کشته شده‌اند.

 تلاش‌های رسیدن به توافق آتش‌بس به رهبری کشورهای قطر و مصر و با حمایت ایالات متحده تاکنون به دلیل اختلاف‌نظر میان اسرائيل و حماس شکست خورده است.

بیشتر از جهان