کشته شدن سازنده سلاح‌های حماس در غزه؛ اسرائیل نمایندگانی را به مذاکرات قاهره فرستاد

یک مقام حماس اعلام کرد که نمایندگانی را به قاهره می‌فرستد تا در جریان گفت‌وگوها قرار بگیرند اما در مذاکرات شرکت نمی‌کند

ارتش اسرائیل روز شنبه اعلام کرد که در یک حمله هوایی طه ابوندا، عضو گروه حماس، را هدف قرار داده و او را کشته است.

به گزارش تایمز اسرائيل، ارتش اسرائیل اعلام کرد که این حمله براساس اطلاعات ارائه‌شده نهادهای اطلاعاتی این کشور انجام شده و دقیقا محل زندگی ابوندا را هدف گرفته است. در این بیانیه اشاره شده که طه ابوندا یکی از عوامل ستاد ساخت سلاح‌های حماس بوده و مسئولیت تولید مهمات نظامی و تجهیزات تسلیحاتی را برعهده داشته است.

ارتش اسرائیل همچنین افزود که روز جمعه در عملیاتی دیگر «زیرساخت‌های تروریستی» را در شهر غزه هدف گرفته و موفق شده است «هم تروریست‌های حماس و هم زیرساخت‌های آنها» را نابود کند.

طه ابوندا پس از کشته شدن محمد صلاح، از فرماندهان ارشد حماس، در ماه ژوئن هدف قرار می‌گیرد و ارتش اسرائیل مدعی است که او از عوامل مهم در ساخت سلاح‌های حماس است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش اسرائیل همچنین مدعی شد که نیروهایش در اردوگاه تل‌السلطان رفح ده‌ها تن از مبارزان حماس را کشته‌اند و سلاح‌ها و مواد منفجره متعددی را در آن منطقه پیدا کرده‌ند.

گسترش عملیات نظامی اسرائیل در غزه در حالی انجام می‌شود که مذاکرات توافق آتش‌بس با اصرار میانجی‌های بین‌المللی همچنان ادامه دارد.

یک مقام ارشد حماس روز شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که این گروه نمایندگانی را به قاهره می‌فرستد، اما تاکید کرد که مستقیما در مذاکرات آتش‌بس شرکت نخواهد کرد.

حماس و اسرائيل خواسته‌های متفاوتی را مطرح کرده‌اند، در عین حال میانجیگران امیدوارند مذاکرات آتش‌بس روز یکشنبه در نشستی در سطح بالا در قاهره ادامه یابد.

عزت الرشق، سخن‌گوی حماس، روز شنبه تکرار کرد که این گروه به پیشنهاد جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا،  که دوم ژوئیه ارائه شد متعهد است.

به گفته الرشق، با این حال قرار است گروهی به‌نمایندگی از حماس وارد پایتخت مصر شود تا در جریان نتایج مذاکرات قرار بگیرد.

حماس از ابتدا گفته بود در این دور از مذاکرات، که هفته گذشته در دوحه آغاز شد، شرکت نخواهد کرد.

یک مقام نزدیک به حماس به خبرگزاری فرانسه گفت که این گروه می‌خواهد اسرائیل کاملا از غزه، ازجمله از کریدور فیلادلفیا، عقب‌نشینی کند. اسرائیل بارها این درخواست را قاطعانه رد کرده است و می‌گوید برای آنکه حماس نتواند سلاح‌های بیشتری را وارد کند در آنجا حضور دارد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائيل، و داوید بارنیا، ریيس موساد، پیش‌تر هشدار داده بودند که شرایط تازه‌ای که نخست‌وزیر اسرائيل وضع کرده است مانع از دست‌یابی به توافق خواهد بود. این شرایط عبارتند از ادامه کنترل اسرائيل بر محور فیلادلفیا، مرز غزه و مصر و گذرگاه رفح و جلوگیری از بازگشت شبه‌نظامیان فلسطینی با بازرسی در گذرگاه نتزاریم.

خانواده‌های گروگان‌ها و بسیاری از معترضان اسرائيلی، نتانیاهو را به مانع‌تراشی عمدی برای حصول توافق متهم می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که نخست‌وزیر اسرائيل از انحلال دولت دست‌راستی خود و به جریان افتادن «پرونده فساد» در دادگاه می‌هراسد.

به‌رغم مواضع کاملا متضاد هر دو طرف، جان کربی، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، روز جمعه گفت که مذاکرات آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها ادامه دارد.

کربی به خبرنگاران گفت که کاخ سفید معتقد است ایران همچنان آماده است «در صورت تمایل کاری انجام دهد» و تصمیم جمهوری اسلامی مبنی بر حمله نکردن به اسرائیل را قطعی نمی‌داند.

این مقام ایالات متحده درباره ماهیت آمادگی جمهوری اسلامی  برای حمله یا اطلاعات حاکی از آن چیزی نگفت و تنها افزود: «ما باید آماده باشیم و هستیم.»

عباس عراقچی، وزیر خارجه جدید جمهوری اسلامی، نیز روز شنبه سوم شهریورماه در گفت‌وگو با صداوسیما اظهار کرد: «در هماهنگی کامل با نیروهای مسلح هستیم و در انتقام از اسرائيل، پیوند میان دیپلماسی و میدان خودش را به‌طور واضح نشان خواهد داد.»

او با بیان اینکه میان جمهوری اسلامی و محور مقاومت پیوندی بنیادین برقرار است، افزود: «همه ظرفیت خود را در حمایت از محور مقاومت به‌ویژه مردم غزه به کار خواهیم گرفت.»

بیشتر از جهان