اف‌بی‌آی: ترور ترامپ تصمیمی شخصی و بدون دخالت عوامل خارجی بود

توماس کروکس در اینترنت جست‌وجو کرده بود که فاصله لی هاروی اسوالد با جان اف.کندی در زمان ترور چقدر بوده است

تصویر عامل ترور نافرجام ترامپ، محل حادثه و تجهیزات استفاده‌شده‌ــ اف‌بی‌آی

اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده آمریکا (اف‌بی‌آی) اعلام کرد که تاکنون هیچ نشانه‌ای پیدا نکرده است که دست داشتن عوامل و کشورهای خارجی را در ترور نافرجام دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سال ۲۰۲۴ آمریکا، اثبات کند.

مقام‌های اف‌بی‌آی در نشستی خبری اعلام کردند که توماس کروکس ۲۰ ساله در این تیراندازی با انگیزه شخصی تصمیم گرفت رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را ترور کند. آن‌ها ضمن تاکید بر «نامشخص بودن این انگیزه»، عنوان کردند که احتمالا «مخلوطی از ایدئولوژی‌ها» انگیزه اصلی توماس کروکس برای ترتیب دادن این عملیات بوده است.

کوین روژک، رئیس اف‌بی‌آی در پیتسبورگ، گفت توماس کروکس از سپتامبر ۲۰۲۳ جست‌وجو در اینترنت برای پیدا کردن جزئیات محل رویدادهای انتخاباتی ترامپ را آغاز کرده بود و به دنبال پیدا کردن مختصات جغرافیایی محل رویدادهای انتخاباتی دونالد ترامپ و جو بایدن بود که در زمان تیراندازی هنوز نامزد دموکرات‌ها محسوب می‌شد.

بر اساس اعلام اف‌بی‌آی، توماس کروکس محل برگزاری همایش‌های ملی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها را نیز جست‌وجو کرده بود. کوین روژک افزود: «زمانی که اعلام شد تجمع انتخاباتی ترامپ اوایل ژوییه برگزار می‌شود، ضارب روی این رویداد خاص متمرکز شد و به آن به‌عنوان یک هدف و فرصت نگاه کرد. او یک هفته قبل از حادثه برای حضور در تجمع انتخاباتی ترامپ در پنسیلوانیا ثبت‌نام کرده بود.»

اداره تحقیقات فدرال آمریکا تصاویر سلاح مورداستفاده این جوان ۲۰ ساله را که در جریان ترور نافرجام دونالد ترامپ در ایالت پنسیلوانیا کشته شد، هم منتشر کرد که یک سلاح نیمه‌خودکار از سری سلاح‌های ای‌آر‌ــ۱۵ بود. توماس کروکس قطعات این اسحله را برای جاسازی در کوله‌پشتی‌اش از هم جدا کرده بود و پس از استقرار در پشت بام ساختمان نزدیک به محل سخنرانی دونالد ترامپ، آن را سر هم و آماده کرد.

در دیگر تصاویر منتشرشده در وب‌سایت اف‌بی‌آی، خودرو توماس کروکس برای رسیدن به محل سخنرانی ترامپ و سکویی که ضارب با استفاده از آن توانست به پشت‌بام ساختمان محل شلیک برسد، هم دیده می‌شوند؛ در اثر آن تیراندازی، دونالد ترامپ و دو فرد دیگر مجروح شدند و یک نفر هم کشته شد.

روژک در ادامه توضیح داد که توماس کروکس در روزهای پیش از عملیات، در اینترنت جست‌وجو کرده بود که لی هاروی اسوالد، کهنه‌سرباز و تفنگدار دریایی که سال ۱۹۶۳ جان اف.کندی را به قتل رساند، با رئیس‌جمهوری کشته‌شده آمریکا چقدر فاصله داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «ما معتقدیم که این فرد برای حمله یک برنامه‌ریزی دقیق انجام داده بود. فعالیت‌های آنلاین کروکس هم نشان‌ می‌دهد که او تحت‌تاثیر ترکیبی از ایدئولوژی‌ها می‌خواست ترامپ را به قتل برساند. البته ما هنوز در مورد هیچ ایدئولوژی مرتبط با این موضوع، چه گرایش به چپ یا راست، شواهد قطعی پیدا نکرده‌ایم.»

با این حال توماس کروکس از نظر دیدگاه سیاسی یک جمهوری‌خواه معرفی شده است، زیرا در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۵ دلار به حزب جمهوری‌خواه کمک مالی کرده بود. مقام‌های اف‌بی‌آی در ادامه توضیح دادند که در حال بررسی برخی نظرهای یهودستیزانه در شبکه‌های اجتماعی‌اند که با حساب‌های کاربری این فرد مرتبط بوده‌اند.

اف‌بی‌آی قبلا اعلام کرده بود که توماس کروکس دست‌کم دو حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی داشته که در آن‌ها، دیدگاه‌های ایدئولوژیک متناقضی را به اشتراک گذاشته است.

کروکس در مزرعه رالی باتلر، حدود شش دقیقه روی پشت‌بام ساختمان مجاور محل سخنرانی ترامپ حضور داشت و قبل از اینکه بر اثر شلیک تک‌تیراندازهای سرویس مخفی کشته شود، هشت گلوله به سمت ترامپ شلیک کرد.

رئیس دفتر اف‌بی‌آی در پیتسبورگ در این نشست خبری به انتقاد‌های جمهوری‌خواهان درباره پاکسازی فوری صحنه جرم و تحویل فوری جسد توماس کروکس به خانواده‌اش هم پاسخ داد و مدعی شد که روش‌ استاندارد پاکسازی صحنه‌‌های قتل و ترور همین است و جسد کروکس نیز پس از تکمیل مراحل کالبدشکافی به خانواده‌اش تحویل داده شد، «چون نگهداری بقایای انسان برای مدتی نامحدود روشی استاندارد نیست».

نتایج کالبدشکافی‌ نشان داد که توماس کروکس پیش از حمله از هیچ‌نوع مخدر یا الکل استفاده نکرده بود.

اکنون یک کارگروه در کنگره، شامل نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات، درحال بررسی نقایص امنیتی‌اند که راه را برای سوءقصد به جان دونالد ترامپ باز گذاشت.

بیشتر از جهان