آمریکا و ۱۰ کشور آمریکای لاتین حکم دادگاه ونزوئلا درباره پیروزی مادورو را بی‌اعتبار خواندند

رییس‌جمهوری شیلی گفت: شک ندارم که نتیجه واقعی این انتخابات به سرقت رفته است

نیکلاس مادورو، رئيس‌جمهوری ونزوئلام در جمع حامیانش-اوت ۲۰۲۴-رویترز

ایالات متحده آمریکا به همراه ۱۰ دولت آمریکای لاتین و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا، تاییدیه دادگاه عالی ونزوئلا بر پیروزی نیکلاس مادورو در انتخابات ریاست‌‌جمهوری این کشور را رد کردند و آن را بی‌اعتبار خواندند.

دادگاه عالی ونزوئلا نتایج اعلام‌شده انتخابات ریاست‌جمهوری را تایید و نیکولاس مادورو را برای سومین‌بار و یک دوره شش ساله دیگر رییس‌جمهوری ونزوئلا اعلام کرد. حکمی که مادورو آن را «حکمی تاریخی» خواند، اما نامزد حزب مخالف و منتقد مادورو از «تمسخرآمیز و دروغین» بودن آن سخن گفت.

دولت جو بایدن که پیش از این ادموندو گونزالس، رقیب مادورو، را پیروز انتخابات اعلام و از معترضان به نتایج دولتی انتخابات در ونزوئلا حمایت کرده بود، حالا ضمن تصویب تحریم‌هایی جدید علیه دولت مادورو، حکم دادگاه عالی ونزوئلا را «بی‌اعتبار» می‌خواند.

به گزارش گاردین، ودانت پاتل، سخن‌گوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت شواهد و اسناد فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد گونزالس اوروتیا در انتخابات پیروز شده است. او همچنین هشدار داد که تلاش‌های پیاپی مادورو برای پیروز خواندن خود در انتخابات تنها به افزایش بحران‌ها و درگیری‌های داخلی در ونزوئلا دامن می‌زند.

ادموندو گونزالس اوروتیا، نامزد مخالفان، دقایقی بعد از سخنرانی کاریسیلا رودریگز، قاضی دادگاه عالی ونزوئلا، با انتشار تصویری در شبکه‌های اجتماعی گفت این حکم باطل است. رییس‌جمهوری شیلی هم اعلام کرد: «شک ندارم که نتیجه واقعی این انتخابات به سرقت رفته است.»

در بیانیه مشترکی که روز جمعه منتشر شد، دولت‌های آرژانتین، کاستاریکا، شیلی، اکوادور، گواتمالا، پاناما، پاراگوئه، پرو، جمهوری دومینیکن، اروگوئه و ایالات متحده خواستار «حسابرسی بی‌طرفانه و مستقل» آرای انتخاباتی شدند. آن‌ها همچنین از نقض حقوق بشر در جریان سرکوب‌های خیابانی دولت مادورو عمیقا ابراز نگرانی کردند. در این سرکوب‌ها تاکنون بیش از ۱۶۰۰ نفر بازداشت و حداقل ۲۴ نفر کشته شده‌اند.

این بیانیه را نه‌تنها دولت‌های محافظه‌کار که مدت‌هاست با دولت سوسیالیستی مادورو مخالف‌اند امضا کرده‌اند، که گابریل بوریچ، رییس‌جمهوری چپ‌گرای شیلی، و دولت مرکزی و چپ‌گرای برناردو آروالو در گواتمالا نیز آن را امضا کرده‌اند. ریيس‌جمهوری شیلی پس از صدور حکم دادگاه عالی ونزوئلا، با رد این ایده که رژیم مادورو چپ است، گفت: «ما با یک دیکتاتوری روبه‌روایم که انتخابات را جعل می‌کند.» آروالو هم در شبکه اکس نوشت: «رژیم مادورو دموکراتیک نیست و ما آن را به‌دلیل تقلب گسترده‌اش به رسمیت نمی‌شناسیم.»

از سوی دیگر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به خبرنگاران گفت که ۲۷ کشور عضو این اتحادیه انتخاب مجدد مادورو را «بدون مشاهده مدارک مستند و قابل تایید» به رسمیت نمی‌شناسند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برزیل و کلمبیا نیز، که رهبران چپ‌گرای آن‌ها از قبل روابط گرم و تاریخی با مادور داشته‌اند، اعلام کردند که بدون مشاهده آرای دقیق انتخابات دولت مادورو را به رسمیت نمی‌شناسند. گاردین نوشته است که به نظر می‌رسد لولا داسیلوا، رییس‌جمهوری برزیل، و گوستاوو پترو، رییس‌جمهوری کلمبیا، که دیپلمات‌های‌شان در حال بررسی راه‌های احتمالی برای پایان دادن به درگیری‌های داخلی در ونزوئلا هستند، به‌زودی بیانیه مشترکی را در این‌باره منتشر کنند.

همچنین آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، یکی دیگر از چپ‌گرایان برجسته آمریکای لاتین و رییس‌جمهوری مکزیک، به خبرنگاران گفت که مایل است تا پیش از به رسمیت شناختن نتیجه رسمی انتخابات، آمار دقیق رای‌‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا را مشاهده کند.

اما مادورو و متحدانش انتقادات بین‌المللی را رد کردند و ایوان گیل، وزیر امور خارجه ونزوئلا، گابریل بوریچ را «مایه خنده» آمریکای لاتین و «پیاده‌نظام امپریالیسم آمریکای شمالی» خواند. مادورو که از حمایت ارتش ونزوئلا و همچنین دولت‌های روسیه و چین برخوردار است، قرار است به زودی برای سومین دوره شش ساله ریاست‌جمهوری‌اش سوگند یاد کند.

بیشتر از جهان