عراقچی: شرط بازسازی رابطه با اروپا «کنار گذاشتن رویکرد خصمانه» است

وزیر جدید امور خارجه بار دیگر بر «مدیریت تخاصم» با ایالات‌متحده آمریکا تاکید کرد

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه در حال دفاع از برنامه‌هایش در مجلس شورای اسلامی-رسانه‌های اجتماعی

سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه دولت چهاردهم، در نخستین مصاحبه رسمی‌اش پس از گرفتن رای اعتماد از مجلس، آب پاکی را روی دست کسانی ریخت که انتظار بهبود رابطه دولت پزشکیان با غرب و رفع تحریم‌ها را داشتند.

عراقچی که پیش‌تر از عبارت «مدیریت تخاصم» در رابطه با آمریکا صحبت کرده بود، در گفت‌وگو با خبرگزاری ژاپنی کیودو بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد و گفت که «مدیریت تنش‌ها با آمریکا» در دستور کار دولت جدید است.

وزیر امور خارجه درباره روابط جمهوری اسلامی با کشورهای اروپایی نیز گفت «به شرط کنار گذاشتن رویکرد خصمانه» رابطه با آن‌ها «بازسازی» می‌شود.

عراقچی به دفاع از برنامه‌هایش در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: «هدف راهبردی رفع تحریم‌های یکجانبه از طریق مذاکرات جدی، متمرکز و زمان‌دار با رعایت اصول اساسی ملت است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر جدید امور خارجه درباره اولویت‌های سیاست خارجی ایران در آینده نیز گفت که دولت جدید توسعه روابط با شرق آسیا را محوری می‌داند و بر «جایگاه برجسته ژاپن» تاکید می‌کند.

او در ادامه نیز افزود: «به دلیل صدها تحریم یکجانبه آمریکا بر اقتصاد ایران با هدف محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای، ژاپن مجبور شد، بازار ایران را ترک کند.»

عراقچی به نقش‌آفرینی و ابتکار شینزو آبه، نخست‌وزیر فقید ژاپن برای میانجی‌گری بین آمریکا و جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۹ میلادی اشاره کرد و گفت که دوستی و درک متقابل، این امکان را به ایران و ژاپن می‌دهد تا با خوش‌بینی به چالش‌های جهانی و منطقه‌ای بپردازند.»

سفیر سابق جمهوری اسلامی در ژاپن، در ادامه نیز به میانجی‌گری دوباره ژاپن بین تهران و واشنگتن چراغ سبز نشان داد و گفت که «همیشه فضایی برای مشارکت در ابتکارات وجود دارد».

عراقچی در جریان گفت‌وگوهای هسته‌ای منتهی به برجام مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی در دولت دوازدهم بود و پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی از این سمت کنار گذاشته شد.

مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم جمهوری اسلامی، در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس گفت که عباس عراقچی از نخستین کسانی بود که علی خامنه‌ای، تصدی‌اش را بر وزارت امور خارجه تایید کرد و حتی قبل از ارائه فهرست وزرا گفت که عراقچی «خوب» است.

وزیر امور خارجه دولت چهاردهم در تشریح برنامه‌هایش برای این وزارتخانه به ارکان مختلف جمهوری اسلامی قول داده است که بین میدان و دیپلماسی «هماهنگی کامل» ایجاد می‌کند، به «حمایت همه‌جانبه از محور» مقاومت ادامه می‌دهد، مانع «اجماع علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت» می‌شود و به «روابط مستحکم با چین و روسیه» پایبند می‌ماند.

او حرکت در مسیر «مقابله با سیاست‌های خصمانه‌ آمریکا و رژیم صهیونیستی» را نیز در اولویت برنامه‌هایش قرار داده و ضمن اصرار بر سیاست‌های تنش‌آفرین پیشین وعده داده است که دیپلماسی «فراگیر، فعال و اثرگذار» را در پیش می‌گیرد و برای «رفع شرافتمندانه تحریم‌ها از طریق مذاکرات جدی و غیرفرسایشی» می‌کوشد.

وزیر امور خارجه دولت پزشکیان از حدود چهار دهه پیش تاکنون در وزارت امور خارجه مسئولیت داشته و با دست‌کم پنج وزیر خارجه جمهوری اسلامی همکاری کرده است.

عراقچی، بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در واکنش به خیزش سراسری مردم ایران پس از کشته شدن مهسا امینی و برگزاری تظاهرات ایرانیان خارج از کشور در مصاحبه‌ای گفت: « یک هجمه جهانی خطرناکی را شروع کرده‌اند علیه ما و برای مشروعیت‌زدایی از جمهوری اسلامی و نباید اجازه بدهیم اینطوری علیه ما مرتب تظاهرات بشود.»

او در جلسه بررسی برنامه‌هایش در کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز به صراحت گفت که جهان‌بینی‌اش تغییر نکرده و همان جهان‌بینی دوران خدمتش در سپاه پاسداران است.