آیا استخر شنای المپیک بیش از حد کم‌عمق است؟

مسابقات شنا با ستاره‌های چون کیتی لدکی، آریان تیتموس، کالِب درسل و آدام پیتی قرار است یکی از برجسته‌ترین بخش‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس باشند

مسابقات شنا المپیک ۲۰۲۴ پاریس - Reuters

[مجموعه ورزشی] لا دفانس آرنا در پاریس برای میزبانی مسابقات شنای المپیک ۲۰۲۴ پاریس تغییر شکلی فوق‌العاده را پشت سر گذاشت.

سازمان‌دهندگان تنها ۳۶ روز فرصت داشتند از این محل که به طور معمول یک استادیوم راگبی و خانه تیم «ریسینگ ۹۲» و همچنین یک سالن کنسرت است، استخر بسازند و لا دفانس آرنا را به محل برگزاری مسابقات شنای المپیک تبدیل کنند و هر شب میزبان ۱۵هزار نفر باشند.

دلیلش این است که مرکز بازی‌های آبی المپیک (Olympic Aquatics Centre) تازه‌ساخته‌شده نتوانست ظرفیت لازم را برای برگزاری مسابقات شنا براورده کند، بنابراین تنها میزبان مسابقات شیرجه خواهد بود.

با این حال، نتایج شگفت‌انگیز است‌ــ لا دفانس آرنا با سقف بسته‌ [سربسته] و سکوهای بلندش در سه طرف استخر، قرار است در هفته‌های آینده با ایجاد جوی پرشور، میزبان بهترین شناگران جهان برای رقابت سر مدال طلای المپیک باشد.

مسابقات شنا با ستاره‌های چون کیتی لدکی، آریان تیتموس، کالِب درسل و آدام پیتی که همگی می‌توانند رکوردهای جهانی در این بزرگ‌ترین عرصه ورزشی را بشکنند، قرار است یکی از برجسته‌ترین بخش‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، یک سوال باقی می‌ماند: آیا یک استخر موقتی در مکانی که برای شنا نیست می‌تواند یک استخر سریع باشد؟

خب؛ استخر سریع به چه معنا است؟

 یک استخر سریع به بیان ساده، شرایط بهینه را برای شناگران فراهم می‌کند تا بهترین عملکردشان را ارائه دهند.

اما این نگرانی‌ وجود دارد که استخر لا دفانس آرنا به اندازه کافی عمیق نباشد که چنین شرایطی را فراهم کند. عمق استخر ۲.۱۵ متر است که به‌طور قابل‌توجهی کمتر از عمق سه متری است که فینا، نهاد ناظر بر ورزش شنا، توصیه می‌کند. 

چرا این مهم است؟

خب، گفته می‌شود عمق یکی از مهم‌ترین عوامل در ایجاد یک استخر «سریع» است. زیرا هرچه استخر عمیق‌تر باشد، زمانی که امواج به کف برخورد می‌کنند و برمی‌گردند، تلاطم کمتری در آب وجود دارد.

با این حال استخر بیش از حد عمیق هم اثر روانی منفی دارد، زیرا دیدن کف استخر به شناگران کمک می‌کند تا پیشرفتشان را از روی کاشی‌های رنگی پیگیری و سرعت را احساس کنند. بنابراین عمق سه متر به‌عنوان عمق بهینه برای یک استخر سریع شناخته شده است، اما شرکت ایتالیایی میرتا که استخرهای شش المپیک اخیر را ساخته‌، در پاریس از استخری کم‌عمق‌تر از حد معمول رونمایی کرده‌ و همچنین استخری که [عمق آن] کمتر از الزامات ۲.۵ متری برای مسابقات بزرگ بین‌المللی شنا است.

آیا این می‌تواند تفاوت ایجاد کند؟

خب، در مسابقات سرعتی ۵۰ متر و ۱۰۰ متر، تفاوت بین [برنده مدال] طلا و نقره می‌تواند به دهم‌ ثانیه‌ها برسد. عوامل دیگری نیز در ایجاد یک استخر سریع تاثیرگذارند‌ــ مانند ارتفاع حاشیه و لبه‌‌های استخر که می‌توانند پاشیدن امواج را کاهش دهند و دمای آب‌ــ اگر خیلی سرد باشد، شناگران به‌درستی گرم نمی‌شوند، و اگر خیلی گرم باشد، شناگران بیش از حد گرم می‌شوند و در استخر عرق می‌کنند.

نخستین فینال‌ها در المپیک ۲۰۲۴ پاریس نشان خواهند داد که آیا این نگرانی‌ها بیش از حد بوده‌اند یا نه.

© The Independent

بیشتر از ورزش