سرویس مخفی آمریکا در عصر رسانه‌های اجتماعی چگونه از فرزندان جوان روسای جمهوری سابق محافظت می‌کند؟

ماموران، لباس شخصی می‌پوشند و برای حفاظت به فناوری راه دور‌ مانند دوربین و زنگ خطر متکی‌اند اما وقتی فرزندان روسای جمهوری با دوستانشان بیرون می‌روند یا قرار و رابطه عاشقانه دارند، حفاظت به‌مراتب پیچیده‌تر می‌شود

بارون ترامپ و دختر اوباما-کلاژ با استفاده از خبرگزاری فرانسه

بارون ترامپ، کوچک‌ترین فرزند دونالد ترامپ، پاییز امسال یکی از اولین ماجراجویی‌های بزرگ دوران بزرگسالی‌اش را آغاز می‌کند: رفتن به دانشگاه.

این جوان ۱۸ ساله، که به‌تازگی از دبیرستان معتبر آکادمی آکسبریج در فلوریدا فارغ‌التحصیل شده است، آن‌طور که پدرش در هفته جاری فاش کرد، در نیویورک تحصیل خواهد کرد. هنوز دقیقا مشخص نیست به کدام دانشگاه می‌رود اما دانشگاه نیویورک، کلمبیا و کورنل همگی جزو گزینه‌های احتمالی‌اند.

بارون اکنون به صف طولانی جوانانی خواهد پیوست که بار میراث ریاست‌جمهوری والدینشان را به دوش می‌کشند‌ــ و ماموران سرویس مخفی تمام حرکاتشان را زیر نظر دارند.

پل اکلوف، مامور سابق سرویس مخفی که از جورج دبلیو بوش، باراک اوباما و ترامپ و همچنین خانواده‌هایشان محافظت می‌کرد، ماهیت دشوار حفاظت از نوجوانان را برای ایندیپندنت شرح داد.

او گفت هدف ماموران سرویس مخفی این است که «تا حد امکان تجربه دانشگاهی عادی را مختل نکنی، و در عین حال قوی‌ترین محیط امنیتی را که می‌توانی فراهم کنی».

اکلوف با چند‌و‌چون مسائل مرتبط با فرزندان روسای جمهوری بیگانه نیست، و با دوقلوهای بوش، ساشا و مالیا اوباما، تمام فرزندان ترامپ و بسیاری از نوه‌های ترامپ کار کرده است. اکلوف توضیح داد که تک‌تک فرزندان و نوه‌های رئیس‌جمهوری وقت تحت حفاظت سرویس مخفی قرار می‌گیرند.

در حالی که تضمینی وجود ندارد که فرزندان روسای جمهوری سابق پس از ۱۶ سالگی تیم حفاظتی داشته باشند، سرویس مخفی در بیانیه‌ای که برای ایندیپندنت ارسال شد تایید کرد که بارون در حال حاضر تحت حفاظت قرار دارد.

اکلوف به ایندیپندنت می‌گوید بارون هنگامی به دانشگاه می‌رود که تهدید رسانه‌های اجتماعی برای امنیت و حریم خصوصی‌اش بزرگ‌تر از همیشه است.

چگونه ماموران در عصر رسانه‌های اجتماعی از جوانان محافظت می‌کنند؟

اقدام مردم به ضبط ویدیو از فرزند رئیس‌جمهوری و بعد انتشار آن در تیک‌تاک یا اینستاگرام تا در معرض دید جهان قرار بگیرد بخشی از واقعیت جدید امنیتی است.

اکلوف گفت: «سرویس مخفی باید [رسانه‌های اجتماعی را] رصد کند. فرض کنیم فرزند رئیس‌جمهوری در یک مهمانی است و کسی عکس او را در توییتر منتشر می‌کند. اکنون، موقعیت مکانی او در رسانه‌های اجتماعی پخش شده است، و ممکن است به یک هدف تبدیل شود. این موضوع می‌تواند همه را به خطر بیندازد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این موضوع برای فرزندان روسای جمهوری وقت و سابق به یک اندازه صدق می‌کند. در سال ۲۰۱۷، وقتی مالیا اوباما‌ــ دختر بزرگ اوباما‌ــ وارد محوطه دانشگاه هاروارد شد، دانشجویان این دانشگاه طوفانی در رسانه‌های اجتماعی به راه انداختند.

کاربران رسانه‌های اجتماعی به‌سرعت عکس‌های مالیا را که آن زمان ۱۹ ساله بود هنگام جابه‌جایی و ورود منتشر کردند، و در واقع موقعیت مکانی و فعالیت‌های او را با بقیه جهان به اشتراک گذاشتند.

اکلوف گفت: «محیط تهدید عمومی که ما در قرن بیست‌و‌یکم با آن مواجهیم بزرگ‌تر از همیشه است. موقعیت مکانی و فعالیت‌های افراد به شکل عمومی‌تر آشکار می‌شود، و رسانه‌های اجتماعی واکنش‌گرترند.»

این موضوع نه تنها می‌تواند دانشجویان را به خطر بیندازد، بلکه آن‌ها را در معرض سطوح بالای نظارت و بررسی قرار می‌دهد.

در سال ۲۰۱۶، مالیا اوباما پس از آنکه عکسی از او هنگام سیگار کشیدن در جشنواره موسیقی لولاپالوزا در شیکاگو گرفته شد، تیتر تمام رسانه‌های زرد شد. (مالیا هنگام حضور در جشنواره بعدی یک کلاه دانشگاه هاروارد‌ــ دانشگاه آینده‌اش‌ــ را بر سر داشت و تی‌شرتی با شعار دست‌نویس «دخانیات می‌کشد» به تن داشت).

