کارشناسان نظامی ایالات متحده: ایران ممکن است به‌زودی بمب اتمی بسازد

«جمهوری اسلامی ایران احتمالا ضعف دولت بایدن را بهترین فرصت برای قدرت‌نمایی هسته‌ای در نظر می‌گیرد»

نمایی از چند سانتریفیوژ و تکنیسین‌ها‌ــ دنیای اقتصاد

فاکس‌نیوز دیجیتال روز یکشنبه هجدهم اوت (۲۸ مرداد) در گزارشی با استناد به گفته‌های کارشناسان نظامی نوشت که احتمال داده می‌شود جمهوری اسلامی ایران امسال خود را به‌عنوان یک قدرت هسته‌ای معرفی کند.

در گزارش این رسانه به نقل از جیمز کارافانو، معاون مطالعات سیاست خارجی و دفاعی بنیاد هریتیج، آمده است: «فکر می‌کنم گزینه هسته‌ای شدن جمهوری اسلامی را باید جدی در نظر گرفت. مقام‌های جمهوری اسلامی می‌دانند الان بهترین فرصت برای چنین اقدامی است؛ زیرا جو بایدن کاری انجام نخواهد داد.»

او افزود: «در حال حاضر، از یک‌سو اسرائیلی‌ها در جنگ غزه گرفتار شده‌اند و این یک فرصت مناسب برای ایران است و از سوی دیگر جمهوری اسلامی می‌داند که تا قبل از روی کار آمدن احتمالی ترامپ، فرصت دارد اعلام کند که یک قدرت هسته‌ای است. تهران می‌داند که بایدن قرار نیست به ایران حمله کند و این فرصت را غنیمت می‌داند.»

دولت بایدن در طول سال گذشته بارها هشدار داده که جمهوری اسلامی ایران در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای قرار دارد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، ماه ژوییه در مجمع امنیتی آسپن گفت که تهران تا دستیابی به «ظرفیت اولیه تولید مواد شکافت‌پذیر برای یک سلاح هسته‌ای احتمالا یک یا دو هفته دیگر فاصله دارد».

کارافانو استدلال کرد که علاوه بر هشدارهای پیشین، اکنون شرایط بلاتکلیف آمریکا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری یک فرصت کلیدی به ایران داده است. او افزود: «مهم نیست که آن‌ها واقعا بتوانند سلاح هسته‌ای داشته باشند یا نه. آن‌ها ممکن است چنین ادعایی را مطرح کنند تا واکنش‌های جهانی را دریابند.»

چارلز مور، ژنرال بازنشسته نیروی هوایی ایالات متحده، هم با ارزیابی کارافانو موافق است. او در عین حال به قدرت محدود اعلام قابلیت‌های هسته‌ای اشاره کرد و افزود: «اینکه کشوری خود را یک قدرت هسته‌ای اعلام کند، با اینکه واقعا بتواند به طور موثر در این زمینه فعالیت کند و توان استقرار و به کارگیری سلاح هسته‌ای را داشته باشد، دو چیز کاملا متفاوت است.»

مایک ترنر، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، نیز با انتقاد از دولت بایدن گفت که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند تا پایان سال هسته‌ای شدن خود را اعلام کند. او روز یکشنبه به سی‌بی‌اس نیوز گفت: «با توجه به گزارش‌ها و اخبار، آنچه شاهدیم این است که ایران در دولت بایدن پیشرفت هسته‌ای داشته است و تا پایان سال می‌تواند هسته‌ای شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، نشریه آمریکایی نشنال ریویو هم روز هفدهم اوت در یادداشتی به قلم اندرو مک‌کارتی، سیاستمدار جمهوری‌خواه، نوشت که جمهوری اسلامی ایران در آستانه تولید تسلیحات هسته‌ای قرار دارد و آمریکا باید در این زمینه چاره‌اندیشی کند.

