نزدیک به نیمی از ورزشکاران تیم پناهندگان در پاراالمپیک پاریس هم ایرانی‌اند

پنج نفر از اعضای تیم ۱۰ نفری پناهندگان در پاراالمپیک ۲۰۲۴ ورزشکاران ایرانی و افغان‌اند

اعضای تیم پناهندگان پاراالمپیک پاریس‌ــ France Television

رقابت‌های پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴، در حالی از شامگاه چهارشنبه ۲۸ اوت (هفتم شهریور) به‌طور رسمی آغاز می‌شود که مانند بازی‌های المپیک این سال، نزدیک به نیمی از اعضای تیم پناهندگان را ورزشکاران ایرانی تشکیل می‌دهند.

تیم پناهندگان در پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴ متشکل از هشت ورزشکار در رشته‌های پاراتکواندو، پارادوومیدانی، پاراتری‌اتلون، پاراوزنه‌برداری، پاراتنیس و پاراشمشیرزنی است و علاوه بر این جمع هشت‌ نفره، دو نفر همیار در رشته دوومیدانی هم آن‌ها را همراهی کنند و در واقع تیم پناهندگان متشکل از ۱۰ ورزشکار است.

نکته قابل توجه درباره کاروان پناهندگان در پارالمپیک پاریس این است که مانند تیم پناهندگان در المپیک، نزدیک به ۴۰ درصد اعضای این تیم نیز ایرانی‌اند.

هادی درویش در رشته پاراوزنه‌برداری، سلمان آب‌باریکی در پارادوومیدانی، و امیرحسین حسینی‌پور در رشته پاراتنیس، عضو تیم پناهندگان پارالمپیک پاریس‌اند. علاوه بر آن‌ها، هادی حسن‌زاده که در رشته پاراتکواندو رقابت می‌کند، نیز در افغانستان به دنیا آمده اما در ایران بزرگ شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در گزارشی درباره اعضای تیم پناهندگان در پارالمپیک پاریس، هادی درویش را چنین معرفی می‌کند: «او پس از ورود به آلمان، دو سال در کمپ پناهندگان بود و برای پیدا کردن باشگاه مشکل داشت اما بر تحقق رویاهایش اصرار ورزید و در نهایت موفق شد ژوئن ۲۰۲۴ در مسابقات جام‌جهانی در تفلیس مدال برنز وزن ۸۰ کیلوگرم مردان را به دست آورد.»

در میان ایرانیان حاضر در تیم پناهندگان پارالمپیک پاریس، سلمان آب‌باریکی از دیگران شناخته‌شده‌تر است. او در در بازی‌های پاراآسیایی سال ۲۰۱۰ مدال طلا گرفت و رکورد آسیا را شکست. آب‌باریکی به دلیل مصدومیت از ناحیه کتف به المپیک ۲۰۱۲ اعزام نشد.

به گزارش روزنامه شرق، سومین ایرانی عضو تیم پناهندگان پارالمپیک امیرحسین حسینی‌پور است که در رشته پینگ‌پنگ‌ فعالیت می‌کند و اهل شیراز است. او پیش‌تر در رقابت‌های اردن برای ایران مدال کسب کرده است. در معدود مصاحبه‌هایی که در زمان حضورش در ایران با او انجام شده است، رگه‌هایی از گلایه به بی‌اعتنایی مسئولان استان فارس دیده می‌شود. از جمله اینکه برای اعزام به یک تورنمنت خارجی به ۲۵ میلیون تومان بودجه نیاز داشت که کسی آن را برایش فراهم نکرد و مسئولان استانی در پاسخ به درخواستش گفتند که بودجه را از استان دیگری تامین کند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در بخش معرفی هادی حسن‌زاده، ورزشکار رشته پاراتکواندو، ضمن اشاره به مهاجرت او از افغانستان به ایران و سپس اتریش نوشت: «او در جست‌وجوی کشوری آرام برای زندگی، چندین بار آواره شد تا سرانجام در اتریش امنیت پیدا کرد. او در این مسیر با خطرهای زیادی مواجه بود؛ از جمله اینکه دست راستش را از دست داد اما ورزش به او یاد داد که شکست‌ را به فرصت تبدیل کند.»

علاوه بر این چهار ورزشکار، ذکیه خدادادی، قهرمان پاراتکواندو از افغانستان، نیز عضو تیم پناهندگان در پاراالمپیک پاریس است. روزنامه گاردین روز سه‌شنبه در گزارشی به شرح زندگی ذکیه خدادادی و نحوه خروجش از افغانستان، پس از به قدرت رسیدن طالبان، پرداخت و نوشت: «زندگی خدادادی ماتریسی از چالش‌ها است؛ او یک زن معلول است که مجبور شد از خانه‌اش فرار کند و حالا باید بر مشکلات پناهندگی در غرب مقابله کند.»

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد هشت ورزشکار تیم پناهندگان در پاراالمپیک به علاوه دو دونده همیار، را نماینده بیش از ۱۲۰ میلیون آواره اجباری در سراسر جهان توصیف می‌کند.

تیم پناهندگان اعزامی به پاراالمپیک پاریس، از نظر تعداد اعضا بزرگ‌ترین تیم تاکنون است. نخستین تیم پناهندگان در پاراالمپیک متشکل از دو ورزشکار بود که در بازی‌های پاراالمپیک ریو ۲۰۱۶ شرکت کرد. اعضای این تیم در المپیک توکیو ۲۰۲۰ به شش نفر رسید و حالا هشت ورزشکار و دو دونده همیار در تیم پناهندگان برای رقابت‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور دارند.

نکته قابل توجه این است که پنج نفر از اعضای این تیم را ورزشکاران ایرانی و افغان تشکیل می‌دهند. در تیم پناهندگان اعزامی به المپیک پاریس نیز ۱۴ ورزشکار ایرانی حضور داشتند.

سازمان ملل متحد تخمین می‌زند که دست‌کم ۱۸ میلیون فرد دچار معلولیت در سراسر جهان به دلیل جنگ، درگیری، خشونت و نقض حقوق بشر به اجبار از خانه‌هایشان آواره شده‌اند که بسیاری از آنان با خطر خشونت، تبعیض و استثمار هم مواجه‌اند و به حمایت‌های حیاتی نیاز دارند.

مراسم افتتاحیه رقابت‌های پاراالمپیک پاریس با رژه تیم پناهندگان مقابل تماشاگران آغاز می‌شود؛ حال‌ آنکه در دوره‌های پیش یونانی‌ها به عنوان بنیان‌گذار این رقابت‌ها اولین گروه مراسم رژه بودند، اما برگزارکنندگان بازی‌های پاریس با هدف تاکید بر شرایط سیاسی و امنیتی پناهندگان و جلب توجه جامعه جهانی به آن‌ها، تصمیم گرفته‌اند سنت‌شکنی کنند.