در همین حال، از خواهر کوچک‌ترش، ساشا اوباما، که آن زمان فقط ۱۵ سال داشت، هنگام کار تابستانی‌اش به‌عنوان گارسون در رستوران مارتاز وینیارد (Martha’s Vineyard) عکس گرفته شد.

این مسئله حتی به دوره پیش از ظهور رسانه‌های اجتماعی بازمی‌گردد. زمانی که دختر پرزیدنت بیل کلینتون، چلسی کلینتون، در سال ۱۹۹۷ تحصیل در دانشگاه استنفورد را آغاز کرد، هیلاری کلینتون، بانوی اول وقت، نامه‌ای در لس‌آنجلس تایمز خطاب به عموم نوشت و از مردم درخواست کرد به حریم خصوصی این دختر ۱۷ ساله احترام بگذارند.

کلینتون نوشت: «نمی‌توانم تصور کنم که هیچ‌یک از آن تجربه‌های خصوصی، که همگی بخشی از فرایند خودیابی است، با نور درخشان دوربین‌ها مختل شود‌ــ نه به د‌لیل فردی که هستم یا کاری که کردم بلکه به‌دلیل شغل والدینم.»

فرزندان روسای جمهوری معمولا در دوره تحصیل ابتدایی تا دبیرستان در سطح بالایی از حفظ حریم خصوصی قرار دارند؛ به این دلیل که بسیاری از آن‌ها در مدارس خصوصی معتبر و گران‌قیمت تحصیل می‌کنند‌ــ و با افرادی احاطه شده‌اند که نیاز آن‌ها به حفظ حریم‌ خصوصی، به‌ویژه در فضای اینترنت، را درک می‌کنند.

اکلوف توضیح داد: «آن‌ها به بچه‌‌های ثروتمند عادت دارند. بنابراین در حفاظت از ناشناسی افراد احتیاط بیشتری صورت می‌گیرد.»

دانشگاه هزاران دانشجو و محوطه‌های بزرگی را شامل می‌شود که باید میان آن‌ها حرکت کرد‌ــ علاوه بر این اگر دانشگاه در کلان‌شهری مانند نیویورک واقع شده باشد، راه دسترسی توده مردم بیشتر است.

ماموران سرویس مخفی چگونه در زندگی دانشگاهی تردد می‌کنند؟

حفاظت سرویس مخفی از فرزندان رئیس‌جمهوری باید بسیار محتاطانه‌تر از نحوه حفاظت از فرمانده کل قوا [رئیس‌جمهوری] باشد. ماموران لباس شخصی می‌پوشند و برای حفاظت از دانشجو، به فناوری راه دور‌ــ مانند دوربین و زنگ خطر‌ــ متکی‌اند.

اکلوف توضیح داد: «نظارت حفاظتی بخشی از کار است، که به این معنا است که نزدیکید و در حال رصد و مترصد واکنش.»

محوطه دانشگاه محیطی پیش‌بینی‌ناپذیر است‌ــ به‌ویژه وقتی در نواحی شهری شلوغ واقع شده باشد. حفاظت از دانشجویان وقتی همراه دوستانشان بیرون می‌روند یا قرار و رابطه عاشقانه با فردی را آغاز می‌کنند به‌مراتب پیچیده‌تر می‌شود.

اکلوف توضیح داد به همین دلیل است که ماموران سرویس مخفی باید انعطاف‌پذیر باشند و «برنامه‌ریزی شکست هم داشته باشند».

او گفت: «برنامه‌ریزی شکست همان جایی است که سرویس مخفی موفق می‌شود. آن‌ها برای مواقعی که اوضاع به هم می‌ریزد برنامه‌های اضطراری از پیش آماده دارند.»

زندگی در خوابگاه نمونه‌ای بارز است. ماموران معمولا همیشه داخل ساختمان خوابگاه همراه دانشجویان حضور دارند. با این حال، آن‌ها نمی‌توانند برای هر سناریو احتمالی آماده باشند یا ساختمان‌هایی را ایمن‌سازی کامل کنند که ممکن است صدها دانشجو در خود جای داده باشد که مشغول مطالعه، نوشیدن الکل زیر سن قانونی و ایجاد هرج‌و‌مرج معمول محیط دانشگاه‌اند.

اکلوف گفت: «ماموران باید در نحوه دستیابی به شرایط حفاظت خلاق باشند. نمی‌توانید کل خوابگاه را ایمن کنید، این واقع‌بینانه نیست.»

اکلوف در نهایت توضیح داد که ماموران سرویس مخفی می‌خواهند با ایجاد کمترین اختلال ممکن در زندگی دانشجو، از او محافظت کنند.

او در ادامه افزود: «بسیاری از بچه‌ها برای اولین بار است که زندگی مستقل را تجربه می‌کنند، و حضور سرویس مخفی می‌تواند مانع این موضوع شود. ماموران به این مسئله حساس‌اند، اما وظیفه‌ای دارند، که دارای اهمیت حیاتی است.»

«فکر می‌کنم ترجیح می‌دهید تجربه دانشگاهی‌تان کمی تحت تاثیر قرار بگیرد تا اینکه ربوده شوید.»

© The Independent

بیشتر از جهان