در این یادداشت، اشاره شده است که «در دولت‌ اوباما‌‌ــ‌بایدن در سال ۲۰۰۷ یک دستور کار سیاسی وجود داشت و آن هم این بود که برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای اقدام نظامی انجام نگیرد. پس از نزدیک به ۴۰ سال حملات تروریستی و فریادهای مرگ بر آمریکا، سیاستمداران ایالات متحده این نتیجه نادرست را گرفته بودند که از طریق تعامل با میانه‌روها در تهران، می‌توان آن‌ها را کنترل کرد.»

اندو مک‌کارتی در ادامه نوشت: «هرکس که ذره‌ای عقل سلیم داشت، پس از آنکه افشا شد تهران یک تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در عمق یک رشته کوه در نزدیک قم ساخته است، ذره‌ای تعجب نکرد. دولت اوباما اصرار داشت که خامنه‌ای فتوایی صادر کرده و گفته دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای ناقض قوانین اسلام (حرام) است؛ داستان پوچی که جان کری، وزیر خارجه وقت، و برخی دیگر از سیاستمداران ایالات متحده هم به آن پرداختند تا آنکه شواهد به‌قدری عیان شد که کسی نتوانست آن را نادیده بگیرد.»

این سیاستمدار و تحلیلگر در ادامه تاکید کرد: «ماه گذشته درباره نگرانی‌های امنیت ملی مطلبی نوشتم و اشاره کردم که دولت بایدن‌ــ‌هریس در ارائه گزارش‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای تهران شکست خورده است اما هیچ‌کس برای این غفلت توضیحی ارائه نکرد. این نگرانی‌ها به‌ویژه با توجه به محکومیت اخیر جمهوری اسلامی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دلیل تشدید فعالیت‌های غنی سازی و طفره رفتن از حضور بازرسان، مهم است. افزون بر این، گزارش‌ها حاکی از غنی‌سازی اورانیوم در ایران با خلوص ۶۰ درصد است که رسیدن به درجه تسلیحاتی پس از آن دشوار نیست.»

او به موارد دیگری نیز اشاره کرد؛ از جمله میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران که ممکن است برای دو بمب هسته‌ای کافی باشد؛ آن هم در حالی که دولت بایدن به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و متحدان اروپایی فشار می‌آورد که در راستای محکوم کردن تهران گامی برندارند.

مک‌کارتی با تاکید بر اینکه دولت بایدن، چهار ماه قبل از انتخابات، از پاسخ به کنگره درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی فرار می‌کند، نوشت: «اگر از پیشرفت هسته‌ای ایران ارزیابی دقیقی ارائه می‌شد، دولت بایدن باید در این زمینه کاری جدی انجام می‌داد، اما دولت قصد ندارد کار معناداری انجام دهد.»

او اشاره کرد: «گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه ایران فعالیت‌های تحقیقاتی انجام داده که اگر بخواهد به سلاح هسته‌ای دست یابد، نسبت به گذشته در موقعیت بهتری قرار گرفته است. با این حال دولت آمریکا به طور محدود بر اظهارات مقام‌های ایرانی و اخبار قدیمی در مورد توانایی‌های غنی‌سازی رژیم ایران تمرکز کرده است و از هرگونه بحث عمومی در مورد فعالیت‌های تسلیحات هسته‌ای تهران اجتناب می‌کند.»

در بخش دیگری از یادداشت نشنال ریویو آمده است: «ایران می‌تواند خیلی سریع یک دستگاه هسته‌ای قابل آزمایش تولید کند. توانایی‌های لازم برای ساخت بمب دشوار است اما اگر ایران قبلا همه یا بیشتر آن‌ها را به دست آورده باشد، اکنون آنقدر به تولید سوخت با درجه تسلیحاتی نزدیک شده است که بتواند قبل از اینکه دولت آمریکا واقعیت را بپذیرد، به اهدافش برسد.»

او در پایان این سوال را مطرح کرد که با توجه به اینکه دولت بایدن چشمش را به روی دسیسه‌های تهران بسته است و کنگره اقدام عملی انجام نمی‌دهد، چقدر می‌توان به توان بازدارندگی آمریکا در برابر تبدیل تهران به یک قدرت هسته‌ای امیدوار بود؟