زانوی پلیس بر گردن نوجوان افغان؛ «عدالت می‌خواهیم»

برادر سید مهدی موسوی می‌گوید برادرش «عقب‌ماندگی ذهنی» و مشکل شنوایی دارد و به همین دلیل، در برقراری ارتباط کلامی با مشکل مواجه است

این روزهای ویدیوی رفتار خشن یک مامور نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که زانویش را روی گردن یک نوجوان افغان گذاشته، در شبکه‌های اجتماعی فراگیر و با موجی از انتقادها مواجه شده است و بسیاری از کاربران این اقدام را محکوم کرده‌اند.  

در این ویدیو سیدمهدی موسوی، نوجوان ۱۶ ساله اهل افغانستان، برای رهایی از دست این مامور فریاد و ناله سر می‌دهد اما مامورها او را به زور در خودرو می‌نشانند تا به کلانتری ببرند.

گفته می‌شود محل وقوع این رویداد روستای آبسرد شهرستان دماوند در استان است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویدیویی هم از مصاحبه برادر و مادر سید مهدی موسوی منتشر شده که در آن سیدمهدی روی فرش دراز کشیده و برادرش می‌گوید که مهدی «عقب‌ماندگی ذهنی» و مشکل شنوایی دارد و به همین دلیل در برقراری ارتباط کلامی با مشکل مواجه است اما مامورها به این مشکلات توجهی نکرده‌اند. او می‌گوید: «مامورها از او (سیدمهدی) می‌خواهند سوار خودرو شود، اما چون گوش‌هایش سنگین است، متوجه نشده است. برای همین سیدمهدی را می‌اندازند زمین و آن بلا را به سرش می‌آورند. الان یکی از سمعک‌هایش هم له شده، در حالی که سمعک خیلی گران است.» 

برادر سیدمهدی اضافه می‌کند که برادرش پس از ضرب‌وشتم نیروهای انتظامی، در حالت شوک به سر می‌برد: «جلو چشم مادرم با او خیلی خشن برخورد کردند. بعد از آن سیدمهدی در شوک است و در حال خودش نیست. من او را به دکتر بردم، سرم زدند و کمی دارو دادند تا حالش بهتر شود اما هنوز تب دارد.» 

مادر این نوجوان هم ضمن دادخواهی از جمهوری اسلامی، با گریه می‌گوید: «پسرم را که برای کار به میدان رفته بود، بسیار بی‌‎رحمانه کتک زدند. هرچه اصرار کردم که نکنید، فایده نداشت و خود مرا هم آنجا کتک زدند. خیلی بی‌رحمانه این کارها را کردند. از دولت ایران خواهشمندم به حق ما رسیدگی کنند.» 

مادر این نوجوان افزود که خودش هم بیمار است و مشکل اعصاب دارد و پس از دیدن کتک خوردن پسرش پریشان شده است و حال خوشی ندارد.

با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون در مورد برخورد خشن نیروی انتظامی با این نوجوان اظهارنظری نکرده‌اند. 

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی با زدن هشتگ «پایت را از گلویم بردار»، آنچه را برای سیدمهدی رخ داد، به بازداشت خشونت‌آمیز جورج فلوید، سیاهپوست آمریکایی در سال ۲۰۲۰، تشبیه کرده‌اند که مرگ او، جرقه اعتراض‌های گسترده در آمریکا را روشن کرد. 

نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «رفتار و عملکرد پلیس جمهوری اسلامی ایران با پناهجویان و مهاجران افغان در کل و حتی با آن‌هایی که اجازه اقامت قانونی دارند، بر خلاف اصول و معیارهای بین‌المللی پذیرفته‌شده و‌ قوانین است. این عمل غیرانسانی و غیر اسلامی مامور پلیس ایران شدیدا قابل نکوهش و نیازمند پیگیری است. از ملت و دولت دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران بابت پناه دادن به میلیون‌ها مهاجر افغان سپاسگزاری می‌کنم و تقاضا دارم برای رسیدگی به چنین حوادثی و به منظور جلوگیری از تکرار آن‌ها اقدام‌های لازم را انجام دهند.» 

فرحناز فروتن، خبرنگار اهل افغانستان مقیم آمریکا، هم در حسابش در ایکس نوشت: «تصویر پای پلیس بر گلوی آن نوجوان از بس خشن بود، شرکت متا هرجا دید حذفش کرد و نوشت: هشدار؛ تصاویر خشن! بله همه ایرانی‌ها نژادپرست نیستند، اما این روزها نژادپرست‌ها را بیشتر از بقیه می‌بینیم. مگر می‌شود طرفدار زن، زندگی، آزادی بود اما در این موارد سکوت کرد؟» 

مهدی علیزاده، کاربری دیگر در شبکه ایکس، هم نوشت: «مهاجر افغان زیر پای پلیس ایران فریاد می‌زند: پایت را از گلویم بردار.» 

در هفته‌های اخیر فشار جمهوری اسلامی ایران بر مهاجران بدون مدرک اهل افغانستان در این کشور افزایش یافته است و ماموران نیروی انتظامی در خیابان‌ها و مناطق اسکان مهاجران افغان گشت‌زنی می‌کنند تا این مهاجران را اخراج کنند. 

به‌تازگی احمد رضا رادان، فرمانده فراجا، اعلام کرده است که تمام «اتباع غیرمجاز»، باید تا پایان سال ۲۰۲۴ ایران را ترک کنند. او گفت: «درباره اتباع غیرمجاز با توجه به اینکه سیاست و برنامه ما بازگرداندن تمام اتباع غیرمجاز به کشورشان است، این عزیزان باید تا پایان سال ایران را ترک کنند و به کشورشان بازگردند.» 

در ادبیات مقام‌های جمهوری اسلامی، منظور از «اتباع غیرمجاز» مهاجران افغان فاقد مدرک قانونی است.

جمعیت بزرگی از مهاجران افغان در ایران زندگی می‌کنند. با سقوط حکومت پیشین افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، شمار زیادی از کارمندان دولتی و نظامیان سابق هم به ایران مهاجرت کردند. 

با آنکه جمهوری اسلامی ایران کنوانسیون حقوق پناهندگان را امضا کرده و ملزم به رعایت آن است، از برخورد «شدید» نیروهای انتظامی و مرزی ایران با مهاجران افغان گزارش‌های متعددی وجود دارد. 

بیشتر از جهان