فرانسه برای تامین امنیت المپیک پاریس از سربازان مسلح، جت‌های جنگنده و هوش مصنوعی استفاده می‌کند

نیرویی متشکل از ۴۵ هزار پلیس که با ۱۰ هزار سرباز پشتیبانی می‌شوند بزرگ‌ترین اردوگاه نظامی در پاریس پس از جنگ جهانی دوم را برپا کرده‌اند

سربازی در نزدیکی برج ایفل در آستانه آغاز بازی‌های المپیک پاریس‌ــ REUTERS

سال گذشته، رئیس کمیته المپیک پاریس اعلام کرد که پایتخت فرانسه هنگام افتتاح بازی‌ها «امن‌ترین مکان جهان» خواهد بود. اکنون، با پلیس‌هایی که در خیابان‌های پاریس گشت می‌زنند، جت‌های جنگنده و سربازان آماده رزم، و موانع امنیتی فلزی که مانند پرده آهنین در دو طرف رود سن نصب شده‌اند، این پیش‌بینی چندان دور از ذهن نیست.

به گزارش اسوشیتدپرس، عملیات گسترده پلیسی و نظامی تا حد زیادی به این دلیل است که بازی‌های المپیک که از ۲۶ ژوییه تا ۱۱ اوت برگزار می‌شود، با چالش‌های امنیتی بی‌سابقه‌ای مواجه است. پاریس بارها شاهد حملات مرگبار گروه‌های افراطی بوده و در پی جنگ اوکراین و جنگ غزه، تنش‌های بین‌المللی افزایش یافته است. برگزارکنندگان المپیک امسال همچنین نگران حملات سایبری‌اند.

از سوی دیگر، فعالان حقوق بشر و منتقدان از کاربرد فناوری نظارتی مجهز به هوش مصنوعی و وسعت اقدام‌های امنیتی المپیک ابراز نگرانی کرده‌اند.

پاریس باید امنیت ۱۰ هزار و ۵۰۰ ورزشکار و میلیون‌ها تماشاچی را حفظ کند. نیرویی متشکل از ۴۵ هزار پلیس که با ۱۰ هزار سرباز پشتیبانی می‌شوند بزرگ‌ترین اردوگاه نظامی در پاریس پس از جنگ جهانی دوم را برپا کرده‌اند، که سربازان بتوانند ظرف ۳۰ دقیقه به مکان‌های برگزاری بازی‌های المپیک در شهر برسند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گشت‌های نظامی مسلح نیز از زمان حملات انتحاری القاعده و داعش در پاریس برقرار است.

جنگنده‌های رافال، پروازهای نظارتی آواکس برای رصد حریم هوایی، پهپادهای نظارتی ریپر، هلیکوپترهای حامل تک‌تیرانداز، و تجهیزاتی برای از کار انداختن پهپادها آسمان پاریس را تحت کنترل خواهند داشت. در مدت مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک منطقه پرواز ممنوع تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری پایتخت فرانسه برقرار خواهد بود. دوربین‌های مجهز به نرم‌افزار هوش مصنوعی خطرهای امنیتی احتمالی مانند بسته‌های رهاشده یا افزایش تراکم جمعیت را شناسایی خواهند کرد.

فرانسه همچنین از بیش از ۴۰ کشور کمک دریافت کرده است که در مجموع دست‌کم ۱۹۰۰ نیروی کمکی پلیس اعزام کرده‌اند.

نگرانی اصلی حملات افراد تک‌رو است که به‌تنهایی اقدام به حمله می‌کنند. فرانسه در ۱۳ ماه گذشته شاهد حملات با چاقو بوده است که مهاجمان به گردشگران در پاریس و کودکان در پارکی در شهر آلپاین حمله کرده بودند.

در نتیجه، صدها هزار بررسی پیشینه در مورد دارندگان بلیت بازی‌های المپیک، کارکنان، و سایر افراد دخیل در بازی‌ها، و متقاضیان دریافت مجوز ورود به منطقه امنیتی تحت کنترل در امتداد رود سن صورت گرفته است و از حضور بیش از ۳۹۰۰ نفر ممانعت شده است. به گفته ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه، برخی از آن‌ها به‌دلیل مشکوک بودن به افراط‌گرایی اسلامی، افراط‌گرایی سیاسی چپ یا راست، سوابق کیفری قابل‌ملاحظه و سایر نگرانی‌های امنیتی اجازه حضور پیدا نکرده‌اند.

منتقدان بیمناک‌اند که این وضعیت مداخله امنیتی پس از بازی‌های المپیک نیز باقی بماند. فعالان حقوق دیجیتال نگران‌اند که دوربین‌های نظارتی المپیک و سامانه‌های هوش مصنوعی به حریم خصوصی و سایر آزادی‌ها آسیب بزنند و بر افرادی که خانه ثابت ندارند و مدت زیادی را در فضاهای عمومی سپری می‌کنند متمرکز شوند.

گروهی موسوم به «ویرانی ۲۰۲۴» (Saccage 2024) ماه‌ها است که کارزاری علیه بازی‌های المپیک پاریس به راه انداخته است و دامنه امنیتی المپیک را «زرادخانه سرکوبگر» توصیف می‌کند.

این گروه در بیانیه‌ای به اسوشیتدپرس گفت: «این یک استثنای فرانسوی نیست، بلکه برعکس رخدادی سازمان‌یافته در کشورهای میزبان است. آیا منطقی است که یک ماه جشن و سرور برای مرفه‌ترین گردشگران فراهم کنیم به بهای اینکه یک میراث امنیتی‌سازی بلندمدت برای تمام ساکنان شهر و کشور به جا بگذاریم؟»

بیشتر از ورزش